اخبار

گفت و گوی بسپار با کاوه کلاه گر آذری، معاون تحقیقات شرکت دانش بنیان سازه کامپوززیت کاوه: موفقیت تیم‌های دانش بنیانی که در کنار متخصصات فنی از دیگر متخصصان هم استفاده می‌کنند، تضمین شده است

بسپار / ایران پلیمر کاوه کلاه‌گر آذری، معاون تحقیقات شرکت دانش‌بنیان سازه کامپوزیت کاوه با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مواد مرکب است. حدود 15 سال است که در زمینه کامپوزیت‌های پلیمری و هیبریدی فعالیت دارد و 17 اختراع در این زمینه به ثبت رسانده‌. همچنین حدود 30 مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی ارائه داده‌ و دو کتاب تالیفی در زمینه کامپوزیت‌های پایه پلیمری به چاپ رسانده‌ است. مخترع برتر سال 1394 بنیاد ملی نخبگان در حوزه مواد پیشرفته و مخترع برتر جایزه بزرگ اختراعات ایران در سال 1395 نیز بوده‌ است.

کلاه‌گر: اساس شرکت‌های دانش‌بنیان بر مبنای یک اختراع یا محصول نوآورانه است که قابلیت کاربردی شدن را داشته باشد. به طور کلی ایده ای که قابلیت کابردی شدن داشته باشد را می‌توان در شکل یک شرکت ثبت شده دانش ‌بنیان و ارائه محصول مطرح کرد. پس از ایده‌پردازی و یا اختراع محصول روند اداری ثبت شرکت و گرفتن گواهی‌نامه دانش‌بنیانی طی شده و می‌توان از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کرد.

بسپار-ویژگی های یک شرکت دانش بنیان موفق را چه می دانید؟
کلاه‌گر: شرکت دانش‌بنیان علاوه بر مواردی که اشاره کردم، نیاز به یک تیم بازاریاب حرفه‌ای و بسیار خبره جهت فروش محصول خود دارد. همچنین حضور افراد متخصص مالی و حقوقی در این تیم‌ها کمک شایانی به پیشرفت این شرکت‌‌ها و موفقیت آن‌ها می کند.

بسپار-جایگاه شرکت های دانش بنیان در صنعت، خصوصا صنعت پلیمر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کلاه‌گر: بر طبق سند جامع علمی کشور یکی از اهداف اصلی نظام علمی و فناوری کشور افزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. همچنین در این سند یکی از فناوری‌های اولویت دار بحث مواد پلیمری و پلیمرهای تقویت شده هستند که با توجه به این نکات اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان و به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان پلیمری را در صنعت کشور مشاهده کنیم.

بسپار- در حوزه کامپوزیت های پلیمری فعالیت می کنید. ایده شما دقیقا چه بود و چه مراحلی را پشت سر گذاشتید؟
کلاه‌گر: کامپوزیت‌های پایه پلیمری که در صنعت پلیمر مرسوم هستند و به کار می‌روند دارای مشکلاتی از قبیل پایین بودن حد تحمل خسارت وارده، پایین بودن مقاومت به ضربه و پایین بودن خواص دینامیکی هستند که این موارد سبب شده در بسیاری از کاربردهایی که جایگزینی کامل کامپوزیت‌های پلیمری (با آلیاژهای فلزی) صورت گرفته است، مشکلاتی رخ دهد. از سوی دیگر چگالی پایین کامپوزیت‌های پایه پلیمری ویژگی منحصر به فرد آن‌ها است که نمی توان چشم پوشی کرد. ما در این شرکت دانش‌بنیان با ترکیب کردن کامپوزیت‌های پایه پلیمری با ورقه‌های فلزی و الیاف خرد شده این مشکل را حل کرده‌ایم. در حقیقت طرح ما یک کامپوزیت هیبریدی پایه پلیمری را ارائه می‌دهد که دارای مقاومت به ضربه مناسب، خواص دینامیکی مناسب در کنار استحکام کافی است. همچنین در محل اتصالات، این کامپوزیت‌های هیبریدی در مقابل تنش بسیار ایمن هستند و در برابر تنش‌های بالا برخلاف کامپوزیت‌های پایه پلیمری معمول، نمی‌شکنند و در محل اتصالات ایمن باقی می‌ماند. این طرحی بود که به دانش‌بنیان شدن شرکت ما کمک شایانی کرد.

بسپار- کار چگونه به طور جدی آغاز شد؟
کلاه‌گر:در واقع ایده محوری که قرار است به شرکت دانش‌بنیانی ختم شود باید از همان ابتدا مشکلی را حل کند و در صنعت اموری را تسهیل کند و بتواند به خوبی فرآیندی را بهبود ببخشد. بنابراین نیازسنجی و درک مشکل صنعت از اهمیت بسیار بالایی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان برخوردار است.

بسپار-نظر شما در مورد حمایت های معاونت ریاست جمهوری و یا نهادهای دولتی دیگر چیست؟ نقش این‌گونه حمایت ها را در مسیر پیشرفت شرکت های تازه تاسیس چه قدر می دانید؟
کلاه‌گر: این حمایت‌ها بسیار مهم و کارگشاست. مراتبی که جهت ارتقا اختراعات در بنیان ملی نخبگان یعنی گواهی‌های سطح سه، دو و یک این بنیان در نظر گرفته شده است، بسیار مناسب است. تنها مساله‌ای که هنوز جای کار دارد این است که زمان اخذ این تسهیلات و امکانات کمی طولانی است و شاید با بهبود این روند و تسریع آن بتوان نقش موثرتری برای این حمایت‌ها در نظر گرفت. زیرا گاهی اوقات این زمان زیاد باعث می‌شود که فناوری و ایده محوری که مورد نظر یک شرکت جهت اخذ گواهی دانش‌بنیانی می‌باشد بازار خود را از دست بدهد که می‌توان با بهبود این فرآیند از هدر رفتن این اختراعات و ایده‌ها جلوگیری کرد.

بسپار-تاثیر شتاب دهنده ها بر بهبود و سرعت بازدهی شرکت ها چیست؟
کلاه‌گر-اگر شتاب‌دهنده‌ها در زمینه‌های فنی نیز دارای تخصص و افراد ماهر باشند بسیار کارگشا خواهند بود. از نظر بنده مشکلی که وجود دارد این است که افرادی که دارای تخصص در واحدهای دانش بنیان هستند توانایی علمی لازم را دارند اما توانایی‌های لازم برای بازاریابی و فروش محصول در واحدهای دانش بنیان را آن طور که لازم است ندارد. از سوی دیگر این شتاب دهنده‌ها افراد لازم برای فروش و بازاریابی را دارند اما توانایی علمی و تخصصی را دارد نیستند. که اگر بتوانیم این تعادل را برقرار کنیم و از هر دو سمت کمی بهبود حاصل کنیم این شرکت‌ها بسیار کارگشا و موثر خواهند بود.

بسپار- در بحث تامین سرمایه چه روش هایی متصور است؟
کلاه‌گر-در زمینه سرمایه‌گذارها و بحث سرمایه‌گذاری مراکز رشد دانشگاهی و معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌های صنعتی نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند و کمک بزرگی می‌توانند به این مسیر بکنند. با برقرار کردن ارتباط بین مخترعان و ایده‌پردازان با سرمایه‌گذاران می‌توانند بسیار این روند جذب سرمایه‌گذار را تسهیل کنند. اما مشکلی در این سال‌ها در این حوزه وجود دارد این است که مراکزی رشد دانشگاهی به جای جذب سرمایه‌گذار برای محصول دانش بنیان و شرکت دانش بنیان، سرمایه‌گذارها را برای تجهیز ساختمان‌ها در مراکز رشد دانشگاه و امکانات خود دانشگاه جذب کرده‌اند. این دو مساله باید در کنار یکدیگر پیشرفت کنند. اینکه این سرمایه‌ها تنها در جهت بهبود امکانات دانشگاه و ساختمان آن‌ها مصرف شود مسیر را برای بهبود شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌ها و اختراعات و در نهایت بهبود صنعت از طریق این ایده‌ها سخت خواهد کرد. اما جای امیدواری هست که برخی مراکز رشد و فناور غیردولتی مانند دانشگاه آزاد در این چند سال اخیر در این زمینه خیلی خوب کار کرده‌اند و توانسته‌اند سرمایه‌گذارهای دولتی و خصوصی را برای محصولات دانش‌بنیان جذب کنند که به طور مثال دانشگاه آزاد واحد البرز فعالیت بسیار خوبی در این زمینه در این سال‌ها داشته است که قابل تقدیر است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۴ ماهنامه بسپار که در نیمه امرداد منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا