اخباراخبار ویژه

گفت گوی بسپار با مجید رضوان بیات، مدیر تحقیق و توسعه رنگ اطلس: آینده صنعت رنگ ایران مانند سایرصنوف به ادامه یا پایان تحریم ها بستگی دارد

بسپار/ایران پلیمر مجید رضوان بیات، مدیر تحقیق و توسعه رنگ اطلس است که از سال 1384 همکاری خود را با این شرکت اغاز کرده. رنگ اطلس به گفته آقای بیات، از سال 1381 در شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان اولین تولید کننده رنگ مولتی کالر فعالیت داشته است. این شرکت در زمینه تولید ملات های پلیمری آماده نیز فعالیت می کند.

رضوان بیات: شرکت رنگ اطلس کار خود را به صورت رسمی از سال 1381 در شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان اولین تولید کننده رنگ مولتی کالر آغاز کرد. سپس رنگ های آکریلیک پایه آب و پس از آن با اخذ گواهی استاندارد، اقدام به تولید رنگ های پلاستیک و نیم پلاستیک کرد و پس از آن رنگ های آلکیدی را نیز در سبد محصولات خود جای داد.

بسپار- سبد محصولات شرکت شامل چه مواردی با چه ظرفیت هایی است؟
رضوان بیات: سبد محصولات شرکت عبارتند از: مولتی کالر، رنگ های پلاستیک و نیم پلاستیک، رنگ های آکریلیک (آستری براق، نیمه براق و مات)، رنگ های آلکیدی (براق، نیمه براق، مات، سوله و….) و درایمیکس ها.
ظرفیت تعریف شده در محصولات پایه آب و پایه حلال تقریبا 100 تن در روز بوده که به زودی شرایط افزایش تولید بیش از این مقدار هم تحقق پیدا می کند.

بسپار- آقای بیات، به نظر شما آینده صنعت رنگ در کشور چه رنگ هایی با چه ویژگی هایی خواهد بود؟
رضوان بیات: آینده صنعت رنگ ایران مانند سایر صنوف به ادامه یا پایان تحریم ها بستگی دارد. باتوجه به تحریم های دراز مدت ایران که با محدودیت های متعددی در مراودات علمی، فنی و مالی با بازارهای جهانی مواجه بوده ایم که منجر به دور ماندن ایران از گردونه ی پیشرفت تکنولوژی روز دنیا شده است و همچنین با توجه به نامساعدتر شدن وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه، مردم بیشتر به سمت رنگ های بی کیفیت و ارزان قیمت رو آورده اند. لذا تحریم ها باعث خواهد شد که کماکان جنگ برسر قیمت و تولید رنگ های بی کیفیت و گرفتن سهم بازار ادامه داشته باشد. اما در صورت کاهش تحریم ها و ورود رقبای خارجی به بازار داخلی و همچنین ورود محصولات ایرانی به بازارهای خارجی، وارد یک رقابت بین المللی با استاندارهای روز دنیا خواهیم شد. استانداردی که کاهش VOC یک الزام بوده و رنگ های پایه حلال از گردونه رقابت خارج و جای خود را به رنگ های آب پایه خواهند داد، لذا پیش از اینکه رقبای خارجی با عرضه محصولاتشان عرصه بر تولیدکننده ایرانی تنگ کنند لازم است که تولیدکنندگان با به روزرسانی تجهیزات و تکنولوژی و دانش فنی، خود را در کورس رقابت حفظ کنند.

بسپار -آیا رنگ های آب پایه مورد استقبال کاربران و مشتریان قرار گرفته اند؟ در کدام بخش ها هنوز نیاز به کار هست؟
رضوان بیات: استقبال از رنگ های آب پایه با توجه به ویژگی های مناسب شامل سرعت و سهولت اجرا، بدون بو بودن محصولات، قیمت مناسب شستشو و براقیت قابل قبول، رو به افزایش است. ولیکن با توجه به رقابت های ناسالمی که در این بازار صورت گرفته رنگ های پایه آب برای مصرف کننده نهایی به عنوان رنگی بی کیفیت تداعی شده است. در این خصوص نیاز است که استانداردی برای رنگ های آکریلیک (آستری، مات، نیمه براق و براق) تدوین شود و در مورد رنگ های نیم پلاستیک و پلاستیک، بازنگری در استانداردهای آن صورت پذیرد تا از تولید رنگ های بی کیفیت توسط واحد های نامعتبر و گاها معتبر جلوگیری شود.

بسپار-آینده صنعت رنگ چه خواهد بود؟ از نظر فنی؟ با توجه به سختگیری های روزافزون زیست محیطی؟
رضوان بیات: با توجه به سختگیری های روزافزون زیست محیطی و در صورت صادرات یا حضور شرکت های خارجی در ایران (در پسا تحریم) قطعا کاهش VOC یک الزام خواهد بود و تولید رنگ های آب پایه در اولویت تولید و مصرف قرار خواهد گرفت.

بسپار- احتمالا چه رنگ های خاص و فناوری را تولید می کنید؟
رضوان بیات: در حال حاضر واحد تحقیق و توسعه بر روی رنگ مولتی کالر آب پایه و همچنین رنگ های آب پایه با کاربردهای خاص در زمینه صنعتی و ساختمانی کار می کند که از عنوان کاربرد و مشخصات آن ها تا زمان نهایی شدن فرمولاسیون و ارائه به بازار معذور هستیم.

بسپار- آیا با توجه به شرایط اقتصادی کشور در تحریم ها محصولی بوده که بومی سازی کرده باشید؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا