اخبار

تحلیل دنیای اقتصاد از وضعیت عرضه محصولات پلیمری: سقوط آزاد قیمتی در تالار نقره‌ای

بسپار/ ایران پلیمر  روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که همه محصولات پا در مسیری نزولی گذاشته و روندی کاهشی را دنبال کردند. با توجه به این امر که یکی از مهم‌ترین اهرم‌های فرمول قیمتی محصولات شیمیایی و پلیمری دلار است و با توجه به اینکه طی هفته گذشته این شاخص تک نرخی شد و رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برایش در نظر گرفته شد، این پیش‌بینی وجود داشت که قیمت محصولات پتروشیمی هم پا در مسیری نزولی گذاشته و روندی کاهشی را دنبال کنند. به این ترتیب نرخ دلار در نظر گرفته شده برای قیمت‌های پایه این هفته با کاهشی ۱/ ۱۴ درصدی به نسبت هفته قبل در فرمول قیمتی تاثیر گذار بوده است. به این ترتیب همه محصولات کاهشی حول و حوش این رقم را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از محصولات از قیمت‌های جهانی هم تاثیر گرفته و همگام با افزایش قیمت‌های جهانی قدم برداشته‌اند.

با توجه به جدول قیمتی اعلام شده از سوی دفتر پایین دست شرکت ملی پتروشیمی بیشترین کاهش قیمتی برای PVC-E۶۸۳۴ است که با کاهش ۸/ ۱۵ درصدی به نسبت دفعه قبل مواجه بوده است و در نهایت رقم ۵ هزار و ۵۴۶ تومان را به خود اختصاص داده است. بعد از این محصول دو گرید محصول پلی‌اتیلن با کاهشی ۹/ ۱۴ درصدی به نسبت هفته قبل در جایگاه دوم قرار گرفت. این در شرایطی است که با توجه به درگیری‌های اخیر سوریه تحلیل‌هایی از افزایش بهای طلای سیاه طی هفته‌های آینده وجود دارد و با توجه به همبستگی که میان نفت و نفتا وجود دارد این انتظار وجود دارد که قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی ارقام بالاتری را به ثبت برساند. ریسک‌های ژئوپلیتیک موجب شد نفت در هفته گذشته بیش از ۸ درصد رشد قیمتی را به ثبت برساند و در پایان معاملات این هفته به بیشترین سطح از اواخر سال ۲۰۱۴ برسد. حال با توجه به عملی شدن تهدید آمریکا مبنی ‌بر حمله نظامی به خاک سوریه، از سوی برخی کارشناسان این احتمال مطرح است که نفت مسیر صعودی را ادامه دهد و بار دیگر به مرزهای بالایی برسد. میزان نفت سوریه بسیار ناچیز است؛ اما ممکن است آتش جنگ از این کشور به دیگر نقاط خاورمیانه سرایت کند. در مجموع با توجه به کم رونق بودن معاملات محصولات پلیمری در ماه‌های آخر سال ۹۶،‌ این انتظار وجود دارد تا سه شنبه هفته جاری تقاضای محصولات پلیمری ارقام بالایی را به خود اختصاص دهد.

به این ترتیب اگر میزان عرضه‌های مجتمع‌های پتروشیمی ارقام مناسب و متعادلی را به خود اختصاص دهد، سقف در تالار نقره‌ای برداشته و معاملات انجام می‌گیرد.  این در حالی است که اگر میزان عرضه‌ها کم باشد،‌ با توجه به پیش بینی که در بالا رفتن میزان تقاضا وجود دارد این انتظار وجود دارد سقف‌های قیمتی گذاشته شود تا بازار تنظیم شود.   رصد بازار آزاد: بررسی قیمت محصولات در این بازارها هم حکایت از روند کاهشی دارد. این در شرایطی است که طی هفته‌های گذشته وضعیت در این بازار به گونه‌ای بود که تقاضا وجود داشت اما به دلیل نامعلوم بودن بهای دلار یا عرضه‌ای از سوی دلالان و سفته باز‌ها انجام نمی‌گرفت، یا اگر محصولی عرضه می‌شد، این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که عرضه‌کنندگان ارقام پیش‌بینی از افزایش بهای دلار را روی محصولات می‌کشیدند و آن را عرضه می‌کردند. این در شرایطی است که با زمزمه‌های کاهش بهای دلار قیمت محصولات در بازارهای داخلی هم با کاهش همراه شد و این در شرایطی است که رفته رفته شاهدیم که قیمت‌ها در این بازار با کاهش بیشتری همراه شده و ارقام پایین تری را به ثبت می‌رسانند و به نظر می‌رسد که تولید‌کنندگان به انتظار عرضه‌ها در بورس نقره‌ای نشسته‌اند

منبع: دنیای اقتصاد/ عارفه مشایخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا