اخبار

یک ایرانی در دانشگاه هیوستون ابزاری جدید برای استخراج و ذخیره انرژی خورشیدی توسعه داد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پژوهشگران دانشگاه هیوستون ابزار جدیدی را توسعه دادند که می‌تواند انرژی خورشیدی را جذب و تا زمان مصرف ذخیره کند. این ابزار فرصت را برای توسعه گستره‌ای از کاربردها از تولید انرژی تا تقطیر و نمک‌زدایی از آب فراهم کرده است.

برخلاف پنل‌ها و سلول‌های خورشیدی که برای تولید مستقیم الکتریسیته به فناوری فوتوولتاییک نیاز دارند، این ابزارهای هیبرید، گرما را به صورت مستقیم از خورشید دریافت کرده و آن را به عنوان انرژی گرمایی ذخیره می‌کنند. این ابزار پاسخی مناسب به برخی مواردی است که امکان استفاده از کاربردهای بیشتر انرژی خورشیدی را فراهم می‌کند؛ هر چند محدودیت‌هایی مانند کوتاه بودن حضور خورشید و روزهای ابری نیز وجود دارد.

به این منظور انرژی مولکولی و انرژی گرمایی ذخیره شده ترکیب شده‌اند تا ابزاری برای استخراج و ذخیره انرژی با پتانسیل کار کردن 24 ساعته تولید شود. پژوهشگران بازدهی استخراج انرژی را تا 73% در عملیات کوچک‌تر و تا 90% در عملیات بزرگ‌تر برآورد کرده‌اند. امکان بازیابی تا 80% از انرژی ذخیره شده در شب وجود دارد. آقای هادی قاسمی، دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه هیوستون می‌گوید: «بخشی از بازده بالا در استخراج به سبب توانایی این ابزار در دریافت طیف گسترده‌ای از نور خورشید، آماده کردن آن برای استفاده در لحظه و تبدیل مابقی به انرژی مولکولی ذخیره شده است.»

این ابزار با استفاده از norbornadiene-quadricyclane به عنوان ماده ذخیره کننده مولکولی ساخته شده است؛ یک آمیزه آلی که پژوهشگران می‌گویند انرژی ویژه بالا و قابلیت آزادسازی انرژی بالایی دارد و در عین حال در طول زمان ذخیره‌سازی انرژی، پایدار است. آقای قاسمی می‌گوید همین ایده را می‌توان با مواد دیگری پیاده‌سازی کرده و به این ترتیب عملکرد – دمای عملیات و بازدهی- را بهینه کرد.

Randall Lee استاد و عضو هیئت مدیره دانشکده شیمی دانشگاه هیوستون می‌گوید: «این ابزار از چند منظر، بازدهی را بهبود داده است. از جمله این موارد ذخیره انرژی خورشیدی به صورت مولکولی به جای گرمایی است که در طول زمان قابل استفاده است. همچنین سامانه یکپارچه نیز اتلاف گرمایی را کاهش می‌دهد چه نیازی به انتقال انرژی ذخیره شده از طریق خطوط لوله‌ای نیست. در طول روز انرژی گرمایی خورشید می‌تواند تا دمای 120 درجه سانتیگراد را جذب کند. در طول شب که تابش خورشید وجود ندارد یا بسیار اندک است، انرژی ذخیره شده توسط مواد ذخیره مولکولی فراهم می‌شوند».

به این ترتیب امکان ذخیره انرژی برای تولید انرژی گرمایی در دماهای بالاتر در شب وجود دارد که سبب می‌شود میزان انرژی در دسترسی حتی در نبود خورشید نیز افزایش یابد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا