اخبار

گفت و گوی اختصاصی بسپار با مجید تباشیری، مدیرعامل گروه صنعتی و شیمیایی ریف/ این مجموعه در دوران مقابله با شیوع کرونا به کمک آمد

بسپار/ایران پلیمر پس از شروع بحران همه گیری جهانی Covid-19 شرکت هایی زیادی در راستای تخصص و یا مسولیت اجتماعی خود تلاش کردند تا در مقابله و مهار شیوع بیماری کارساز باشند. تعداد این شرکت ها در صنایع پلیمر و پوشش با توجه به ماهیت این صنعت در تولید محصولات محافظت فردی کم نبود. در این گفت و گو با مجید تباشیری، مدیرعامل گر.ه صنعتی و شیمیایی ریف خواهیم دید که این شرکت در دوران مقابله با بیماری کرونا چگونه به همراهی آمد.

بسپار- آقای تباشیری چطور شد که به سراغ تولید مواد ضدعفونی کننده‌ی دست رفتید؟ آیا این مورد هم مانند دیگر موارد در راستای انجام وظایف اجتماعی ریف بود و یا این‌که درخواستی از جانب نهادهای رسمی داشتید؟
تباشیری: با توجه به شرایط بحرانی جامعه و شیوع بیماری کرونا و سیرصعودی آن وظیفه انسانی خود دانستیم که در راستای مبارزه با این بیماری قدمی هرچند کوچک، برداریم. این موضوع هم در راستای همین وظایف و نیز در جهت حفظ کرامت و سلامت انسان‌ها بوده است، چون تعدادی از مردم واقعا حتی بودجه خرید مواد ضدعفونی را نداشته اند و بایستی این مواد به دست این مردم می‌رسید. البته از آنجایی‌که استاندار اصفهان جناب آقای دکتررضایی، اصفهانی هستند و با تمام مدیران شرکت‌های بزرگ از قدیم، رابطه دوستی دارند در همان ابتدای شیوع بیماری جلسه‌ای تشکیل و از همه‌ی صنعتگران و دوستان خود درخواست کمک در راستای ریشه‌کن کردن این بیماری کرد. البته این شرکت به جز مواد ضدعفونی کننده‌ی دست و سطوح در خصوص توزیع پک‌های معیشتی غذایی در بین کارگران خود و خیریه‌ها و نیز خانواده‌های آسیب دیده از کرونا گام‌های کوچکی برداشته است.

بسپار- آیا تولیدات مورد اشاره نیازمند راه اندازی خط تولید جدیدی بود و آیا برای راه اندازی آن تسهیلاتی دریافت کرده اید؟
تباشیری: با توجه به فضاها، امکانات و تجهیزات موجود اقدام به راه اندازی خط تولید مورد تایید سازمان غذا و دارو اصفهان گردید و شامل هزینه های راه اندازی جدید نبوده است. خیر استفاده نکردیم. هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکردیم و بنا به وظیفه انسانی، تمامی هزینه‌ها از شرکت پرداخت شده است.

بسپار-  حجم تولیدی این محصول در حال حاضر چقدر است؟ و الکل مورد نیاز این محصول از کدام منابع تامین می‌شود؟
تباشیری: این شرکت در حال حاضر توان تولید 3 تن مواد ضدعفونی کننده در روز را دارا می باشد. این شرکت الکل مورد نیاز خود را نیز از سازمان غذا و دارو و نظارت سازمان تعزیرات تامین می کند.

بسپار- برنامه‌ی شما برای دراز مدت در رابطه با تولید این محصول چیست؟ آیا با فروکش کردن نسبی موج کرونا تولید این محصول به حالت تعلیق در می آید؟
تباشیری: فعالیت اصلی گروه صنعتی ریف ایران تولید انواع رنگ و رزین می باشد و این تولیدات فقط برای جهادهمگانی مردم در مبارزه با کرونا بوده است و در صورتی‌که نیاز باشد باز هم تولید خواهیم کرد ولی برای سودآوری و تولید انبوه برای کسب درآمد برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

بسپار- فکر می‌کنید کرونا چه پیامدهایی برای اقتصاد صنعت رنگ و رزین به دنبال خواهد داشت؟
تباشیری: قطعاٌ صنعت رنگ و رزین نیز مانند سایر صنایع، مورد آسیب‌های جدی هم از نظر بازار مصرف رنگ و رزین و هم کاهش چشم‌گیر ظرفیت تولیدی صنایع رنگ و رزین و بیکاری کارگران که در این صنعت کار می کنند قرار گرفته و پیامدها و خسارات زیادی داشته و خواهد داشت. مشکلات متعدد در واردات مواد اولیه،کاهش تقاضا و تعلیق پروژه های عمرانی و صنعتی از پیامد های این دوران می باشد.

بسپار-  در دنیا بسیاری از شرکت‌ها حوزه ی رنگ برای مقابله با کرونا خط تولید‌های خود تغییر داده و برای تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با بحران اقدام کرده‌اند، آیا موانعی برای چنین اقدامی در ایران وجود دارد؟
تباشیری: خیر. هیچگونه محدودیتی در ایران وجود ندارد و در اصفهان بسیاری از صنایع اقدام به تولید الکل هم کردند.حتی از طرف دولت نیز به شرکت های خصوصی در این راستا پیشنهاد و تسهیلاتی ارائه می شود. شرکت ریف نیز در این راستا برنامه‌ای داشت که الحمدلله با کاهش بحران کرونا، از دستور کار این شرکت فعلا خارج شده است.

بسپار- آیا عملکرد انجمن‌ها و تشکل‌های صنعت رنگ در مقابل با کرونا را مناسب می‌دانید؟ تاکنون چه اقدامات شاخصی از جانب این تشکل‌ها انجام شده است؟
تباشیری: با وجود بیماری کرونا خصوصاٌ در تهران که سیر صعودی و منطقه قرمز بوده (در زمان انجام گفت و گو/بسپار)، این تشکل‌ها کمتر تشکیل جلسه دادند و امیدوارم که در آینده تشکل‌های کانون هماهنگی دانش صنعت، بازار رنگ و رزین، شرکت تعاونی تولیدکننده‌گان رنگ و محصولات وابسته و انجمن رنگ و رزین ایران، گام‌های موثری در جهت حمایت از شرکت‌های حوزه رنگ و رزین در دوران پسا کرونا انجام دهند.
پیگیری جهت وصول مطالبات از شرکت های دولتی و نیز تسهیل و پیگیری تامین مواد اولیه مورد نیاز از اقدامات این بخش در این مدت بوده است که جوابگوی این صنعت مادر و پویا نمی باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا