اخبار

یک فعال صنعت پلاستیک در گفت و گو با بسپار: باید منتظر عقبگرد اقتصادی باشیم

بسپار/ ایران پلیمر آرمین اکبری مدیر عامل نکوسازپلیمر آرسام در پاسخ به سوال خبرنگار بسپار در مورد تبعات خروج آمریکا از برجام و شرایط اقتصادی روز گفت: از نظر من تبعات منفی این اتفاق بیشتر از مثبتش خواهد بود.

وی ادامه داد: بدون شک هر اتفاقی دارای یک وجه مثبت و یک وجه منفی است. اما از نظر من وجه منفی این اتفاق پر رنگ تر است. تاثیر مثبت آن می تواند حرکت به سمت تولید محصولاتی باشد که تا به حال توانایی تولیدش را در داخل کشور نداشته ایم. اما تولید هر چیزی به تجهیزات و تکنولوژی نیاز دارد.

از دید یک وارد کننده ی ماشین آلات باید بگویم برای تولید یک کالا، اگر نتوانیم تجهیزات و تکنولوژی لازم را برای تولید محصول فراهم کنیم باید آن را هم تولید کنیم (که نمی توانیم). اجازه واردات این تجهیزات و تکنولوژی را نیز نخواهیم داشت. برای مثال در حال حاضر برخی مواد اولیه و افزودنیها در بازار کمیاب شده است. خیلی از آن ها قابلیت تولید در ایران را ندارند و تکنولوژی تولید آن باید مستقیما از اروپا وارد شود. اروپا نیز با اینکه همچنان در برجام حضور دارد اما مهم تصمیم شرکت هاست که هیچگاه حاضر با تعویض بازار بزرگ و پر سود آمریکا با بازار ایران نیستند.

وی اذعان داشت: اروپا هیچگاه 95 درصد حجم تولید را فدای 5 درصد مراودات تجاری خود نخواهند کرد. تاثیر این اقدام باعث عقبگرد اقتصادی و تعطیلی بسیاری از کارخانه ها می شود. حتی مراودات چین با آمریکا نیز صدها برابر مراوداتش با ایران است و هدف اقتصادی اش را فدای خط مشی سیاسی اش نمی کند. بنابراین نبود مواد اولیه تا مدتی خود را نشان نخواهد داد و شرکت ها با تامین غیر مستقیم و جایگزینی فرمولاسیون به کار خود ادامه می دهند اما با تداوم این روند به تعدیل نیرو و سپس تعطیلی کشیده می شوند. حتی اگر همه چیز ظرف دو سال آینده حل شود باز هم تا به روز کردن ماشین آلات و جایگزینی نیروی انسانی، سرمایه و زمان زیادی از تولید کننده گرفته می شود. 
البته این اقدام منجر به نابودی صنعت نخواهد شد اما ممکن است قیمت تمام شده ی برخی کالاها آنقدر بالا رود که تولید یا خرید آن صرف نداشته باشد. در واقع یک عقبگرد اقتصادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا