اخباراخبار ویژه

روز خبرنگار و خبرنگاران علم

امروز روز خبرنگار است. برخلاف آنچه شاید در ظاهر به نظر برسد، شبکه جهانی اینترنت، گوشی های هوشمند تلفن همراه و شبکه های اجتماعی با میلیون ها کاربر، اهمیت خبرنگاری حرفه ای را نسبت به ادوار گذشته نه تنها کم رنگ تر نکرده، بلکه نیاز و ضرورت حضور این افراد را بیش از هر زمان دیگری روشن کرده است.
مفهوم شهروندخبرنگاران که مدتی تبلیغ و ترویج می شد، پس از چندی کارکردهای مثبت و منفی خود را در جوامع مختلف مبتنی بر دموکراسی یا توتالیتر نشان داده. فرآیند خبررسانی درست و قابل اعتماد، امروز در خبرباران شبکه های اجتماعی اهمیتی بیش از پیش یافته و انتخاب منابع برای دسترسی به این دسته از اطلاعات و داده ها، به یک چالش جدی در میان کاربران تبدیل شده است.
اما اجازه بدهید که در این روز، روزی که به نام خبرنگاران نام گزاری شده، از آن گروه خبرنگارانی نام ببرم که کمتر نشانی از آنها در عرصه های عمومی دیده می شود و جایگاه آنان همچنان در کشور چندان شناخته شده نیست. خبرنگاران تخصصی و مفهوم خبرنگاری علم اگرچه، چندین دهه سابقه حضور در رسانه های دنیا را دارند، با این حال به دلیل ماهیت فعالیت و گستره مخاطب، به رغم اثرگذاری غیرقابل انکار، معمولا در گروه “خبرنگاران” که اصولا با هیاهوهای معمول و غیرمعمول به چشم و گوش آشنا هستند، قرار نمی گیرند.
اما واقعیت این است که خبرنگاران تخصصی و خبرنگاران علم، مسلط به حوزه دانش خاص خود، سالهاست رسانه های تخصصی را پیش می برند و جریان ساز دانش، فناوری و نوآوری در کشورها هستند.
آنچه که امروز در علوم، مهندسی و صنایع کشور، در کنار اقتصاد، سیاست یا همه مفاهیم علمی دیگر دیده می شود، بی تردید بخشی از آن، نتیجه حضور خبرنگارانی است که با فراهم آوردن زمینه های تولید محتوای ملی و بین المللی دانش، انعکاس اخبار و رویدادها و برقراری ارتباط میان زنجیره های مختلف، فضای تولید، صنعت و تجارت را در طی سالها در کشور شکل داده اند. از دوران رونق فیزیکی آنها تا امروز که سوی دیجیتال و الکترونیک آنها در حال غالب شدن است، این فعالیت، کشمکش و تاب آوری ادامه داشته و احتمالا مثل هر انسان ایده آل گرای قایل به عملی، خبرنگاران حوزه علم هم در سخت ترین شرایط تحمیلی خارج از بنگاه های فرهنگی خود، هرگز دست از کار نکشیده اند.
فکر کردم اول از همه لازم است در این روز صمیمانه از تمامی خبرنگاران همکارم در طول 22 سال فعالیت این گروه رسانه ای تخصصی (مجلات بسپار و پوشرنگ/ همچنین سایت ایران پلیمر و فرزندان آن)، به طور ویژه قدردانی کنم.
و دیگر اینکه ضمن تبریک این روز به تمامی خبرنگاران و خبرنگاران علم در کشور، امیدوار باشم که روزی جایگاه آنها هم به اندازه شان و قدری که دارند، گرامی داشته شود.

تبسم علیزادمنیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا