اخبار

ششمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود

بسپار می نویسد، دبیر ششمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو با بیان اینکه ایران در زمینه علوم نانو در جایگاه هفتم جهان و نخست منطقه قرار دارد، گفت: این همایش بین‌المللی که با حضور 12 نفر از دانشمندان مدعو بین المللی نانو در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود؛ می‌تواند جایگاه ایران را در حوزه نانو بهبود بخشد.

 دکتر محمدحسین مجلس آرا گفت: همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو(ICNN2016) ششمین همایش بین‌المللی انجمن نانوفناوری ایران است که دو سال پیش در دانشگاه تربیت مدرس و امسال نیز در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش به صورت دو سالانه برگزار می‌شود یعنی یک دوره همایش ملی نانو و سال بعد به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

مجلس‌آرا خاطرنشان کرد: کنفرانس ملی علوم و فناوری نانو 30 و 31 اردیبهشت سال گذشته در دانشگاه خوارزمی برگزار شد و طبق قاعده همایش بین‌المللی آن نیز امسال از پنجم تا هفتم آبان ماه (26 تا28 اکتبر) برگزار می‌شود.

این استاد گروه فیزیک دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه برگزاری همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو به همت انجمن نانو فناوری ایران صورت گرفت، افزود: ریاست دانشگاه خوارزمی و معاونت آموزشی دانشگاه نیز در این زمینه کمک‌های زیادی کردند که جای تشکر دارد.

دبیر ششمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو به توضیحاتی در خصوص دوره‌های پیشین این همایش پرداخت و گفت: اولین همایش در دانشگاه تهران، سپس دانشگاه تبریز، پس از آن دانشگاه شیراز، بعد از دانشگاه شیراز به میزبانی دانشگاه کاشان و پنجمین دوره در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

مجلس آرا افزود: همایش‌های قبلی مورد توجه اساتید و پژوهشگران حوزه نانو قرار گرفت و در هر دوره بین هزار تا هزارو 500 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود در این دوره نیز انتظار ما این است که همین میزان مقاله به دبیرخانه ششمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو ارسال شود.

وی با بیان اینکه تاریخ نهایی ارسال مقالات تا آخر اردیبهشت است، اعلام کرد: اما بنا به درخواست تعداد زیادی از اساتید و پژوهشگران، با نظر موافق انجمن و کمیته علمی، مهلت ارسال مقالات تا آخر خرداد ماه تمدید می‌شود.

دبیر ششمین همایش بین‌المللی علوم و فناوری نانو تصریح کرد: اساتید و پژوهشگران حوزه نانو می توانند با مراجعه به سایت همایش به آدرسwww.icnn2016.ir و ww.icnn2016.com با مدل‌هایی که برای همایش انتخاب شده است آشنا شده و مقالات خود را بر آن اساس به دبیرخانه ارسال کنند.

این استاد گروه فیزیک دانشگاه خوارزمی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این همایش حضور 12 نفر از دانشمندان و سرشناسان حوزه نانو است که از کشورهایی چون آمریکا، آلمان، کرواسی، رومانی، هندوستان، کانادا، جمهوری چک، مالزی و …به ایران سفر می‌کنند.

مجلس آرا به جزییاتی از چگونگی برگزاری همایش اشاره کرد وگفت: کنفرانس به زبان انگلیسی برگزار و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و در کنار آن کارگاه‌های مختلفی در حوزه نانوفناوری نیز برگزار می شود.

وی افزود: علاوه بر کارگاه‌ها، برپایی غرفه ها و نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای شرکت‌های خصوصی و علاقه مندان به حوزه نانو که کار پژوهشی آنها به محصول تبدیل شده است نیز در دستور کار قرار دارد.

این پژوهشگر برتر کشور ادامه داد: بر همین اساس از کلیه کسانی که علاقه دارند محصول خود را در نمایشگاه ارائه کنند دعوت می‌شود برای رزرو غرفه با دبیرخانه همایش تماس بگیرند.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این همایش، حضور صنعتگران و تولیدکنندگان وسایل نانویی است که توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

این استاد گروه فیزیک دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این همایش مورد تایید ستاد توسعه ویژه فناوری نانو است، افزود: بنابراین دانشجویان و پژوهشگران می توانند با خیال راحت مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند تا پس از تایید هیات داوران و کمیته علمی در همایش ارائه شود.

مجلس آرا به موضوعات مورد نظر برای ارسال مقاله اشاره کرد و گفت: نانوشیمی، نانوفیزیک، نانوالکترونیک، نانومواد، نانوفتونیک، نانومحاسبات و … از موضوعاتی است که پژوهشگران می توانند مقالات خود را براساس آن به دبیرخانه ارسال کنند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به ترویج مناسب نانو در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این ترویج تاکنون به خوبی صورت گرفته است اما برگزاری این همایش می‌تواند به ایجاد فرهنگ پژوهش در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه نانو کمک کرده و پژوهشگران و اساتید برتر در این حوزه را ترغیب و تشویق کند.

مجلس آرا اضافه کرد: این همایش به دلیل تعامل و همکاری که میان پژوهشگران داخلی و خارجی ایجاد می‌کند؛ می‌تواند به ارتقای سطح علمی دانشگاه در حوزه نانوفناوری منجر شود.

دبیر ششمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو با بیان این که ایران در زمینه علوم نانو در جایگاه هفتم جهان و نخست منطقه قرار دارد، گفت: این همایش بین المللی که با حضور 12 نفر از دانشمندان نانو در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود؛ می تواند جایگاه ایران را در حوزه نانو بهبود بخشد.

وی به جایگاه دانشگاه خوارزمی در حوزه نانو اشاره کرد وگفت: در دانشگاه خوارزمی گروه‌هایی چون شیمی، فیزیک، زمین شناسی و حتی زیست‌شناسی نانوکار هستند و در دو دپارتمان فیزیک و شیمی نانو به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود.

مجلس آرا افزود: بنابراین نانو در دانشگاه خوارزمی وضعیت خوبی دارد و قطعا انجمن فناوری نانو ایران با رصد و علم به قابلیت‌های دانشگاه خوارزمی با برگزاری ششمین همایش بین المللی علوم و فناوری نانو در این دانشگاه موافقت کرده است.

وی در پایان تحولات سال‌های اخیر دانشگاه خوارزمی و توسعه آزمایشگاه‌های این دانشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: دستگاه‌هایی چون اسپاترینگ، AFM,VSM,PEVCD و یک آزمایشگاه سنتز نانومواد در دانشگاه خوارزمی نصب و راه اندازی شده است که برخی از آنها در کشور نه تنها کم نظیر بلکه بی‌نظیر است. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا