اخباراخبار ویژه

یازدهمین میز ساخت داخل: صنعت مستربچ و کامپاند/ گفت و گو با امید کوشکی رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند

بسپار/ ایران پلیمر  نهضت ساخت داخل به عنوان مهمترین رویکرد محوری برنامه‌های وزارت صمت، باهدف دستیابی به استقلال و خوداتکایی صنعتی، تقویت و توسعه اقتصاد دانش بنیان، عمق بخشی به ساخت داخل با هدف تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری، بسترسازی برای تقویت و توسعه درون زائی و برون گرایی با برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل دنبال شده است.
برای دستیابی به این اهداف تاکنون ۱۰ میز تخصصی ساخت داخل: 3 رویداد در صنعت خودرو و موتور سیکلت، 3 رویداد مربوط به صنعت پتروشیمی، 2 رویداد در حوره برق و مخابرات و میز ساخت داخل مس و فولاد برگزار شده است.

در جلسه ای که در روز سه شنبه 13 خرداد ماه در وزارت صنعت، معدن، تجارت با حضور سید مهدی نیازی، مشاور عالی  و دستیار ویژه معاون امور صنایع وزارت صمت، سیمین کیمیایی، رییس گروه پتروشیمی دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، امید کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران، سعید ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر، سعید زکایی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران و نایب رییس انجمن ملی صنایع پلیمر، امیر علیزاده، دبیر انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران و کارشناسان وزارت صنعت، معدن، تجارت برگزار شد، مصوب شد یازدهمین میز ساخت داخل در صنعت مستربچ و کامپاند ایران تشکیل شود.

به این واسطه که با پیگیری مجدانه و تلاش هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران حاصل شده، روابط عمومی این انجمن گفت و گویی با امید کوشکی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند داشته که در ادامه می خوانید:

 

        -آقای کوشکی برگزاری میز ساخت داخل در صنعت مستربچ و کامپاند را می توان یکی از مهم ترین دست آوردهای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند برشمرد. مسیر پی گیری تا تصویب این اتفاق مهم را تشریح می فرمایید.

کوشکی: صنعت مستربچ و کامپاند به عنوان یک صنعت میانی در زنجیره پتروشیمی، تکمیل کننده مواد خام پتروشیمی  است. واحدهای تولید مستربچ و کامپاند دارای بیش از 3 میلیون تن ظرفیت هستند. انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران، دارای بیش از 20 عضو دانش بنیان می باشد که مدیران این واحدها از فرهیختگان و فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر کشور به شمار می روند و واحدهای تحقیق و توسعه بسیار فعال و مدرن آنها توانسته، مواد مهندسی و پیشرفته روز دنیا را در ایران به تولید برساند. امروز صنعت مستربچ و کامپاند ایران، می تواند تمامی محصولات مورد نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی در هر کاربرد، با هر ظرفیت و دارای هر نوع پیچیدگی را تولید کرده و عرضه نماید. با توجه به آمار گمرک ، میزان صادرات انواع مستربچ ، بالغ بر 13 هزار و 848 تن بوده است در حالی که تنها 721 تن واردات مستربچ در این سال انجام شده است. در حوزه کامپاند نیز 68 هزار 343 تن صادرات در مقابل9 هزار تن واردات انجام گرفته است. ارزش 150 میلیون دلاری صادرات مستربچ و کامپاند نشان از توان عظیمی است که این صنعت در این سالها بدان دست یافته است.

با توجه به واردات 62 میلیون دلاری مستربچ و کامپاند، از سال گذشته با تمام انجمن های مصرف کننده مکاتبه و تماس برقرار کردیم که لیستی از نیاز های مستربچ و کامپاند را در اختیار انجمن بگذارند تا همکاران من در فرصت مناسب تمام نیاز های وارداتی آنها را تهیه نمایند؛ همزمان سال گذشته با وزارت صمت موضوع میز ساخت داخل را پیگیری نمودیم وامیدوار هستیم از طریق برگزاری میز ساخت داخل در سال 99، از خروج 30 میلیون دلار ارز جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه بیشترین واردات مستربچ و کامپاند در صنایع خودرو، سیم و کابل، لوله و اتصالات، بسته بندی و نساجی انجام گرفته، نمایندگان این صنایع در کنار تولیدکنندگان دانش بنیان صنعت مستربچ و کامپاند، دور میز ساخت داخل خواهند نشست و با یک نگاه ملی جهت تعالی تولید داخل کشور، نیازهای خود را از داخل کشور تامین خواهند کرد. با مصوب شدن برگزاری میز ساخت داخل در صنعت مستربچ و کامپاند، با انجام مقدمات این امر، تا شهریور ماه این رویداد برگزار خواهد شد.

     

           – از جمله اهدافی که انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران همواره بدان تاکید داشته است، توانمندسازی اعضا برای افزایش صادرات بوده است. انجمن برای نیل به این مهم چه برنامه هایی دارد؟

کوشکی: چنانچه گفته شد، میزان مصرف مستربچ و کامپاند در کشور در حدود 450 هزار تن می باشد. در حالی که ظرفیت ایجاد شده در این صنعت بالغ بر 3 میلیون تن برآورد شده است. استفاده از این ظرفیت خالی تنها از طریق صادرات مستربچ و کامپاند امکانپذیر است. پیش بینی انجمن با توجه به برنامه هایی که تدوین شده است، افزایش 50 میلیون دلاری صادرات در سال جاری ست.

متاسفانه صادرات مستربچ و کامپاند تحت تاثیر دو مصوبه گمرکی قرار گرفته است: 1- مطابق نامه شماره 72379/60 مورخ 19/3/97 وزارت صنعت، معدن، تجارت، صادرات مواد اولیه پتروشیمی صرفا توسط واحد تولیدی آنها امکان پذیر شده است. با این مصوبه، واحدهای تولید مستربچ و کامپاند به دلیل آن که کارشناسان گمرک نمی توانند بین مواد پتروشیمی و مستربچ و کامپاند، به لحاظ ظاهری تمییز قایل شوند، دچار مشکلات بسیار در صادرات محصولات خود هستند. 2- وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در نامه شماره 37605/60 مورخ 3/2/98 صادرات ضایعات، آخال، دم قیچی و خرده ریز از مواد پلاستیکی را از دهم اردیبهشت ماه 1398 ممنوع کرد. از آنجا که به صورت شفاف، مواد بازیافتی که پس از فرآوری به صورت گرانول درآمده اند، در این مصوبه مستثنی نشده است، صادرات تولیدکنندگان فعال مستربچ و کامپاند در این بخش نیز با معضلات جدی مواجه شده است.

در صورت مرتفع شدن این موانع قانونی و موانعی که در گمرکات کشور با آن مواجه هستیم، امکان جهش تولید و افزایش صادرات در صنعت مستربچ و کامپاند دست یافتنی ست. از جمله برنامه هایی که جهت توانمندسازی صادراتی اعضا تدارک دیده شده است، می توان به پیگیری های گسترده جهت رفع موانع گمرکی، خرید اعتباری، قراردادهای پریمیوم با پتروشیمی ها، پایش بازارهای جدید صادراتی، برندسازی در بازارهای صادراتی، حضور در نمایشگاه های بین المللی، برگزاری کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای بین المللی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

           –طی چند ماه اخیر مصوباتی از سوی مراجع مربوطه اجرایی شده که در فعالیت تولیدی واحدها اشکالات بسیاری به وجود آورده است. انجمن چه پیگیری هایی در این موارد داشته است؟

کوشکی: اساسا انجمن برای رفع مشکلات تولید و موانع و معضلات واحدهای عضو تاسیس شده است. در این ماه ها مواردی از قبیل کاهش سهیمه واحدهای تولیدی، گریدبندی مواد در بورس، حذف گرد کردن تقاضاهای زیر 22 تن، مشکلات عرضه پی وی سی، مشکلات متعدد مالیاتی و بیمه و… ناشی از کرونا و موارد دیگری مطرح بوده که انجمن با پیگیری و نامه نگاری با سازمان ها و نهادهای مربوطه رفع این مشکلات را در دستور کار قرار داد. چنانچه انجمن با حضور در کمیته راهبردی مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی با ارائه استدلال های متقن، حذف گریدبندی را برای تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند به واسطه تنوع مشتری و تنوع مواد مورد نیاز این صنعت، ضروری عنوان کرد و موفق شد با موافقت معاون امور صنایع وزارت صمت این حذف گریدبندی برای این صنعت را در کمیته راهبردی مصوب کند. در همان جلسه انجمن پیشنهاد خود را در مورد مرتفع کردن معضل حذف گرد کردن تقاضاهای زیر 22 تن ارائه کرد. در نهایت این موضوع نیز در کمیته تنظیم بازار محصولات پتروشیمی به صورت 70/30 مورد تصویب قرار گرفت. اگر چه مصوبه جدید همه خواسته ما را برآورده نساخته و همچنان پی گیری در این زمینه در دستور کار انجمن قرار دارد. در مورد عرضه پی وی سی و رقابت زیادی که در عرضه این محصول اتفاق افتاده است، انجمن جلساتی با انجمن های مربوطه و تولیدکنندگان بزرگ سیم و کابل، کفش، شلنگ، محصولات پزشکی و… برگزار کرده و این موضوع در دستور کار انجمن قرار دارد. انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران با تلاش تمامی افراد هیات مدیره، اولویت خود را رفع معضلات واحدهای عضو انجمن قرار داده است.

       – تاسیس تعاونی که در انجمن به تصویب رسیده در چه مراحلی قرار دارد؟ با چه هدفی این تعاونی تاسیس می شود؟

کوشکی: تعاونی تامین نیاز فرااستانی انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند با هدف تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای عضو انجمن و قدرت چانه زنی با تامین کنندگان داخلی و خارجی، مذاکره با بورس برای عرضه های اختصاصی و موارد دیگر تاسیس خواهد شد. فراخوان برای حضور اعضای انجمن انجام پذیرفته است و جزییات بیشتر از جمله ترکیب هیات مدیره، میزان و ارزش سهام، در مجمع به تصویب خواهد رسید.

       – برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری که در اسفندماه به واسطه شیوع کرونا معلق شد، در چه مرحله ای ست؟ تصمیمی برای برگزاری آن وجود دارد یا خیر؟

کوشکی: چنانچه مستحضر هستید سال گذشته  3 روز قبل از برگزاری کنفرانس با وجود قرارداد با مجری، جهت حفظ سلامت مدعوین و سخنرانان و تمامی علاقمندان به کنفرانس به واسطه شیوع کرونا، پنجمین دوره به تعویق افتاد. برای ما در هیات مدیره حفظ سلامت همکارانمان از هر چیزی مهمتر است لذا تا زمانی که وزارت بهداشت اجازه برگزاری تجمعات را در شهر تهران اعلام نماید، منتظر می مانیم. امیدوار هستیم در تابستان امسال، پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری را با بهترین شرایط و بسیار باشکوه برگزار نماییم.

         – صحبت پایانی؟

کوشکی: در پایان لازم می دانم از تمامی اعضای هیات مدیره انجمن که با وجود مشغله های بسیارِ تولید، فعالانه و پر انرژی به دنبال رفع محدودیت ها و موانع پیش روی واحدهای مستربچ و کامپاند کشور هستند، صمیمانه تشکر کنم. در کنار این عزیزان، روسای کمیسیون های فنی، بازرگانی، صادرات و آموزش انجمن به عنوان بازوهای مشاورِ هیات مدیره طی ماه هایی که از استقرار هیات مدیره جدید می گذرد، تلاش کرده اند تا بارِ سنگینی را که بر دوش هیات مدیره انجمن قرار دارد، با حمایت و تلاش بی وقفه، تا حد امکان کاهش دهند. از اساتید محترمی که همواره از دانش و محبت آنان در موضوعات متنوع انجمن برخوردار بوده ایم، سپاسگزاری می کنم و امیدوارم با تلاش جمعی تمامی اهالی صنعت مستربچ و کامپاند ایران، بتوانیم گام های محکم در رفع موانع و معضلات امروز صنعت کشور برداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا