اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با دکتر مسعود جمالی، دبیرکل اولین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری: توسعه صادرات در گرو اجرای سیاست های اقتصادی است

بسپار/ایران پلیمر انجمن ملی صنایع پلیمر نخستین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری را در روزهای 14 و 15 تیرماه 1400 به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار می کند. در گپ و گفتی با مسعود جمالی، عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون صادرات انجمن و دبیرکل همایش یادشده در این خصوص و نیز انتخاب و معرفی صادرکنندگان پویا بیشتر صحبت کردیم که در ادامه می خوانید:

بسپار- نخستین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با چه اهدافی شکل گرفته و در آستانه برگزاری است؟ ایده اولیه آن چگونه ایجاد شد؟

جمالی:  ایده اولیه برگزاری همایش بین المللی توسعه صادرات در انجمن ملی صنایع پلیمر از اینجا نشات گرفت که طی سالهای اخیر صنایع پلیمر به عنوان پیشتاز و در رنکینگ بالای صادرات صنعتی کشور قرار داشتند. جای خالی چنین همایشی از دو جهت به چشم می خورد، اول اینکه جامعه نسبت به زحمات و خروجی های این صنعت در کشور آگاهی های بیشتری پیدا کند و دیگر اینکه همکاران ما در صنعت پلیمر بیش از پیش با فرصت ها و ظرفیت های صادراتی، بازارهای جدید و روش های جدید صادراتی، قوانین و مشوق های قانونی و … بیشتر آشنا شوند. همینطور در خصوص موانعی که بر سر راه صادرات وجود دارد، خصوصا موانع خاص صنعت پلیمر داده هایی بیشتری در اختیار تصمیم سازان قرار بگیرد تا به این ترتیب گام های موثری برای ارتقای صادرات صنعت پلیمر برداشته شود.

 

بسپار- تا کنون از نقطه نظر اجرایی چه مراحلی را پشت سر گذاشته و چه حمایت هایی جلب و چه سخنرانی هایی قطعی شده؟

جمالی: بیشتر کارگروه ها تشکیل شده، کمیته های اجرایی و علمی شکل گرفته اند. فعالیت های روابط عمومی آغاز شده و جلب و جذب حامیان هم در دستور کار است. با بسیاری از سخنرانان همایش در داخل و خارج هم هماهنگی های لازم انجام شده است. با توجه به فرصت حدود 40 روزه کار به نظر می رسد که به خوبی پیش رفته باشد. حامیان معنوی همایش از جمله سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات، اتاق های تهران و ایران و شیراز و اتاق های مشترک ایران و قطر، امارات، قزاقستان، عمان، کویت و ترکیه تا امروز حمایت خود را از برگزاری این همایش اعلام کرده اند و شرکت های خصوصی صنعت پلیمر هم در مسیر اسپانسری همراهی هایی داشته اند.

 

بسپار- در بعد بین المللی چه فعالیت ها و مشارکت هایی جذب شده؟ خصوصا بستر آنلاین برگزاری امکان خوبی برای این امر مهیا می کند.

جمالی: چیدمان همایش به گونه ای است که از تمامی سازمان ها و نهادهای موثر سخنرانانی دعوت شده اند. با سخنرانان خارجی هم برای ارایه هایی در خصوص برندینگ و تجارت بین الملل از کشورهای ایتالیا، فرانسه، ترکیه و چین تماس هایی برقرار شده. البته پتانسیل فردی و مجموعه انجمن و اتاق بازرگانی بیش از اینها بوده ولی چون تمایل ما برگزاری همایشی کاربردی با محتوای راهبردی برای صنایع پلیمر بوده، محدودیت های زمانی همایش هم امکان حضور بیشتر سخنرانان خارجی را محقق نکرده است.

 

بسپار- قرار است در این دوره صادرکنندگان پویا در صنعت پلیمر معرفی و قدردانی شوند. روند انتخاب چیست؟ برگزیدگان چه امتیازاتی به دست خواهند آورد؟ معیارها و داوری ها چگونه است؟

جمالی: به دلیل گستردگی صنایع پلیمر و شرکت های فعال در این عرصه، احساس کردیم برخی از فعالین صنعت ما ممکن است حجم و ارزش صادراتشان آنها را در رتبه های ملی و استانی قرار ندهد، ولی کار آنها حتما شایسته تقدیر است. البته می دانید که ما در صنعت پلیمر صنایع بزرگی هم داریم که همه ساله اسامی آنها را در میان صادرکنندگان نمونه استانی و ملی می شنویم.

قصد ما در این همایش این است که از همکاران فعال صادرکننده فارغ از میزان ارزش گمرکی صادراتشان قدردانی و تشکر کنیم.

روند انتخاب هم اینگونه است که متقاضیان با مراجعه به سایت export.inpia.ir فرم های مربوطه را تکمیل می کنند و پس از پایان مرحله ثبت نام، هیات داوران کار بررسی و سنجش و نهایتا انتخاب را آغاز می کنند.

هیات داوران متشکل از همکاران ما در بخش سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی، کنفدراسیون  صادرات و سایر صاحبنظران حوزه صنعت پلیمر است.

شاخص های تعیین شده هم به طور کلی شاخص رشد صادرات طی سالهای 97 تا 99، حفظ و تنوع بازارهای صادراتی شامل حفظ بازارهای صادراتی در طول سالهایی که اشاره کردم و توسعه بازارها در سال 99 است. عضویت در تشکل های تخصصی و صادراتی و همچنین تنوع اقلا صادراتی، به روز بودن سایت و وجود کاتالوگ های چندزبانه از دیگر شاخص های انتخاب خواهد بود.

قدردانی از صادرکنندگان پویا با اهدای لوح و تندیس در روز همایش و معرفی برگزیدگان به نهادهای تاثیرگذار در تجارت خارجی، مهیا کردن امکان جلسات B2B با مشتریان در سایر کشورها، تسهیلات نمایشگاهی در خارج از کشور و سایر موارد انجام می شود. طبیعی است که در دو گروه صنایع بزرگ و صنایع متوسط منتخب خواهیم داشت.

بسپار- به عنوان دبیر همایش و رییس کمیسیون صادرات تنگناهای توسعه صادرات صنعت پلیمر را در چه می دانید؟ و چشم انداز آن را با توجه به تغییر دولت چگونه ارزیابی می کنید؟

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 224 ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر می شود، می خوانید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا