اخباراخبار ویژه

۱۰ کشوری که بیشترین ضایعات پلاستیکی را به اقیانوس می‌ریزند

بسپار/ ایران پلیمر زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگترین نگرانی‌های زیست‌محیطی است که انسان قرن ۲۱ با آن روبه روست.

بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه محیط زیست نسبت به فراگیری این پدیده و تاثیر منفی آن بر حیات گیاهی و جانوری اقیانوس‌ها هشدار داده‌اند. اما کدام کشورها بیشترین زباله‌ها را به اقیانوس می‌ریزند؟

اخیرا شرکت بسته‌بندی راجا (RAJA) گزارشی منتشر کرده است که عاملان اصلی آلودگی اقیانوس‌ها را در جهان نشان می‌دهد.

در این رده‌بندی بدترین کشور از حیث ایجاد آلودگی پلاستیکی، هند عنوان شده است. این گزارش نشان می‌دهد هند در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۶.۵ میلیون کیلوگرم پلاستیک داخل اقیانوس تخلیه کرده است.

از سوی دیگر به رغم اینکه ایالات متحده سالانه دو برابر هند زباله پلاستیکی تولید می‌کند (۴۲ میلیارد کیلوگرم)، با این حال تنها ۲.۴ میلیون کیلوگرم از آن را در اقیانوس می‌ریزد. یکی از دلایل این امر می‌تواند آن باشد که آمریکا زباله‌های پلاستیکی خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند. آمریکا تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی یک میلیون کیلوگرم زباله صادر کرد.

در مجموع پنج تخلیه‌کننده نخست زباله پلاستیکی جهان سالانه ۳۱۴ میلیون کیلوگرم پلاستیک به اقیانوس می‌ریزند. اما چه کشورهایی در ۱۰ رده برتر این فهرست هستند؟

۱. هند – ۱۲۶.۵ میلیون کیلوگرم

۲. چین – ۷۰.۷ میلیون کیلوگرم

۳. اندونزی – ۵۶.۳ میلیون کیلوگرم

۴. برزیل – ۳۸ میلیون کیلوگرم

۵. تایلند – ۲۲.۸ میلیون کیلوگرم

۶. مکزیک – ۳.۵ میلیون کیلوگرم

۷. مصر – ۲.۵ میلیون کیلوگرم

۸. ایالات متحده -۲.۴ میلیون کیلوگرم

۹. ژاپن – ۱.۸ میلیون کیلوگرم

۱۰. بریتانیا – ۷۰۳ هزار کیلوگرم

در حالی که پلاستیک یک ماده مفید و بادوام است و استفاده‌های عمومی زیادی دارد، با این وجود بادوامی آن به این معنی است که تجزیه‌اش در طبیعت بسیار بیشتر از مواد دیگر طول می‌کشد.

آلودگی پلاستیکی طبیعت، حیوانات دریایی و تنوع زیستی اقیانوس‌ها را از بین می‌برد. کشورهایی که تولید ناخالص داخلی بالاتری دارند بیشترین این آسیب‌ها را وارد می‌کنند.

ذرات ریز پلاستیک معروف به میکروپلاستیک‌ها (ماده‌ای که عموماً در سطح جهان ممنوع است و عمدتا در مواد آرایشی یافت می‌شود) به زیست دریایی آسیب می‌رسانند و از بین نمی‌روند. آن‌ها همچنین حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که توسط ماهی‌ها مصرف شده و در نهایت می‌توانند وارد زنجیره غذایی انسان شوند.

کارشناسان می‌گویند ما می‌توانیم از راه‌های مقرون به صرفه مصرف پلاستیک خود را کاهش دهیم اما ساده‌ترین آن‌ها، جایگزینی پلاستیک‌های یکبار مصرف با گزینه‌های قابل استفاده مجدد است. برای مثال خرید یک بطری آب قابل استفاده مجدد یا یک لیوان قهوه قابل استفاده مجدد در طولانی‌مدت در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند و در عین حال برای محیط زیست مفید است.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا