اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ سه کاربرد رایج نانوذرات در پوشرنگ‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر استفاده از پوشرنگ و پوشش‌ برای محصولات و قطعاتی که نیاز به محافظت در برابر اثرات مخرب محیطی همچون خوردگی دارند بسیار حیاتی است. به تازگی صنعت پوشرنگ تمرکز خود را بر نانوفناوری خصوصاً نانوذرات معطوف نموده‌است. محققان شروع به استفاده از این دسته از مواد در پوشرنگ‌های جدید با هدف ارتقای خواص مقاومت به خوردگی کرده‌اند.
برخی نانوذرات خواص منحصربفردی به پوشش می بخشند که با پوشرنگ‌های معمولی قابل دستیابی نیست، از جمله خواص ضدباکتری. این امر موجب جذابیت نانومواد برای تولیدکنندگان مشتاق به تاثیرگذاری حداکثری پوشش محصولات شده‌است. در اینجا به چگونگی استفاده از نانوذرات جهت بهبود خواص پوشرنگ‌های صنعتی پرداخته می‌شود.
1.ایجاد خواص ضدمیکروب در پوشرنگ با استفاده از پودر نانونقره
کنترل میکروب و باکتری در بیمارستان‌ها امری مشکل است. جهت جلوگیری از گسترش عفونت و ایجاد محیط مناسب فعالیت، سطوح باید به طور مرتب تمیز و استریل شوند. این امر با بالا بردن ایمنی پزشکان و بیماران از شیوع بیماری‌ها جلوگیری می‌نماید.
راه حل آسان‌تر پاکیزه نگه داشتن سطوح، استفاده از پوشش‌های ضدمیکروب است که موجب مرگ و تخریب میکروب‌ها حین تماس می‌شوند. محققان در حال بررسی مصرف نانونقره در پوشرنگ‌ها می‌باشند تا پوششی ضدمیکروب در پاسخ به نیاز بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمان و سلامت ارائه دهند.
خواص ضدمیکروب نقره کاملاً اثبات‌شده است. این ماده دارای قابلیت جلوگیری از فعالیت‌های سلولی میکروب‌ها و از بین بردن باکتری، قارچ و برخی ویروس‌هاست. از آنجا که استفاده از نقره خالص به عنوان پوشش چندان تاثیرگذار نمی‌باشد، محققان به دنبال استفاده از نانونقره و یون‌های آن به عنوان جایگزین هستند.
روش های نوین ساخت پودر نانونقره
یک روش جدید برای ساخت پودر نانونقره که توسط یک تیم تحقیقاتی در هند در مرکز BARC ارائه شده‌است، از فرآیند سازگار با محیط زیست که نیاز به مواد شیمیایی مضر را کاهش می‌دهد بهره می‌برد. در این روش به واسطه اتصال نانوذرات نقره به زیرآیند سیلیکا به کمک صمغ عربی از آزاد شدن این ذرات در محیط جلوگیری می‌شود.
طبق آخرین تحقیقات، پودر نانونقره علاوه بر پوشرنگ‌های ضدمیکروب در تصفیه آب نیز کاربرد دارد.
2.نقش نانوفناوری در جلوگیری از خوردگی
خوردگی یک معضل اساسی در دنیای صنعت به شمار می‌رود. هزینه سالانه ناشی از حفاظت از خوردگی شامل بازرسی و تعویض قطعات و محافظت از خوردگی در جهان حدود 5/2 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. طبق آمار انجمن ملی مهندسی خوردگی (NACE) این رقم معادل 4/3% تولید ناخالص داخلی در کل دنیا در سال 2020 است. استفاده از پوشش و پوشرنگ های صنعتی برای کاهش اثرات خوردگی و افزایش طول عمر سازه‌های فلزی بسیار ضروری می‌باشد. نانوفناوری نوین با ارائه جایگزین‌هایی به افزایش اثرگذاری پوشش‌ها در حفاظت از خوردگی کمک شایانی نموده‌است.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر- رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آبان  ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا