اخبار

گفت و گو با Jörg Frömming مدیر فروش شرکت Dekura پیش از برگزار نمایشگاه K2019: در آلمان 88.5 درصد پنجره های PVC بازیافت می شوند!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر مصاحبه زیر از سری مصاحبه‌های انجام شده پیش از برگزاری  K درباره اقتصاد چرخشی است. این مصاحبه با Jörg Frömming مدیر فروش شرکت Dekura انجام شده است. اقتصاد چرخشی یکی از محورهای اصلی نمایشگاه سه سالانه K است که امسال از 24 مهر تا یکم آبان در شهر دوسلدورف آلمان برگزار می شود 

 

از سال 2001 در صنعت PVC اروپا تعهدی خودجوش در خصوص بازیافت ضایعات به وجود آمده‌است. نتیجه این تعهد تاکنون چه بوده است؟

این تعهد پاسخی بود از جانب صنعت به انتقاداتی که از سوی جامعه نسبت به پلاستیک‌ها وجود داشت. در خصوص پنجره‌های PVC من تنها به گفتن این نکته بسنده می‌کنم که این تعهد خودجوش به بازیافت 88.5 درصد از تمام پنجره‌های قدیمی منجر شده است. در آلمان ما یک حلقه بازیافت برای ضایعات پنجره PVC داریم.

 

آیا این به آن معنی است که Dekura در حوزه ضایعات پنجره‌های PVC پیشگام بازار است؟

PVC سخت برای پنجره به ندرت به عنوان یک مدل برای الگوبرداری در نظر گرفته می‌شود. این حوزه بخش کوچکی از بازار PVC است و این صنعت در حال حاضر همه فازهای ضروری برای یک چرخه را شامل می‌شود: سامانه‌های جمع‌آوری، محصولاتی که قابل تبدیل به مواد بازیافتی هستند و همچنین بازاری رقابتی برای مواد خام وجود دارد. علاوه بر این، ما توازن خوبی در خصوص CO2 ایجاد کردیم که به لحاظ محیط زیستی قابل توجه است. اگر ردپای CO2 یک PVC بازیافت شده توسط شرکت Dekura را با یک محصول جدید مقایسه کنید، PVC بازیافت شده تنها 12% گاز دی‌اکسید کربن را نسبت به یک محصول جدید تولید می‌کند.

 

آیا به اندازه کافی ضایعات پنجره در اختیار شرکت Dekura قرار می‌گیرد؟

ما پنجره‌های قدیمی را از دو منبع مختلف به دست می‌آوریم. اول از سازندگان پنجره که پنجره‌های قدیمی را از ساحتمان‌ها جدا می‌کنند تا پنجره‌های جدید نصب کنند و دوم از شرکت‌هایی که ضایعات پنجره‌ را از ضایعات ساختمان جدا می‌کنند. ما حجم کلی 50.000 تن ضایعات پنجره و ضایعات فرایند تولید را از تولیدکنندگان پروفیل و پنجره دریافت و بازیافت می‌کنیم. ما این حجم ماده را تقریبا به 35.000 تن از مواد بازیافتی تبدیل می‌کنیم که عمده آن دوباره برای تولید پروفیل پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

با این حال PVC یک ماده پلاستیکی است و به همین صورت باقی می‌ماند و در نتیجه تصویر بدی در اذهان عمومی دارد.

البته ما به عنوان عضوی از صنعت پلاستیک عموما تحت تاثیر این تصویر بد قرار می‌گیریم اما تا به اینجا این مسئله تاثیری مستقیم بر صنعت ما نداشته است. PVC سخت مزایای انکارنشدنی به ویژه در ساخت پنجره دارد. این ماده ماندگاری بالایی دارد، مقاوم در برابر ضربه است و علاوه بر آن نسبت به مواد جایگزین مانند آهن، عایق دمای بهتری است. مزایای این ماده بر معایبش غلبه می‌کند و مصرف‌کنندگان از چنین مسئله‌ای آگاه هستند. اما ما می‌خواهیم کاری کنیم که تصویر پلاستیک‌ها را بهبود دهیم. ما می‌خواهیم در مناظرات مردمی مشارکت کنیم و نشان دهیم که اقتصاد چرخشی چه چیزهایی را ممکن کرده است.

 

طراحی محصول چه نقشی در قابلیت بازیافت پنجره‌های PVC ایفا می‌کند؟

 برای دستیابی به نرخ بالای بازیافت، محصول می‌بایست به نحوی طراحی شود که با استفاده از سامانه‌های فعلی جداسازی، قابل جدا شدن و بازیافت باشد. پلاستیک‌هایی هستند که انجام این کار برایشان دشوارتر است؛ مانند پلاستیک سیاه. صنعت تولید پنجره‌ نیز از موادی استفاده می‌کند که بازیافت آن‌ها به سبب جداسازی دشوارتر است. در حالت ایده‌آل اجزای یک پنجره، زمانی که تکه تکه می‌شود، باید به راحتی جدا شوند. این یکی از الزامات در طول فرایند طراحی محصول است. همچنین این طراحی باید امکان آن را ایجاد کند که بتوان از مواد بازیافت شده در تولید محصول استفاده کرد. به عنوان یک قانون، مواد بازیافت شده به اندازه مواد جدید قابل یکپارچه شدن نیستند و به همین دلیل است که محصول باید به صورتی طراحی شود که حتا مواد بازیافتی که کاملا بهینه نشدند نیز مورد استفاده قرار گیرند.

آیا این اصول در پنجره‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شوند نیز به کار می‌رود؟

طراحی پنجره‌ها به نحوی است که امکان استفاده از مواد بازیافتی را در هسته پروفیل‌های پنجره فراهم می‌کند. تقریبا تمام تولیدکنندگان پنجره، دست کم تمام تولیدکنندگان آلمانی در حال حاضر از این روش استفاده می‌کنند. یک لایه (پوسته) از مواد جدید بر روی لایه خارجی پروفیل‌ها اعمال می‌شود تا به این ترتیب محصول به لحاظ بصری با پروفیل‌هایی که از مواد خام غیربازیافتی ساخته شدند برابری کند. خواص مکانیکی و خواص فرایندی این مواد بازیافتی نیز مشابه ویژگی‌های محصولات جدید است و بنابراین این مواد برای قرار گرفتن در هسته پروفیل‌ها کاملا مناسب هستند. برای دستیابی به نرخ بهینه اعمال پوسته و کیفیت مورد نظر، ما همکاری نزدیکی با ارائه‌دهندگان سامانه‌ها داریم. سامانه تولید پنجره SYNEGO از شرکت REHAU نمونه خوبی است. پروفیل‌های این شرکت که از پلاستیک‌های باکیفیت تهیه می‌شوند به صورت کامل قابل بازیافت هستند و هسته آن‌ها از مواد بازیافت‌شده در یک چرخه بسته ارزش‌افزا تولید شده‌اند.

آیا در حال حاضر مواد بازیافتی با همان کیفیت مواد خام وجود دارد که بتوان با آن یک پنجره کامل ساخت؟

در حال حاضر PVC باکیفیت بالا در فرایند بازیافت تولید نمی‌شود اما سوال اینجاست که تا چه حد آماده هستیم که برای دستیابی به منافعمان تلاش کنیم؟ تا 15 سال پیش هیچ کس تصور نمی‌کرد که استفاده مجدد از ضایعات پنجره بازیافت شده مقدور باشد. سوال اینجاست که آیا اصولا این کار منطقی است که تلاش زیادی برای توسعه فرایند و تولید مواد بازیافتی بسیار تمیز صورت بگیرد به نحوی که بتوان برای ساخت یک پنجره کامل از آن استفاده کرد؟ توسعه و کاربرد این فناوری‌ها ممکن است بسیار پیچیده باشد و هزینه تولید این مواد بازیافتی را بالا ببرد و در نهایت این کار به لحاظ اقتصادی توجیهی نداشته باشد. اگر عزم سیاسی برای تولید پنجره تنها با استفاده از مواد بازیافتی وجود داشت، سیاست‌گذاری‌ها این کار را عملی می‌کردند. اما حتا آن زمان هم با توجه به نسبت بالای بازیافت در صنعت پنجره در حال حاضر، جای بیشتری برای بالا بردن این نسبت وجود نخواهد داشت. صنعت ما میانه را گرفته است: ما از یک سو نرخ بالای بازیافت داریم و از سوی دیگر مواد بازیافتی را به صورتی مصرف می‌کنیم که منافع اقتصادی داشته باشد.

شرکت Dakura انتظار دارد چه تاثیر مثبتی را از تعهدش نسبت به اقتصاد چرخشی در نمایشگاه K2019 ببیند؟

– ما بازار بسیار کوچکی داریم و امیدواریم که بازار خود را در اروپا بزرگ‌تر کنیم و با حمایت از اقتصاد چرخشی، به جایگاه خوبی در کشورهای دیگر نیز دست یابیم؛ نه تنها به عنوان یک منبع در بازار پنجره‌های قدیمی بلکه در بازارهای مواد بازیافتی.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا