اخبار

اختصاصی بسپار/ یک محقق ایرانی در امریکا توسعه داد: ظروف زیست تخریب پذیر جهت بسته بندی مواد غذایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر مواد غذایی بیرون بر نسبت به گذشته محبوبیت بیشتری کسب کرده اند اما ضایعات ایجاد شده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف برای محیط زیست خطرناک می باشد. مهندسان در University of Maine ظروف مقاوم در برابر آب و روغن را از نانو کامپوزیت های سلولزی قابل بازیافت تولید کرده اند. افزایش تقاضا برای غذا های بیرون بر، غذا های آماده و fast-food مشکلات مربوط به ضایعات پلاستیکی را افزایش داده است. ظروف پلاستیکی متداول دارای استحکام بالایی بوده و در برابر آب و روغن مقاوم می باشند. بنابراین برای محدوده گسترده ای از مواد غذایی بدون نشتی قابل استفاده می باشند. اما پلاستیک ها زیست تخریب پذیر نیستند و باعث افزایش تدریجی میزان ضایعات پلاستیکی در طبیعت می شوند.

مطالعه انجام شده توسط محققان سوئدی در سال 2021 نشان داده است که حدود 80 درصد زباله های دریایی مربوط به ضایعات پلاستیکی می باشد که 70 درصد ضایعات پلاستیکی به ظروف یک بار مصرف (بطری، بشقاب، قاشق و غیره) مربوط است.

ظروف مقوایی، زیست سازگارند اما دارای مقاومت کمتری در برابر آب و روغن می باشند. اعمال یک پوشش پلاستیکی می تواند کیفیت این ظروف را بهبود دهد اما بازیافت آنها را دشوار می سازد. روش های دیگر برای بهبود مقاومت آب و روغن ظروف مقوایی از جمله اضافه کردن PFAS باعث ایجاد خطراتی برای سلامتی و محیط زیست می گردند. برای حل این مشکل، محققان دانشگاه Maine با استفاده از کامپوزیت های چوبی قابل بازیافت و یک پوشش جدید ساخته شده از نانو تار های سلولزی حاوی لیگنین، ظروف قابل بازیافت و مقاوم جهت بسته بندی غذا های بیرون بر توسعه داده اند.

به گفته آقای مهدی تجویدی دستیار پروفسور در دانشگاه Maine، تحقیق در دو موضوع اصلی تمرکز داشته است: – استفاده از نانو مواد سلولزی بعنوان بایندر در کامپوزیت های مورد استفاده در صنایع خودرویی و ساختمانی – تولید مواد بسته بندی تجدید پذیر با خواص ممانعتی در برابر اکسیژن، آب و روغن.  ظروف جدید از کامپوزیت های حاوی لیگنین نانو تار های سلولزی تولید شده اند و در برابر آب و روغن مقاوم می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا