اخبار

یک تولیدکننده لاستیک: از صادرکننده برتر کشور تا پایان کار 200 به دلیل توقف تولید

بسپار/ ایران پلیمر شرکت لاستیک خوزستان که در سال 1396 به عنوان صادر کننده برتر کشور در صادرات تیوپ خودرو شناخته شد، بدلیل ترخیص نشدن مواد اولیه از 31 مردادماه پایان قرارداد 200 کارگر پیمانکار و شرکتی را اعلام کرده و با توقف تولید مواجه شده است.

شرکت لاستیک خوزستان در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال 96 و ابتدای سال 97 ضمن افزایش ظرفیت تولید خود، به دنبال اجرای طرح های توسعه ای بود ولی با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات بوجود آمده در مسیر تولید، به دلیل نبود مواد اولیه و مشکلات واردات کالا به کشور با نرخ مناسب با توقف تولید مواجه شد.
جمعی از کارگران شرکت لاستیک خوزستان در گتوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تمدید نشدن قرارداد خود و کنار گذاشته شدن از کار، اعتراض کرده و بازگشت به کار خود را از مسئولان و مدیران این شرکت خواستار شده اند.
مدیرعامل شرکت لاستیک خوزستان در خصوص پایان قرارداد این کارگران و توقف تولید این شرکت گفت: هیچ کارگری از این شرکت اخراج نشده بلکه پایان قرارداد آنها اعلام شده است که علت اصلی آن نیمه تعطیل بودن شرکت لاستیک خوستان یا تولید با ظرفیت پایین این شرکت و وارداتی بودن مواد اولیه ساخت تیوپ است.
ایرج زمانی فرد با یبان اینکه 70 درصد مواد اولیه شرکت لاستیک وارداتی است، افزود: روند ثبت سفارش مواد اولیه به طول انجامید و امکان ترخیص از گمرک را ندارد.
وی اظهار داشت: نقدی خرید کردن مواد اولیه، ارائه اسناد سپرده نقدی و یا ضمانت نامه ملکی برای سامانه نیما بانک مرکزی و محقق نشدن انتقال وجه از طریق سامانه نیما به علت تحریم بودن ایران، از دلایلی است که برای تامین مواد اولیه شرکت مشکل ساز شده است.
وی افزود: در سه مرحله شرکت لاستیک از طریق سامانه نیما بانک مرکزی، پول را برای فروشنده مواد حواله کرده ولی پول به حساب فروشنده نرفته و در سامانه بانکی نیما معلق مانده است.
مدیرعامل شرکت لاستیک خوزستان گفت: در این شرایط چهار ماه ارسال ارز از طریق سامانه بانکی محقق نشده است، ضمن اینکه تامین کننده مواد به دلیل تحریم بودن ایران و حواله نشدن پول از طریق سامانه نیما به این شرکت مواد نمی فروشد.
وی افزود: این مشکل با میسر شدن نقل و انتقالات پول در سامانه نقل و انتقالات دلار(سامانه نیما بانک مرکزی) و تسریع هماهنگی های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ثبت سفارش این مواد اولیه حیاتی که تخصیص ارز 42 هزار ریالی به کالا ها داده شده، می تواند زمینه ساز فعالیت حداکثری و تولید با ظرفیت بالا و بازگشت تمامی کارگران به کار اولیه خود باشد. 
زمانی فرد اظهار داشت: به منظور حفظ بقای شرکت در حال حاضر پایان کار این کارگران را اعلام کردیم و تا ترخیص مواد اولیه هیچ اقدامی نمی توانیم انجام دهیم؛ ضمن اینکه از این بسته جدید ارزی که بانک مرکزی از پانزدهم مردادماه اعلام کرد، هنوز بر اساس بسته جدید ارزی بانک مرکزی ما ارز 42 هزار ریالی نگرفتیم و این باعث شده تجار و ما نتوانیم مواد وارد کنیم.
وی افزود: اگر ارز غیر از بازار 42 هزار ریالی باشد، شرکت لاستیک تعطیل خواهد شد، بدلیل اینکه توانایی خرید مواد را نخواهیم داشت.
وی گفت: اگر مشکل واردات مواد اولیه شرکت رفع شد بطور قطع این کارگران که قرارداد آنها به پایان رسیده و از کارگران باسابقه، باتجربه و آموزش دیده این شرکت هستند، بکارگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت لاستیک خوزستان افزود: از فروردین ماه و قبل از پایان کار این کارگران نیز مشکلاتی وجود داشت و با وجود اینکه این شرکت درمردادماه تولید نداشت ولی حقوق کارگران در این چند ماه به طورکامل پرداخت شد.
وی اظهار داشت: تمام مسئولان شرکت در تلاشند که نسبت به رفع مشکل مواد اولیه شرکت اقدام کنند تا بلافاصله کارگران به کار خود برگردند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گتوند نیز گفت: نشستی با حضور مدیر شرکت لاستیک خوزستان، بازرس اداره تامین اجتماعی، بازرس و همچنین مسئول بیمه بیکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی و رفع مشکلات اخیر در محل کارخانه برگزار شد.
محمد کریم نژاد افزود: از طریق فرمانداری و نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری کردیم تا هرچه سریعتر مشکل شرکت لاستیک رفع و این کارگران به کار خود برگردند. 
به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی در کشور و کمبود شغل در شهرستان گتوند نیاز است که مسئولان شهرستانی و استانی برای رفع مشکلات شرکت لاستیک خوزستان و بازگشت به کار این کارگران که تعدادی از آنها وضعیت معیشتی مناسبی ندارند، تمهیداتی اندیشیده شود.
شرکت لاستیک خوزستان درگتوند، بزرگترین تولید کننده انواع تیوپ در کشور بوده که از سال 1370 فعال است.
این شرکت در بخش مرکزی شهرستان گتوند واقع شده و با اشتغال بیش از 270 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیر مستقیم نقش مهمی در ایجاد اشتغال در منطقه دارد.

منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا