اخبار

# در آستانه کریسمس ارامنه ایران/ گپی با ادوین نوریان، دقت پلاست: دوستان به ما حسادت می کنند که هم کریسمس را جشن می گیریم و هم نوروز را!

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، ادوین نوریان، شرکت دقت پلاست سازنده و عرضه کننده ماشین آلات تزریق پلاستیک است. او می گوید: مجموعه ما از سال 1332 فعال بوده و من از سال 86 به آن ملحق شده ام. از زمان شاه عباس صفوی ارامنه با هدف انتقال صنعت به ایران، به اینجا مهاجرت داده می شوند. بنابراین همه آنها صنعتگر بوده اند.
بنابراین همه آنها صنعتگر بوده اند. سازندگان ماشین آلات پلاستیک اکثرا ارامنه هستند. به دلیل اینکه ارمنستان ذاتا منابع غنی و خدادادی نداشته و از نقطه نظر جغرافیایی ثروتمند نبوده، ساکنان آن مجبور بودند با صنعت روزگار خود را سپری کنند. بعدها هم که داستان شوروی پیش آمد و کلا ضعیف شدند. در هر حال خیلی خوب است که بیشتر ارامنه، پسرها کار پدر را ادامه می دهند و چراغ را روشن نگه می دارند. البته گاهی هم چراغ شغل پدر خاموش می شود.

ارامنه در ساخت ماشین آلات و تولید سهم به سزایی در ایران داشته اند. در ساخت ماشین آلات تزریق 70 درصد بازار در دست ارامنه بوده است.

دقت کنید که کریسمس و ژانویه دو جشن مختلف هستند. کاتولیک های دنیا معمولا یک هفته پیش از سال نو و در 25 دسامبر تولد مسیح را جشن می گیرند و کریسمس رو بزرگتر از سال نو میلادی می دانند. ولی ارامنه کریسمس را بعد از ژانویه و در سال نو در باشگاه ها و در کنار هم به برپایی جشن اختصاص می دهند.

کریسمس یک جشن مذهبی است و نوروز یک جشن باستانی و ملی. عید پاک ما هم تقریبا همزمان با نوروز هست.

(می خندد) خیلی از دوستان ایرانی به ما حسادت می کنند که هم نوروز و هم کریسمس را جشن می گیریم. البته تعطیلات اصلی ما همان تعطیلات نوروز است.

اینکه بهترین هدیه کریسمسی که گرفتم چه چیزی بوده، سوال سختی است! دیگر از ما گذشته … وقتی بچه بودیم و به بابانوئل اعتقاد داشتیم، از گرفتن کادو لذت می بردیم. فکر می کنم کلاس اول دوم ابتدایی بودم که متوجه شدم بابانوئلی برای آوردن هدایا در واقع در کار نیست و این ها هدیه خانواده است.

در این روزها معمولا از 20 روز قبل از سال نو میلادی تا 20 روز بعد، یک درخت کاج تزیین شده در منزل و محل کار می گذاریم که حال و هوای کریسمس را ایجاد می کند. نامه های بچه ها به بابانوئل هم نوشته شده که باید برویم همین روزها خواست های آنها را تهیه کنیم (می خندد).

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا