اخبار

گفت گوی بسپار با مدیرعامل مجتمع صنعتی حکیمیان: پوشش های کاهگلی برای شهری که در میراث جهانی یونسکو ثبت شد

بسپار می نویسد، بیشترین حرکتی که طی چند سال اخیر در صنعت رنگ کشور انجام شده حرکت از رنگ‌ های حلال‌ پایه به سمت رنگ‌ های آب پایه‌ بوده است که شامل رنگ‌ های صنعتی و ساختمانی می‌شود و بیشترین پیشرفت هم در کشور در زمینه رنگ‌‌ های آکریلیک پایه آب اتفاق افتاده است.

در صادرات کشور نه تنها در صنعت رنگ بلکه در تمام صنایع مختلف دو مشکل اساسی وجود دارد:

یکی مشکل نیروهای انسانی دانش آموخته بازرگانی و فنی

دوم مشکل بازاریابی قوی که این مشکل نیز برمی گردد به نداشتن اهرم نیروی کار کافی.

به طور مثال در کشورهایی مثل هند و چین که در این چند دهه پیشرفت اقتصادی قابل تاملی داشته اند تعداد نیروهای اداری و بازرگانی یک سازمان خصوصی بسیار زیادتر از یک شرکت در ایران است در حالی‌ که ما وجود این نیروها را لازم نمی‌دانیم و صدالبته که دانش آموختگان ما نیز اراده بروز توانایی های خود را ندارند. مشکلات کلی در زمینه بازرگانی هم وجود دارد به عنوان مثال این روزها سایت ها و شبکه های اجتماعی بهترین وسیله برای بازاریابی و شناخت بازار هدف هستند ولی در سایت‌هایی همچون علی بابا یا سایت ای. بی و آمازون که اکثر شرکت های دنیا در آن پروفایل دارند کمتر شرکت ایرانی حضور دارد! به علاوه اینکه اگر هم بخواهند به صورت گسترده حضور داشته باشند با توجه به نحوه پرداخت آنلاین برایشان محدودیت وجود دارد و امکان فروش ندارند. دامنه وسیع فعالیت از خرده فروشی تا عمده فروشی در چنین سایت‌هایی امکان‌پذیر است که ما از چنین گزینه هایی هم محروم هستیم. برندینگ و بازاریابی همیشه در ایران ضعیف بوده است. در بحث ارزانی و مقرون به صرفه بودن محصولات بدون کاهش کیفیت هم با توجه به حجم تولید پایین نتوانستیم با کشورهایی مثل چین و هند و پاکستان رقابت کنیم. و در نهایت در بحث کیفیت نیز نتوانستیم با تولیدکنندگانی از ترکیه که در زمینه صادرات رنگ موفق هستند رقابت موفقی داشته‌باشیم. در حالیکه از لحاظ سیاست گذاری فضا برای حضور در عراق و روسیه و ترکمنستان و … باز بوده است ولی به خیلی از کشورهای همسایه می‌توانستیم صادرات بیشتری داشته باشیم ولی بخش بازرگانی دولتی و اداره گمرک همیشه مشکلاتی را برسر راه صادرات ما قرار می دهند، فرصت سوزی می شود.

رنگ های آنتی باکتریال، رنگ خود تمیزشونده، آنتی‌استاتیک و … را در سبد محصولات تولیدی خود داریم. ولی هنوز تولید رنگ های تصفیه‌کننده هوا را شروع نکرده ایم.

یکی از محصولات با خاصیت ویژه ای که جدیدا تولید کرده‌ ایم مرتبط با مشکلی است که اغلب در یزد با کاهگل های ساختمانی داریم. این کاهگل ها وقتی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند با ریزش زیاد خاک همراه هستند که هم مشکل زیادی برای ساکنین و هم برای شهرداری به همراه داشته است و معضلی نه تنها برای حفظ بافت قدیمی شهر شده بود که برای توسعه معماری کهن در ساختمانهای جدید نیز مشکل داشتیم. مجموعه ما با توسعه برند کاهرنگ سعی کرده جلوی این معضل را بگیرد که در واقع یک کاهگل مصنوعی با رنگ‌های متنوع تولید کرده‌ایم که این محصول ضد رطوبت و عایق حرارتی است.

این محصول از کاه طبیعی به همراه افزودنی های پلیمری تشکیل شده است. یعنی پایه‌ی آن به جای خاک رس، پلیمرهای آب‌پایه‌ی ‌سیلیکونی هستند که به عنوان جایگزینی بسیار مناسبی برای کاهگل‌های قدیمی شناخته می شوند و قابل اجرا برروی خود کاهگل قدیمی، سطوح سیمانی، گچ، MDF و … هستند. علاوه‌ بر‌آن اجرای آن هم نسبت به اجرای کاهگل سنتی که طاقت‌فرسا و زمان‌بر بوده‌ است، بسیار آسان و سریع است.

بله، متاسفانه مصرف سرانه رنگ در کشور ایران کمتر از کشورهای دیگر است و فکر می‌کنم دلیلش معضلی است که رنگ‌آمیزی در کشور ما دارد. این‌که هزینه اجرای رنگ از خود هزینه خرید رنگ بالاتر است و دستمزد بالای اجرا به این دلیل است که مجری‌های رنگ از لوازم، مصالح و ماشین‌آلات پیشرفته برای اجرا استفاده نمی‌کنند که باعث می‌شود هزینه اجرا بالا رود و بالطبع هزینه برای مصرف‌کننده بالا می‌رود. به عنوان مثال در بخش رنگ‌های آکریلیک دستگاه های پاشش ایرلس وجود دارد ولی هنوز از قلم‌مو و غلطک استفاده می‌شود. دستگاه ایرلس در هر ۸ ساعت حدود 600 مترمربع رنگ‌آمیزی را می تواند انجام دهد. به همین‌دلیل سرعت اجرا و هزینه کاهش می یابد. صدالبته بوی شدید و نسبتا ماندگار رنگ روغنی نیز به این امر کمک کرده است. بابت حذف رنگ‌های حلال‌پایه باید بگویم که اگر وزارت صنعت و معدن و وزارت بهداشت همکاری کنند می‌توان رنگ‌های حلال‌پایه را به طور کامل از صنعت ساختمان ممنوع و حذف کرد. حتی در طرح بازسازی بیمارستان‌ ها که به عنوان طرح سلامت قرار بود انجام شود و خودمان ناظر بودیم، نوشته شده بود رنگ‌آمیزی چهارچوب در اتاق عمل به‌وسیله رنگ روغنی آلکید که سرب دارد انجام شود! مدیریت بیمارستان می گفت توصیه شده که رنگ روغنی باشد درحالی‌که رنگ‌ های روغنی حاوی سرب است که از عوامل سرطانزاست. این نتوانستن نیست بلکه عمل نکردن است. این است که اگر وزرت صنایع و بهداشت با انجمن تولیدکنندگان رنگ همکاری داشته باشند، این مساله حل می‌شود و می توانند از مشاوره تشکل‌ها در این زمینه بهره‌مند شوند.


(ادامه دارد …)


 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 178 ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا