اخبار

یک طرح دانش آموزی/ ساخت چسب‌های آنتی‌باکتریال شفاف با هیدروژل زیست‌تخریب‌پذیر

بسپار/ ایران پلیمر یک تیم پژوهشی دانش‌آموزی با سنتز نانو کامپوزیتی زیست‌تخریب‌پذیر موفق به ساخت چسب‌های آنتی‌باکتریال شفاف شدند.

به دلیل ترشحات زخم‌های ایجاد شده بر روی پوست احتمال عفونت در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک‌ها بالا می‌رود؛ از این رو در قالب پژوهشی، با استفاده از روش‌ شیمیایی، نانو ذره ZnO با قطر حدود ۲۶ نانو متر برای ساخت نانو کامپوزیت پلی سولفون ZNO سنتز شد. این نانو کامپوزیت به عنوان فیلم پشت لایه ضد باکتری در ساخت یک چسب زخم هیبریدی مورد استفاده قرار گرفت.

در این چسب همچنین از پکتین و ژلاتین به عنوان هیدروکلوئیدی به منظور تولید ترکیبات طبیعی هیدروژل فوق جاذب آب بر پایه پکتین، استفاده شد. این محققان در این محصول همچنین از رزین “ایروپروپن استایرن” نیز به عنوان عامل چسب به دلیل عدم ایجاد سمیت سلولی بهره بردند. هیدروژل تولید شده زیست تخریب پذیر است و نقش بسیار مهمی برای تقویت عوامل هیدروکلوئیدی دارد.

برای این منظور در این تحقیق از سولفات روی برای سنتز نانو ذرات روی استفاده شد و از مونومر آکریلو نیتریل برای سنتز هیدروژل پایه پکتینی استفاده شد. در این تحقیق ابتدا نانوذرات روی با استفاده از روش شیمیایی با سایز حدود ۲۶ نانو متر تولید، پلیمر Pec-g-AN  در حلال آبی سنتز و پس از هیدرولیز قلیایی به هیدروژل Pec-g-AAm-co-AA تبدیل شد.

مقدار ۰.۵ گرم پکتین، ۰.۵ گرم ژلاتین و ۰.۲ گرم از هیدروژل به عنوان عامل هیدروکلوئیدی مخلوط شد و پس از طی فرآیندی در نهایت فیلم نازکی به قطر یک میلی‌متر به دست آمد.

پس از سنتز و تهیه مواد لازم یک کامپوزیت سه‌لایه تهیه و تست‌های سمیت سلولی هر یک از کامپوزیت‌ها به صورت جداگانه انجام شد. در نهایت در این مطالعات چسب زخم هیبریدی متشکل از عوامل هیدروکلوئیدی و یک هیدروژل سنتزشده زیست‌تخریب پذیر به دست آمد.

این نانو کامپوزیت به عنوان فیلم پشت لایه، دارای خواص آنتی باکتریالی بالایی است. همچنین چسب زخم در تماس با پوست از چسبندگی و خواص مکانیکی مطلوبی برخوردار است.

این تحقیق در مدرسه فرزانگان کرمانشاه از سوی تارا غنی‌زاده و به راهنمایی مرتضی جمشیدی با عنوان “چسب‌زخم آنتی باکتریال ضدآب چسبندگی قابل توجه” اجرایی شد.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا