اخبار

گفت و گو با مهندس سعید احمدی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت صنايع چراغ اتومبيل مدرن: با تحریم­ها فرصت طلایی صادرات سوخت!

بسپار/ ایران پلیمر شرکت صنايع چراغ اتومبيل مدرن درسال 1369 تاسیس شد و در سال 1371رسما شروع به تولید انواع چراغ های خودرو کرد. این شرکت در زميني به مساحت30000 متر مربع و فضای سرپوشيده­ای بالغ بر 17000 متر مربع شامل سالن­های توليد، قالبسازی، آزمايشگاه و انبار با ظرفيت اسمي 3500000 قطعه در سال مورد بهره برداری قرار گرفته است. امروز شرکت مدرن تامین کننده­ی چراغ تمام خودروهای ساخت داخل است و در بخش صادرات نیز اقدامات مثبتی داشته. 

طی صحبتی با مدیر بخش R&D این شرکت، حال و روز این روزهای صنعت چراغ­سازی را به عنوان بخشی فناور در صنعت پلیمر مورد بررسی قرار دادیم.

 

احمدی: سعید احمدی دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و MBA  در مقطع کارشناسی ارشد هستم. در  ابتدا در زمینه طراحی ماهواره در مرکز تحقیقات عالی الکترونیک ایران آغاز به کار کردم و پس از  دو سال، به مدت  13 سال در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع  خودروی سایپا در زمینه طراحی خودرو مشغول شدم. حدود چهار سال است که به عنوان مدیر تحقیق و توسعه یا واحد R&D شرکت مدرن به فعالیت می­پردازم.

عمده فعالیت شرکت مدرن طراحی و تولید چراغ های جلو، عقب، مه شکن ها و  سایر چراغ های  جانبی خودرو است. همچنین چند سالی است که به زمینه تولید آینه­های جانبی خودرو ورود کرده ایم. این شرکت در سال نزدیک به 5 میلیون چراغ در 40 مدل مختلف خودرو تولید می­کند که تقریبا تمام چراغ خودروهای ساخت داخل و  تولیدی شرکت­های سایپا و ایران خودرو را پوشش می­دهد. همچنین  علاوه بر تولید چراغ، در حوزه طراحی و تولید قطعات و اجزای آن مانند مواد BMC، دسته سیم ها، کامپاند PP و تولید واشر های لاستیکی و غیره به خودکفایی رسیده و تولید این محصولات در داخل مجموعه انجام می شود.

 

بسپار- مواد پلیمری چند درصد از مواد مصرفی در چراغ­های جلو و عقب از نظر ارزشی و از نظر وزنی را تشکیل می­دهند؟

احمدی: برای پاسخ به این سوال ابتدا چراغ­ها را به دو دسته نسل قدیم و جدید تقسیم بندی می­کنم. نسل قدیم چراغ­هایی هستند که روشنایی آن­ها از طریق لامپ های هالوژنی و رشته­ای تامین می­شد و چراغ های نسل جدید که برای روشنایی از لامپ های LED استفاده می­کند. مانند چراغ های دنا و 207. 70 الی 75 درصد وزن چراغ­های قدیمی را مواد پلیمری تشکیل می­دهد و از نظر ارزشی حدود 35 درصد ارزش چراغ را شامل می­شود. در خصوص چراغ­های نسل جدید وزنی 65 درصد و ارزشی حدود 10 درصد متعلق به مواد پلیمری است.

 

بسپار- منابع اصلی تامین مواد پلیمری داخلی است یا خارجی؟

احمدی: هر دو. در مواردی که امکان تولید مواد پلیمری در داخل کشور وجود داشته باشد از منابع داخلی و در سایر موارد از منابع خارجی استفاده می­کنیم. به عنوان مثال پلیمرهای عمومی از جمله پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ABS، و غیره عمدتا از پتروشیمی­ها و شرکت­های کامپاند سازی داخلی کشور تامی می­شود و پلیمرهایی مانند پلی آمیدها، PBT، پلی استال و غیره از تولید کننده­های خارجی مانند شرکت سامسونگ و سامیانگ کره جنوبی و آلمان تامین می­شود. در برخی موارد مانند پلی کربنات­­ها، گرچه امکان تولید در داخل وجود دارد اما به دلیل اینکه کیفیت آن نیازمندی­های بخش چراغ خودرو را رفع نمی­کند، مجبور هستیم از شرکت­های خارجی معتبر تهیه کنیم.

به موضوع تفاوت محصولات داخلی و خارجی باید از منظر هزینه و کیفیت به شکل همزمان نگاه کرد. پلیمرهای عمومی به گونه­ای هستند که استفاده از پلیمرهای تولید داخل از لحاظ کیفیت و قیمت، توجیه پذیر است. اما در موارد خاص مانند پلی کربنات، با توجه به نوع طراحی پتروشیمی­های داخل کشور، گرید تولیدی پلی کربنات برای استفاده در لنز چراغ مناسب نیست.

طی یکی دو دهه اخیر رایزنی­هایی به صورت مستقیم و یا با کمک خودرو سازان با  پتروشیمی­های داخلی جهت داخلی سازی پلی کربنات مورد نیاز در لنزهای چراغ انجام گرفته اما متاسفانه همچنان توفیقی حاصل نشده و گویا امکانات سخت افزاری برای انجام این مهم فراهم نیست. از طرف دیگر با توجه به فروش قابل توجه محصولات پتروشیمی در دیگر حوزه­ها، به نظر می آید انگیزه­ای برای ورود به این عرصه وجود نداشته و ما همچنان برای تهیه پلی کربنات نیازمند منابع خارجی هستیم.

 

بسپار- میزان داخلی سازی مواد پلیمری مورد نیاز تا چه اندازه پیش رفته و چه آینده­ای در پیش دارد؟

احمدی: متاسفانه همانطور که عرض کردم تلاش قابل ملاحظه ­ای در یک الی دو دهه اخیر برای داخلی سازی پلیمرهای مهندسی مناسب برای ساخت چراغ صورت نپذیرفته و  با توجه به شرایط تحریمی کشور، جا دارد که شرکت ­های پتروشیمی و وزارت صنایع با نگاه دیگری به این حوزه، فعالیتی در این بخش انجام دهند و جای کار بسیاری برای داخلی سازی مواد مصرفی این حوزه وجود دارد.

 

بسپار- پوشش­های مورد استفاده در چراغ خودرو و منابع تهیه آن­ها چیست؟

احمدی: به طور کلی پوشش­های مورد استفاده در چراغ خودرو به دو دسته تقسیم می­شوند: پوشش­های Base Coating و پوشش­های Top Coating.

 در گروه اول، در سال­های اخیر تلاش­های خوبی جهت داخلی سازی صورت گرفته است و کیفیت محصولات داخل در حد قابل قبولی است. ما نیز در حوزه تولید چراغ شرکت مدرن از محصولات سازندگان داخلی استفاده می­کنیم. اما در گروه دوم به دلیل حساسیت و تکنولوژی بالای این پوشش­ها، هنوز اطمینان کافی جهت مصرف محصولات داخل برای تولید در مجموعه مدرن فراهم نشده و در این بخش نیز بیشتر با تامین کنندگان خارجی در ارتباط هستیم.

 

بسپار- وضعیت بازار چراغ خودرو در بخش­های کارخانه ­ای و یدکی به چه صورت است؟

احمدی: در حال حاضر کشش بازار چه در بخش خودرو سازی و چه در بخش لوازم یدکی، با شرایط مطلوبی رو به رو است. اما با توجه به کمبود نقدینگی که از دلایل مختلفی چون تورم، نوسانات  ارز و تحریم ها و غیره اتفاق افتاده و طولانی شدن دوره­ی وصول  مطالبات خصوصا از  سوی خودروسازان بزرگ مانند سایپا  و ایران خودرو، شرایط برای تولید با کیفیت و تیراژ مناسب علی رغم کشش بازار و  وجود تقاضا، مساعد نیست.

 

بسپار- سیاست­های کلی صنعت خودرو چگونه بر صنایع چراغ­ سازی تاثیر گذاشته است؟

احمدی: قطعا سیاست­­های خوردروسازان تاثیر  مستقیم بر قطعه سازان و همینطور صنعت ما می­ گذارد. بخش اول این تاثیر، تکنولوژی­های خودرو است. تکنولوژی­هایی که بنابر اجبار استانداردها، به دلیل نیاز و یا به عنوان خدمات اضافی در خودروها به کار می­رود. طبیعتا این تکنولوژی ها در تولید چراغ به فرآیند طراحی و تولید آن و استراتژی و خط مشی چراغ سازان بستگی دارد. یعنی برای تولید  چراغ، متناسب با نیاز مشتری، دانش فنی و مواد اولیه و طراحی چراغ صورت می­پذیرد و به روز می­شود. برای مثال زمانی که لامپ­های LED برای تامین نور وارد بازار کشور شد یا چراغ DRL به خودرو اضافه شد، در ابتدا به صورت خدمات و سپس به شکل استاندارد اجباری مطرح شد و طبیعتا شرکت­هایی می­توانند در صنعت تولید چراغ باقی بمانند که بتوانند این تکنولوژی­های جدید را برای مشتریان فراهم کنند. بنابراین سیاست گذاری داخلی شرکت­های تولید قطعات یدکی به سیاست­های کلی خودرو ساز وابسته است.

بخش دوم سیاست تنوع محصول و تیراژ خودروهای تولیدی است. با بالا رفتن تنوع محصولات خودرو  سازان، شرکت چراغ ساز نیز باید به همان تناسب تولیدات خود و فناوری و دستگاه­ها را متنوع کند و جوابگوی تنوع تولید خودروساز باشد. شرکتی که فرآیند و زیرساخت­های آن به روز باشد می­تواند فعالیت خود را هر چه بیشتر گسترش داده و بقای خود را در بازار تضمین کند. همچنین باید متناسب با  تیراژ محصول تولیدی باشد. البته صحیح  است که خودروهای دیگر نیز که ساخت بازار داخل نیستند هم در بازار خودروی ایران حضور پررنگی دارند اما به دلیل تیراژ کم، برای  تولید قطعات چراغ به صرفه نیستند و از این جهت به سمت ارایه زیرساخت و فناوری لازم برای تولید چراغ در این بخش نرفته­ایم. چرا که ساخت قالب و خط تولید یک نوع چراغ شاید نزدیک به ده میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد. بنابراین بسیاری از شرکت ها برای تولیدات تیراژ پایین سرمایه گذاری نکرده ­اند.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا