اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ نانوپوشش های جدید: بهبود تمیزی و ضد عفونی سطوح

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با هدف مدیریت رشد جرم و میکروب، وسایل و تجهیزات پزشکی از موادی مانند شیشه، فولاد زنگ نزن و پلاستیک های دانسیته بالا ساخته می شوند. پوشرنگ های مخصوص فرموله شده با هدف تمیز و ضد عفونی کردن بر دیوارهای داخلی بیمارستان ها اعمال می شوند. در سال های اخیر، پوشش های ضدمیکروب مورد استقبال قرار گرفته اند. در این پوشش ها افزودنی هایی مانند نقره، مس و آمونیوم به کار گرفته می شوند تا میکروب ها را از بین ببرند.
ویروس کرونا تاثیرات مخربی بر اجتماع و اقتصاد جامعه ی مدرن گذاشته است. با توجه به عفونی بودن کرونا و انتقال راحت این ویروس، تمیزی سطوح اهمیت ویژه ای در راستای کنترل شیوع بیماری دارد. در شکل 1 اندازه ی ویروس کرونا در مقایسه با سایر ذرات نشان داده شده است.
حذف آلودگی ها بستگی به نوع سطح درگیر شده دارد. سطوح صاف و سخت نسبت به سطوح متخلخل یا نامنظم راحت تر تمیز می شوند. تمیز کردن مداوم، میزان تماس افراد با بیماری را کاهش می دهد اما سطوح به دلیل سایش فیزیکی و برهم کنش شیمیایی آسیب می بینند. با آسیب دیدن سطوح احتمال آلودگی افزایش یافته و فرآیند نظافت دچار مشکل می شود. برای حل محدودیت های روش های نظافت سنتی یک برنامه بر اساس علم فناوری نانو طراحی شده است. در نتیجه ی این برنامه، عملکرد نظافت در سطح میکروسکوپی بهبود می یابد. نظافت جدید بر پایه ی مراحل زیر است:
• اعمال ماده ی تمیز کننده به سطح آلوده
• قرارگیری آلاینده های موجود در سوسپانسیون
• از بین بردن میکروب ها با فرمولاسیون های مخصوص
• شستن سطح برای حذف پاک کننده و میکروب

نانو پاک کننده
جزء اصلی نانو پاک کننده سیلیسیم است. این ماده که به نام سیلیکون هم شناخته می شود، یک جزء از شیشه بوده و در تولید تراشه های رایانه ای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. با گنجاندن سیلیکون در یک پلیمر در مقیاس ریز مولکولی، پلیمر به یک پوشش محافظ فوق نازک و موثر تبدیل خواهد شد.
پوشش های سنتی حاوی رزین/هاردنر، رنگدانه ها، افزودنی ها و حامل بر پایه حلال یا آب هستند. رنگدانه ها رنگ را ارائه داده و مقاومت شیمیایی و سایش را افزایش می دهند. رزین/هاردنر رنگدانه ها و مواد افزودنی را در حالت تعلیق نگه می دارد. حامل بر پایه حلال یا آب به تشکیل فیلم کمک می کند و در طول چرخه ی پخت تبخیر می شود. چسبندگی نتیجه ی تعامل مکانیکی و شیمیایی بین پوشش و سطح است. در مقابل، نانو پاک کننده تنها حاوی نانوذرات سیلیسیم بوده و با جاذبه ی الکترواستاتیک به سطح متصل می شود. این جاذبه در اثر بار مثبت نانوذرات سیلیسیم و بار منفی سطح میزبان ایجاد می شود. به محض تماس سیلیسیم با مواد اولیه، فرآیند پخت تکمیل می شود. با اعمال مجدد می توان عملکرد پوشش را حفظ کرد. اعمال اولیه زمینه را برای پوشش دهی مجدد فراهم می کند. در نتیجه هزینه ی نیروی کار و مواد به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

سازوکار نانو پاک کننده

 

مترجم: مهندس لاله کاغذچی، دانشجوی دکتری مهندسی مواد، دانشگاه تهران

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  بسپار که در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا