اخبار

یک فعال صنعت پلاستیک: نیازی به دشمن خارجی نداریم، با این حجم دلالی و خودخواهی و مبادلات ناسالم خودمان تیشه به ریشه ی اقتصاد کشور می زنیم

بسپار/ ایران پلیمر علی معین فر مدیر عامل کارنو پلاست در  گفت و گو با خبرنگار بسپار در خصوص تبعات خروج امریکا از برجام و شرایط اقتصادی روز کشور گفت: سوالی می پرسم. در این چهل سال پس از انقلاب چه زمانی رابطه ی ایران با آمریکا خوب بوده است؟ هیچگاه. و اگر جنگ را در نظر نگیریم بدتر از این نمی تواند بشود. 
از نظر من برای توجیه بی کفایتی خود همیشه دشمن فرضی می تراشیم. خروج آمریکا از  برجام روی مناسبات اقتصادی ما هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. چیزی که تاثیرگذار است، همت، اخلاق مداری و کار تیمی به شکل صحیح است. اگر ما در ابتدا نتوانیم خود را اصلاح کنیم هیچکس به فکر نخواهد بود. چه در صنف ما و چه در اقتصاد کشور.

اگر ما تولید کننده ها به جای تلاش در خرد کردن یکدیگر، به فکر ارتقای هم باشیم مواد اولیه مورد نیاز را بسیار راحت تر بدست خواهیم آورد. تا  امروز با وجود تمام تحریم ها هرچه خواسته ایم وارد کرده ایم و در نماندیم. آنچه مارا درمانده کرد صد برابر شدن نرخ دلار در زمان آقای احمدی نژاد و اختلاس هایی بود که به طور متوسط شاید بالای 300 میلیون تومان از جیب هر ایرانی گرفته شد. آیا در این اوضاع هم پای ترامپ در میان بود؟ آیا صف کشیدن ما برای خرید پول کشوری که دشمن ما تلقی می شود و با ارزش تر کردن آن هم زیر سر آقای ترامپ است؟ شاید ده درصد بحران کنونی اقتصاد ایران نتیجه ی رفتار آمریکا باشد، اما بیشترش حاصل سوء رفتار ماست.
ما که با دلار صد برابر گرانتر به تولید ادامه دادیم و روی پای خود ایستادیم، قطعا با ده درصد گرانتر شدن مواد اولیه به تبع خروج آمریکا از برجام هم زمین نخواهیم خورد. قشر صنعتگر باید از طریق انجمن ها، اتحادیه ها و تشکل ها به فکر صنعت خود باشد. دست واسطه ها و دلالان را کوتاه کند. از این مبادلاتی که کالا به کالایی شده -چون معاملات چکی دیگر ارزشی و اعتباری ندارد- دست بکشد و صنعتگر واقعی در عرصه باقی بماند.
در حال حاضر اصلا نیازی به آمریکا نداریم تا اقتصاد مارا نابود کند چون با این حجم دلالی و خودخواهی و مبادلات ناسالم داریم تیشه به ریشه ی اقتصاد خود می زنیم. ترامپ هیچگاه وارد جنگ با ایران نمی شود چراکه داریم با همین رفتارها آب به آسیاب آمریکا می ریزیم. من همه ی صفات بد آقای ترامپ را قبول دارم، اما بعد از چهل سال هنوز به این دشمن غلبه نکرده ایم تا بتوانیم در این شرایط کار کنیم و اینچنین در شوک قرار نگیریم؟ به جای گرین کارت آتش زدن کارمان فقط پرچم آتش زدن است! زدن هر حرفی، گرم کردن آتش جناح آن هاست. چرا باید جوانان ما اینقدر در تب و تاب باشند؟ همه چیز را در بوق می کنیم و جار می زنیم در صورتیکه اگر با سکوت راه خود را برویم به مقصد می رسیم.
درست است اگر برجام ثابت می ماند در عرصه حمل و نقل و  دارو و غیره نوسازی و پیشرفت داشتیم، اما یک نگاه هم به دستاوردهای خودمان بیاندازیم.
ما زندگی گروهی و تشکلی را از کودکی درست نیاموختیم و مخالف را دشمن می دانیم. در صورتیکه وقتی نظر کسی با من متفاوت باشد، من را از تک بعدی بودن خارج کرده و باعث ارتقای من می شود. از این جهت در تشکل ها نیز باید نظرات مخالف و موافق وجود داشته باشد تا بتوان پویا بود. در این صورت قطعا وجو.د و فعالیت ثمر بخش تشکل ها و انجمن ها باعث خروج از این بحران خارج خواهد شد. اینگونه با بهبود وضعیت تولید و اخلاق، به شکل واقعی به آمریکا صدمه زده ایم و زندگی خود را نیز ساخته ایم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 190ام  ماهنامه بسپار  در  تیرماه بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا