اخبار

یک گام به پس در بازار پلیمرها

بسپار/ایران پلیمر  روز گذشته محصولات پلیمری در تالار نقره‌ای در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری قیمت پایه همه محصولات پا در مسیری صعودی گذاشته و روندی افزایشی را دنبال کردند. این در شرایطی است که با خروج آمریکا از توافق‌نامه برجام قیمت محصولات پلیمری در بازار‌های داخلی با افزایش همراه شدند که عمدتا به دلیل این جو روانی است. بالا رفتن بهای طلای سیاه تاکنون به تقویت قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری منجر شده و این امر سیگنالی قوی برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها در بازار داخلی بود. در کنار همه این عوامل فرارسیدن فصل گرما، بیم و امیدها از آینده بهای ارز و تاثیری که روی بهای محصولات پتروشیمی دارد و… از جمله مواردی هستند که به تقویت معاملات دو روز گذشته کمک چشمگیری می‌کند.

بررسی وضعیت در تالار نقره‌ای

روز گذشته تقاضای ۱۴۰هزار و ۴۶۸ تن محصول پلیمری در مقابل عرضه‌ای ۳۹ هزار و ۹۹۸ تنی قرار گرفت و دست آخر ۳۷ هزار و ۲۰۷ تن محصول معامله شد. این در شرایطی است که سه شنبه هفته گذشته ۴۰ هزار و ۷۹۸ تن عرضه محصول در مقابل ۱۲۴ هزار و ۵۸۰ تن تقاضا قرار گرفته است. با مقایسه عرضه‌های سه هفته اخیر مشاهده می‌کنیم که میزان عرضه‌ها هر هفته کمتر از هفته قبل شده است. شائبه‌ای که در روزهای اخیر تاثیر بسیاری بر بازار پلیمرها داشته است صادرات این محصولات از بازارچه‌های مرزی به کشورهای همسایه است که موجب شده قیمت‌ها در بازارهای داخلی افزایش یابد. این شرایط به معنی آن است که پتروشیمی‌ها تمایل پیشین به عرضه مستقیم در بورس کالا نداشته و  این موضوع به کاهش عرضه‌ها منتهی شده است. اگر چه بحث صادرات به کشور‌های همسایه به کرات در صحبت‌ها و گمانه زنی‌ها دیده می‌شود اما ادعای کاهش حجم عرضه در بورس کالا به این دلیل،‌ تا کنون اثبات نشده است. پلی‌اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AA از جمله کالاهای جذاب روز گذشته بود که تقاضایی ۹ هزار و ۳۰۶ تنی در مقابل عرضه‌ای ۳ هزار و ۳۰۰ تنی داشته است و در نهایت با اختلاف قیمت ۵۰۰ تومانی به نسبت قیمت پایه با بهای ۵ هزار تومان معامله شد.پلی‌اتیلن سنگین لوله مشکی CRP۱۰۰B، پلی‌اتیلن سنگین بادیBL۴، پلی‌وینیل کلراید و… از جمله دیگر کالاهای پر‌التهاب روز گذشته به شمار می‌آیند. این در حالی بود که در دو روز گذشته التهاب و رشد قیمت‌ها واقعیتی بود که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و بر دورنمای بازار تأثیرگذار خواهد بود.

رصد بازار داخلی: همانطور که انتظار می‌رفت قیمت محصولات پلیمری در بازار داخلی از ابتدای هفته با افزایش همراه بوده و روندی صعوی را دنبال کرده است. از جمله مهم‌ترین دلایل این روند، تغییر فصل و رسیدن فصل گرما و استفاده از گرید‌های خاص برای تولید محصولات مورد نیاز در این فصل است. به‌عنوان مثال پلی‌اتیلن ترفتالات بطری یکی از محصولاتی است که در این فصل برای تولید بطری‌های نوشیدنی‌ها به کار می‌رود و رصد این گرید در بازار آزاد و تالار نقره‌ای از التهاب بازار این محصول حکایت دارد.

در کنار این موضوع، عرضه‌های نامتوازن و نامتناسب در تالار نقره‌ای موجب شده است تا تولید‌کنندگان به بازار آزاد روی آورده و محصول مورد نیاز خود را از این بازارها تامین کند. این برای دومین هفته متوالی است که تناسبی میان عرضه و تقاضا در تالار نقره‌ای ( برای برخی از گرید‌های پرمصرف) وجود ندارد و این امر موجب می‌شود محصولات با رقابت و در قیمت‌های بالا در بورس کالای ایران معامله شود. این در شرایطی است که با رقم خوردن چنین اتفاقی تولید‌کنندگان برای حیات واحد‌های خود و فعال نگه داشتن خطوط تولید به بازارهای آزاد روی آورده و در طرف دیگر دلالان و واسطه‌ها محصولات خود را با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند و به این ترتیب قیمت محصولات در این بازارها با رشد چشمگیر مواجه شده است.

علاوه بر این موضوع دستور دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام و بالا رفتن بهای نفت و در نهایت قیمت جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی، بیم و امیدی از آینده قیمتی محصولات پتروشیمی را به وجود آورده  که بهانه‌ای است برای عرضه‌کنندگان در بازار آزاد تا محصولات خود را با رشد قیمتی و انتظار از بالارفتن قیمت‌ها در آینده عرضه کنند. البته در بازار آزاد از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شده و به نسبت روزهای ابتدایی هفته جاری و یا اواخر هفته گذشته بازاری با آرامش بیشتر را شاهد هستیم اگرچه رشد قیمت‌های روزهای گذشته خود به معنی عقب‌نشینی بسیاری از خریداران و کاهش جذابیت واسطه‌گری و سفته‌بازی است. اگر حجم معاملات در روز گذشته با افزایش روبه‌رو می‌شد التهاب در بازار داخلی هم سریع‌تر از حد انتظار خنثی می‌شد.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا