اخبار

یک شرکت ایرانی موفق به ساخت پوشش های نانویی ضدخزه شد

بسپار / ایران پلیمر شرکت دانش‌بنیان نانو رنگ ها و پوشش های اقیانوس آبی، موفق به تولید نانوپوششی شده‌ است که با استفاده از آن در بدنه کشتی‌ها و شناورهای دریایی مانع از ایجاد خزه در آنها می‌شود.

این مواد که زیست‌سازگار هم هستند به محیط زیست آسیب وارد نکرده و باعث نفوذ مواد شیمیایی به دریا نمی‌شوند.

این پوشش هوشمند هیبریدی از فناوری نانو استفاده کرده تا برای رها‌سازی خزه از بدنه کشتی استفاده از بایوسایدها را کاهش دهد؛ این پوشش به‌جز بدنه کشتی قابل استفاده در اسکله‌ها، شناورهای سطحی و زیرسطحی، نظامی و سازه‌های کنار ساحلی است.

شرکت دانش‌بنیان سازنده این پوشش‌ها جدای از طی کردن مراحل طراحی، ساخت و آزمایش به‌مدت 5 سال هم این محصول را به‌صورت میدانی تست کرده‌ است تا به ایجاد خط تولید آن برسد؛ عمر این پوشش حداقل 5 سال است و به‌دلیل خاصیت آب‌گریزی عملکردی مشابه پوست کوسه و دلفین دارد.

محصول تولیدی جدای از رهاسازی خزه از بدنه شناور به‌دلیل سطح صاف و لغزنده باعث کاهش مصرف سوخت شناور، عدم افت سرعت شناور، کاهش میزان خوردگی، افزایش سرعت و راندمان شناور و همچنین تعداد عملیات داکینگ کمتر شناورها و کشتی‌ها می‌شود.

یکی از مشکلات ایجادشده برای ناوگان‌های دریایی، ایجاد خزه در بدنه‌ آنهاست که هزینه زیادی را برای پاکسازی به خود اختصاص می‌دهد چرا که اگر این پاکسازی صورت نگیرد، بدنه کشتی به‌مرور خورده شده و طول عمر بدنه کشتی را کاهش می‌دهد.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا