اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ علاقه ضدمیکروبی پس از کرونا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر همه‌‌گیری کووید 19 عفونت را در کانون توجه قرار داده است و علاقه جدیدی به افزودنی‌‌های ضدمیکروبی را در هر دو کاربرد سنتی و صنعتی ایجاد کرده است. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در حوزه افزودنی‌‌های ضدمیکروبی آورده شده است.

از زمان آغاز همه‌‌گیری کووید 19 در اوایل 2020، علاقه به محصولات ضدمیکروبی برای ترکیب با پلاستیک‌‌های مورداستفاده در کاربردهای چندگانه بسیار افزایش یافته است. تامین‌‌کنندگان متعددی تقاضای شدید در بازارهای چندگانه را با بیشترین علاقه ناشی از بخش‌‌های مراقبت‌‌های بهداشتی، بسته‌‌بندی، پوشاک و حمل‌‌ونقل گزارش می‌‌کنند. به‌‌خصوص سطوح بالای علاقه شامل فیلم‌‌های محافظتی و اغلب سطوحی که لمس می‌‌شوند است.

زیوا‌‌کش‌‌های (Biocides، ماده‌ای سمی که می‌توان از آن برای از بین بردن موجودات زنده استفاده کرد، مترجم) قرار گرفته در پلاستیک‌‌ها، محافظتی در مقابل حمله میکروبی قطعه نهایی فراهم می‌‌کنند و عمر آن را افزایش می‌‌دهند. در جایی که شرایط بهینه برای رشد وجود دارد، قارچ، جلبک و باکتری ممکن است در توده پلاستیک یا سطح قطعه پلاستیکی ساکن شود و آن را تخریب کنند. رشد میکروبی می‌‌تواند منجر به لکه‌‌زایی (staining) سطح، حفره‌‌زایی (pitting) و کاهش استحکام ساختاری، شکنندگی و تغییر در رسانایی یا انعطاف، بوی بد و سایر تغییرات فیزیکی و مکانیکی شود.

توسعه‌‌دهندگان و تولیدکنندگان محصولات ضدمیکروبی تلاش‌‌های خود را برای توسعه محصولات جدید افزایش داده‌‌اند، که بسیاری از آن‌‌ها بر پایه محصولات طبیعی است. شرکت سوییسی Snittized ادعا می‌‌کند پیشرو در مدیریت بوی طبیعی، عملکرد بهداشتی ضدمیکروبی و محافظت مواد برای پلاستیک‌‌ها و پارچه‌‌ها است. درطول همه‌‌گیری، این شرکت شاهد رشد تقاضا برای سطوح تمیز و بهداشت فضاهای عمومی و هم‌‌چنین خصوصی بوده است. اولین قرنطینه، تقاضا برای کاربردهایی در حوزه خصوصی را افزایش داد. برای مثال، نظافت در آشپزخانه بسیار مهم‌‌تر شد و همین‌‌طور مهم باقی مانده است. با این‌‌حال، مکان‌‌های عمومی از تمرکز شرکت خارج نشد. این روند در سراسر جهان مشاهده شده است و مطمئنا حتی پس از همه‌‌گیری ادامه خواهد داشت.

تقاضا برای محصولاتی با حفاظت گسترده درحال افزایش است. این شرکت اخیرا خانواده محصولات Broadtec  را کامل کرده است (شکل 1) و می‌‌تواند تمام شکل‌‌های تحویل را برای تمام فرایندها و نیازها ارایه دهد. محصولات برای فرایندهای مختلف تولید مانند کلندرکاری، رانشگری، قالب‌‌گیری تزریقی و پوشش‌‌دهی مناسب هستند.

شرکت Microban International مستقر در ایالات‌‌متحده چند محصول جدید ضدمیکروبی را در اواخر 2022 عرضه خواهد کرد. عرضه شامل یک ماده شیمیایی ضدمیکروبی جدید است که به گفته شرکت می‌‌تواند در بسپارهای دما پایین درطول تولید برای کارایی بلندمدت، بدون اثرگذاری بر بافت، شفافیت نوری، رنگ یا دوام قطعات نهایی ترکیب شود.

ماده فعال در این فناوری نسل جدید به‌‌طوری طبیعی رخ می‌‌دهد، زیست‌‌پایدار، غیرسمی و عاری از فلزات سنگین است. هم‌‌چنین این افزودنی دارای پایداری شیمیایی، گرمایی و پرتو فرابنفش عالی است و درحال حاضر برای کاربردهای تماس با مواد غذایی در اتحادیه اروپا تایید شده است. این با یکی‌‌ دیگر از فناوری‌‌های جدید که درحال حاضر ثابت شده است که از نظر ضدمیکروبی و ضدقارچ بودن موثر است تکمیل می‌‌شود و می‌‌تواند به‌‌آسانی در محصولات پلی‌‌وینیل کلرید (PVC)، پلی‌‌پروپیلن (PP)، پلی‌‌یورتان گرمانرم (TPU) و اتیلن وینیل استات (EVA) در مرحله ساخت استفاده شود. این محصول برای هر دو کاربرد در فضای بیرون و داخل مناسب است و پتانسیل استفاده در زمینه‌‌هایی هم‌‌چون بازارهای خودرو و سقف‌‌پوش را دارد.

 

جایگزین‌‌های نقره

شرکت Well Plastics در بریتانیا محصولات ضدمیکروبی را تحت نام تجاری Bactigals برای بیش از 20 سال  تولید می‌‌کند. این شرکت اخیرا شروع به تحقیق در مورد افزودنی‌‌های ضدمیکروبی جدید و نوآورانه کرده است که ممکن است افزودنی‌‌های سنتی برپایه نقره، که هنوز در مطابقت مقررات (مقررات محصولات زیوا‌‌کش اتحادیه اروپا- BPR) باقی مانده است، کنار گذاشته شوند. این‌‌ها می‌‌توانند افزودنی‌‌های آلی و یا غیرآلی متناسب با یک کاربرد خاص باشند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 244 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا