اخبار

یشنهاد رییس فدراسیون صادرات ایران: به جای ممنوعیت صادرات، از صادرکنندگان عوارض اخذ شود!

بسپار/ایران پلیمر رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر وزارت بازرگانی یا بهتر است بگوییم وزارت تجارت به صورت یکپارچه در عرصه واردات و هم صادرات به منظور تنظیم بازار همه امور اعم از موضوع کشاورزی را در دست بگیرد و همه در یک مرجع حل و فصل شوند، شایسته تر است.

«محمد لاهوتی»، رییس کنفدراسیون صادرات ایران، در پاسخ به این سوال که آیا احیای وزارت بازرگانی می تواند مرجعی برای پاسخ گویی نیازهای مردم باشد،گفت: شکل گیری و تاثیرگذاری هر نهاد یا وزارتخانه یا سازمان جدید در اقتصاد بستگی به تعریف آن نهاد در چارچوب اساسنامه دارد.

وی افزود: قطعا وزارت بازرگانی سابق به دلیل نداشتن کمال مطلوب و ضعف هایی که دارا  بود در وزارت صنعت، تجارت، معدن ادغام شد. با این ادغام قرار بود یک جو و وحدت رویه در حوزه تصمیمات بازرگانی و صنعت گرفته شود ولی متاسفانه این عمل بیشتر منحصر به تجمیع شد و عملا اتفاقی که افتاد، حذف یک وزیر و واگذاری مسئولیت دو وزارت خانه یا بهتر است که بگوییم 4 وزارت خانه به یک وزیر شد. بدلیل ضعف مدیریتی که در طول این چند سال در وزارت صمت شاهد بودیم این ادغام بار سنگین و مسئولیت بسیار سختی را به وزیر واگذار کرده که با توجه به نوع مدیریت و عملکرد، خروجی قابل توجهی نداشته است.

رییس کنفدراسیون صادارات ایران گفت: معتقد هستم که با توجه به اقتصاد دولتی و شرایط  کشور در حال حاضر  تجمیع قدرت به این میزان در یک وزارت خانه قطعا نمی تواند راهگشا باشد و شرایط را به صورت مطلوب مدیریت کند.

وی بیان کرد: بسیاری از فعالان و صاحب نظران اقتصادی به 3 علت به این نتیجه رسیدند که بهتر است تفکیک دو وزارتخانه انجام شود. اول اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادغام نشده بلکه تجمیع شده است و به اهداف اولیه اش که کوچک تر شدن و کم شدن نیروها و همچنین افزایش بهره وری باشد، دست پیدا نکرده است. دوم اینکه در حوزه نظارت و تنظیم بازار بسیار ظعیف عمل کرده و سوم اینکه با توجه به شرایطی که تجمیع در آن اتفاق افتاد، بخش کشاورزی از صنعت، معدن و تجارت به جهاد کشاورزی واگذارشد.  

محمد لاهوتی گفت: اگر وزارت بازرگانی یا بهتر است بگوییم وزارت تجارت به صورت یکپارچه در عرصه واردات و هم صادرات به منظور تنظیم بازار همه امور اعم از موضوع کشاورزی را در دست بگیرد و همه در یک مرجع حل و فصل شوند، شایسته تر است.

وی افزود: ما صادارت برخی کالاها را به دلیل تنظیم بازار ممنوع می‌کنیم در حالی که این مساله با اخذ عوارض حل می شود و ما این فرصت را از صادرکنندگان خود که به سختی بازارهایی به دست آوردند، سلب می کنیم. دلیلش این است که همه نگاه ها یک وجهی از بعد صنعتی یا تنظیم بازار و بازرگانی. به نظر می رسد، با توجه به اینکه اختیارات در دست یک وزیر است به راحتی این اتفاق می افتد ولی اگر دو وزارت خانه باشد موضوعاتی که چالش برانگیز باشد با بحث و گفتگوی بیشتر، خروجی آن بهتر خواهد بود.

 

 

برنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا