اخباراخبار ویژهدسته بندی نشده

گفت و گوی بسپار با مهدی بدلی، مدیرعامل نکوسازپلیمر صنعت آریا: ما را به خیر شما امید نیست، شر مرسانید!

بسپارر/ایران پلیمر  مهدی بدلی، مدیرعامل شرکت نکوساز پلیمر صنعت آریا است و چنانکه خوانندگان بسپار می دانند، فعال در زمینه تامین ماشین آلات و خطوط کامل اکستروژن برای صنایع پتروشیمی و پایین دستی پتروشیمی.
مهدی بدلی صحبت هایش با خبرهای خوب صنعتی آغاز می شود، هر چند انتقادهایی هم به تصمیم گیران دارد.

بدلی: خب بعد از شیوع بیماری کرونا، ما خیلی انتظار داشتیم که تاثیر منفی بسیار زیادی در کار ما وهمینطور بر صنایع پلاستیک بگذارد ولی نتیجه عکس شد. یعنی در صنایع پلاستیک از دید خود من خرید ماشین آلات یک اوجی گرفت. هجومی آورده شد برای خرید ماشین آلات تولید ماسک، پارچه های Melt blown که همان فیلتر ماسک هست، ماشین آلات تولید در صنایع بسته بندی اهمیت بیشتری پیدا کردند و محبوبیتشان خیلی بالا رفت. ورق های پلیمری PET برای صنایع بسته بندی و شیلدهایی که استفاده می شود این ها همه ماشین آلاتی بودند که تقاضا برای خریدشان افزایش پیدا کرد و خب ماشین آلاتی بودند که ما عرضه می کردیم. نمی خواهم بگویم خدا را شکر ولی خب اگر به صورت موردی گزارش بدهم که چه اتفاقی افتاد، داستان این است که صنایع پلاستیک از دید من حتی تا ۲ سال جلو افتاد و گردش مالی عظیمی در آن ایجاد شد و فیدبک هایی که ما گرفتیم خیلی مثبت بود.

وی در زمینه محدودیت های اعمال شده بر ورود ماشین آلات که مشابه ساخت داخل دارند و همچنین افزایش تعرفه ها به خبرنگار بسپار می گوید: متاسفانه مثل بیشتر امور و تصمیم سازی ها در صنایع کشور، انجام کارهای بدون تحقیق و بدون استفاده از نظر صاحب نظران و افراد دلسوز، این کار هم بسیار غیرتخصصی و بدون تحقیق و مطالعه انجام شد. چون ماشین آلاتی که در حال حاضر در کشور در حال تولید هست، با احترام به دوستان سازنده این دستگاه ها، بیش از ۹۰ درصد مونتاژی هستند! یعنی قطعات را وارد می کنند و در کشور صرفا مونتاژ می شود. این در شرایطی است که قطعات را با تعرفه های بسیار پایین و ارزهای دولتی می آورند و قیمت نهایی ماشین آلاتشان بعضا حتی از قیمت ماشین آلات وارداتی ما بیشتر است! آنها قطعات را با تعرفه ۴ درصد وارد می کنند و ما ماشین را با تعرفه ۱۵ درصد!
از طرف دیگر هم ادعاهای بسیار واهی دارد انجام می شود. ما بارها از وزارت صنعت خواسته ایم که ما و این دوستان را در مقابل هم بنشانند تا ما ضمن دفاع از محصولاتمان ثابت کنیم که این آیا این دوستان واقعا ماشین مشابه ماشین آلات وارداتی ما را در کشور می سازند یا نه! در هر صورت یک داور متخصص هم باید آنجا باشد و نهایتا تصمیم گرفته شود. هرکس برای خودش یکسری دلایل و برهان ها دارد که باید با مدارک و مستندات قابل اثبات باشد. در خروجی دستگاه ها، در نوع دستگاه ها، متاسفانه ادعاهای بسیار عجیبی مطرح می شود که واقعا در حال حاضر خنده دار است و جالب اینجاست قیمت هایی که ارایه می دهند هم از ماشین آلات خارجی با ارز آزاد گرانتر است! از دیدگاه من رانت بسیار بزرگی در حال شکل گیری است و فرمول آن دقیقا دارد از صنعت خودروی کشور پیروی می کند.
این بهترین مثال است که من درهای کشور را ببندم و به مشتری بگویم همین است که هست! پراید و پژو و خودروهای غیر روز و غیر ایمن. شما هم مجبور هستید که سوار شوید، چون اصلا ماشین دیگری وجود ندارد. چون من دولت دوست ندارم ماشین های جدید و روز دنیا وارد کشود بشوند. بعد هم اسمش را می گذارند صنعت داخلی.
دوستان اگر ادعای صنعت داخلی دارند، درها را باز کنند و تعرفه را صفر یا کم کنند بعد خواهیم دید در چنین شرایط نسبتا برابر، مشتری انتخابش چه خواهد بود.
البته مشتری های ما خوشبختانه افراد بسیار بسیار متخصصی هستند و خودشان خوب تشخیص و تمیز خواهند داد که کدام دستگاه به صرفه است، کدام انرژی کمتری مصرف می کند، کدام دستگاه هزینه نگهداری پایین تری دارد و کدام دستگاه در نهایت مقرون به صرفه تر اس.
برای من جالب است که خود آن آقایان و افرادی که ادعای ساخت همه نوع دستگاه پلاستیک ایرانی را می کنند اگر با آنها صحبت کنید، می بینید که خودروی زیر پایشان ژاپنی یا آلمانی است!
خب چرا آنها به صنعت داخل اعتماد نمی کنند و خودروی وطنی سوار نمی شوند؟!
من هنوز اعتقاد کامل دارم که ما در صنایع مادر ضعیف هستیم. یعنی نه ما، خود چین با آن صنعت قوی که حداقل از لحاظ کمیت برتری هایی دارد، هنوز فولاد مورد نیاز خود را از آلمان و ژاپن وارد می کند! صنایع مادر مختص یکسری کشو ها است حالا ما اگر می خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم بیاییم دستگاه خوب از آلمان، ایتالیا حتی چین با کیفیت وارد کنیم، با آنها محصول خوب تولید کنیم و دست مردم بدهیم. لوله خوب، پروفیل خوب، کامپاند خوب، ورق خوب، ظروف خوب بسازیم. بعد که در تولید محصولات نهایی قوی شدیم، وارد عرصه صنایع بالا تر هم بشویم. این را باید قبول کنیم که در صنایع مادر نیاز مبرمی به واردات داریم.

بسپار- امسال را برای صنعت پلیمر چگونه پیش بینی می کنید؟
بدلی: من به نظرم نمی شود گفت امسال چه اتفاقی برای صنعت پلیمر خواهد افتاد. اما می توان وضعیت کلی صنعت کشور را تا حدودی پیش بینی کرد. امسال آن طور که دیده می شود، از نظر سیاسی سال پر فراز و نشیبی خواهد بود. صنعت هم حتما از این موضوع تاثیر می پذیرد. با این قیمت ارز و سختی واردات و تعرفه های ۱۰-۱۵ درصدی و کم کم ۲۰ درصدی که دوستان دارند لذتش را می برند، خب سال سختی خواهد بود برای صنایع از جمله صنایع پلیمر و پلاستیک و به قول معروف باید کمی کمربند ها را محکم کنیم و خود را محکم نگه داریم. با هوش عمل کنیم و با تصمیم درست خود و سازمان را بتوانیم مدیریت کنیم.

بسپار- چالش هایی که در حوزه فرآیندهای صنعت پلیمر در چند سال اخیر با آنها مواجه بوده اید، کدام ها بوده اند؟
بدلی: چالش اصلی این چند سال اخیر برای وارد کردن ماشین آلات چند مساله بود. اول تحریم ها. با توجه به این که اکسترودرهای خاصی در این صنعت استفاده می شود .برخی در فهرست ممنوعه قرار گرفتند و تحریم ها اجازه واردات اینها را نمی داد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۱ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا