اخبار

یادداشت سعید ترکمان در سایت اتاق بازرگانی ایران: دو گام بلند صنایع تکمیلی پتروشیمی در سال جهش تولید

بسپار/ ایران پلیمر سعید ترکمان دهنوی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در یادداشتی برای پایگاه خبری اتاق ایران به تشریح الزامات صادرات در حوزه صنایع پتروشیمی در سالی که با عنوان جهش تولید نامگذاری شده، پرداخته است.

سعید ترکمان دهنوی

جهش تولید واقعیتی است که در سال جاری از سوی بسیاری از شرکت‌های برتر در حوزه صنایع تکمیلی محصولات پتروشیمی هدف‌گذاری شده و دو خروجی اصلی را در بر دارد: یکی افزایش صادرات و رشد ارزآوری و دیگری تقویت محسوس شفافیت مالی و مالیاتی و برندسازی واحدهای تولیدی. این دو رویکرد تعیین شده به عنوان دو اصلی اساسی در سال جهش تولید، آینده روشنی را برای این صنایع ترسیم خواهد کرد که اثرات آن از هم اکنون در بازار داخلی خودنمایی کرده و ماه‌های آتی در بازارهای منطقه‌ای نیز مشاهده خواهد شد.

اما و اگرهای تحریمی و نگرانی‌های کرونایی موجب شده تا صادرات در بخش‌های مختلف زنجیره تولید محصولات پتروشیمی با تغییراتی جدی همراه شود. برای سال گذشته به رغم رشد حجم و ظرفیت تولید داخلی اما اظهارنظرهای مقامات مسئول نشان می‌دهد که شاهد رشد حجم صادرات پلیمرها نبوده‌ایم. این در حالی است که کاهش قیمت‌های جهانی موجب شد تا ارزش صادرات این گروه کالایی تقلیل یابد و اگر سال‌های گذشته متوسط قیمت صادراتی هر تن پلیمر رقمی نزدیک به 900 دلار در هر تن بوده، برای سال قبل به احتمال قوی بیش از 870 دلار بر هر تن نخواهد بود. با احتساب صادرات ۳ و نیم میلیون تنی پلیمرها به صورت مرسوم در سال‌های گذشته می توان گفت که ارزآوری صادراتی تمامی پلیمرها از ایران حداکثر رقمی نزدیک به 3 میلیارد دلار بوده است که در ابعاد صنعت پتروشیمی با احتساب تولید و صادرات متانول و یا اوره رقم برجسته‌ای به شمار نمی‌رود. برآوردهای اقتصادی تشکل‌های تخصصی در صنایع تکمیلی محصولات پلیمری نشان می دهد که سال 97 صادرات صنایع پایین دستی و قطعات پلیمری به صورت مستقیم و غیر مستقیم رقمی نزدیک به 2.3 میلیارد دلار بوده که به احتمال قوی این رقم در سال گذشته به 3 میلیارد دلار نزدیک شده است. از سوی دیگر شاهد بودیم که در کنار رشد حجم صادرات، ارزش صادرات هر واحد از محصولات تولیدی در صنایع تکمیلی با وجود کاهش قیمت ها در بازار مواد اولیه پلیمری نه تنها کاهشی نبوده حتی به کمک افزایش دانش تجاری و فعالیت‌های تخصصی در حوزه صادرات، این رقم حتی افزایش داشته است. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که برای سال جاری رقم صادرات و ارزآوری صنایع تکمیلی پلیمری از صادرات مواد اولیه همین صنعت پیشی خواهد گرفت و از هم اکنون انتظار داریم ابتدای سال 1400 جشن صادرات و ارزآوری صنایع تکمیلی را برگزار کنیم.

اتفاق دیگری که در صنایع تکمیلی آغاز شده و با قدرت ادامه خواهد داشت، تغییر فاز محسوس تولیدکنندگان به سمت شفافیت مالی است. گذار از بازار سنتی به بازاریابی مدرن از ملزومات خاص خود برخوردار است. شفافیت مالیاتی و برندسازی دو مولفه اصلی در شرایط جدید است و از هم اکنون شاهد هستیم که شرکت‌های پیشرو در این حوزه به خوبی با درک موقعیت ، گام‌های بزرگی را در مسیر برندسازی برداشته اند که به زودی اثرات آن را در بازارهای داخلی و صادراتی شاهد خواهیم بود. تقویت جایگاه برندهای ایرانی در بازارهای هدف واقعیتی است که به زودی اثرات آن در رونق صادرات مشهود خواهد شد و آینده جذاب‌تری را برای توسعه صادرات به همراه می آورد. این موارد در حالتی خودنمایی می کند که در گام اول بازارهای داخلی به وضوح با برندهای معتبر در صنایع تکمیلی پتروشیمی با محوریت صنعت پلاستیک آشنا شده و همین تغییر فاز ذهنی آینده جذابی را برای شرکت های پیشرو در این حوزه به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا