اخبار

گفت و گو با مهرداد صادقی نکو: معتقد به بازار آزاد هستم ولی … / به زودی افراد زیادی در تشکلها با پلیس امنیت اقتصادی روبرو می شوند

بسپار/ ایران پلیمر مهرداد صادقی نکو رییس هیات مدیره شرکت راهبر پلاستیک است. این شرکت در زمینه تولید ملزومات لوازم خانگی الکترونیک، قطعات پلیمری خودرو، تجهیزات ورزشی پلیمری و صندلی های ایمنی کودک خودرو از صفر تا 12 سال و محصولات مادر و کودک با برند راهبرمید و ساخت قالبهای تزریق پلاستیک فعال است. امکان تولید کلیه محصولات پلیمری به روش تزریق از 60گرم تا 7 کیلو گرم در دو واحد تولیدی این مجموعه یکی در تهران و دیگری در شهرک صنعتی عباس آباد وجود دارد.

این شرکت، یک شرکت خانوادگی است که از سال 1342 در صنعت پلیمر فعال بوده و صادقی نکو به عنوان یک نسل دومی امیدوار است، سه سال دیگر که بازنشسته شد، شاهد ورود نسل سوم از این خانواده در عرصه تولید باشد.

 

بسپار- در حال حاضر و با توجه به مسایل اقتصادی کشور از جمله تحریم ها، مساله ارز و … فرصت های تولید داخلی را چه می دانید و همینطور چالش های آن را؟ در بخش پلاستیک.

صادقی نکو: به هرحال وضعیت تولید در کل در بعضی از بخشها نسبت به سالهای قبل با توجه به بدعهدی برجامیون و کاهش واردات بهتر شده ولی متاسفانه دولت نتوانسته سرمایه های فعال در بخش بازرگانی و توریستی را که با توجه به تحریم های فعلی از کار افتاده اند به بخشهای تولیدی و کشاورزی هدایت کند و این سرمایه ها جذب بازارهای دلالی طلا، دلار، مسکن و خودرو گردیده و به خاطر حبس شدن سرمایه ها در این قبیل بازارها  بخاطر گرانی شدید و عدم قدرت خرید مردم با رکود تورمی بی سابقه روبرو هستیم. به همین خاطر محصولات پلیمری که در اولویت خرید سبد خانوار نیستند  تولید کنندگانشان با مشکل کاهش فروش و تولید روبرو هستند که باید به فکر بازارهای صادراتی باشند.

 

بسپار- با توجه به علاقمندی و مشارکت همیشگی شما در بحث تشکل ها، فکر می کنید نقش آنها در شرایط فعلی چه می تواند باشد؟ چه باید باشد؟ و آیا موفق بوده اند یا خیر؟

صادقی نکو: متاسفانه در راس تشکلها افرادی قرار دارند که اعتقاد صرف به بازار آزاد و عدم نظارت دولت دارند، باید بگویم که بنده خود معتقد به بازار آزاد هستم ولی در شرایط فعلی با توجه به تحریم ها و وضعیت نیمه جنگی کشور، باید نظارت های همه جانبه و شفاف سازی از طرف دولت و بخش خصوصی افزایش پیدا کند و هیات مدیره تشکلها باید اول از خود شروع کنند. با کمال تاسف وضعیت برخی از تشکلها به خاطر استفاده از رانت های مختلف برای هیات مدیره، اصلا خوب نیست و فکر کنم به زودی افراد زیادی در تشکلها با پلیس امنیت اقتصادی روبرو شوند.

 

بسپار- آیا تشکل های حوزه صنعت پلیمر و پلاستیک را پرتعداد می دانید؟

صادقی نکو: بله زیاد شده اند و متاسفانه مقصر اصلی بنیانگذاران این تشکلها بوده اند که بخاطر اختلاف سلیقه ها درب ها را به روی تعداد دیگری از فعالین بسته اند و باعث شدند که تشکلها خرد و کوچکتر شوند. می شد با بالابردن تعداد اعضای هیات مدیره ها و تعیین کرسی بر اساس تعداد فعالین آن بخش های مختلف پلیمری و دادن اختیار تام به کمیسیونهای تخصصی هر رشته فعالیت، جلوی این موضوع را گرفت ولی الان دیگر خیلی دیر شده که البته از سال گذشته به پیشنهاد تعدادی از تشکلها یک شورای هماهنگی شکل گرفت که بنده افتخار حضور در آنرا دارم که از انجمن ملی نیز جهت حضور در این شورا دعوت بعمل آمد که متاسفانه انجمن ملی نپذیرفت. خوشبختانه این شورا روز به روز در حال بزرگتر شدن است و امیدواریم که باعث شود در تصمیم گیرها و رفع مشکل فعالین صنعت پلاستیک و نزدیک کردن افکار و تصمیمات تشکلهای این صنعت مثمر واقع گردد.

 

بسپار- برای نزدیک شدن تشکل های این صنعت و افزایش قدرت اثر گذاری آنها چه پیشنهادی دارید؟

صادقی نکو: همین شورا می تواند تشکلها را بهم نزدیکتر کند که البته برخی که دنبال رانت هستند و از شفاف سازی گریزان، مستقیم یا غیر مستقیم چوب لای چرخ برای نزدیکی تشکلها قرارمی دهند.  اتفاقات خوبی در برخی از تشکلها صورت گرفته و شاهد تغییراتی در تشکلهای دیگر با تشکیل و ورود پلیس امنیت اقتصادی خواهیم بود.

 

بسپار- مشکلاتی را که سال گذشته و البته قبلتر در برخی تشکل ها به شکل سوءاستفاده های اثبات شده و غیر اثبات شده شاهد بودیم ناشی از چه می دانید؟

صادقی نکو: ناشی از عدم شفافیت! باید دولت تمام تخصیص ها از جمله ارز، مواد اولیه، وام های خاص و کم بهره و … را که به هر کس ارایه می کند به اطلاع همگان و عموم فغالین برساند آن وقت خود فعالین بهترین ها را برای راس تشکلها انتخاب می کنند. خوشبختانه با اعلام تخصیص های ارزی و مواد پلیمری دست خیلی ها رو شد.

 

بسپار- شما در کارگروه تایید و تخصیص مواد اولیه عضو هستید. این کارگروه چه اهدافی دارد؟ شامل چه افرادی است؟ و تاکنون چه فعالیت هایی داشته است؟

صادقی نکو: بنده در چندین کمیته عضو هستم یکی از آنها همین کارگروه تخصیص مواد است که متاسفانه یک جلسه بیشتر تا الان تشکیل نشده و یکی از همکاران دیگر در آن شرکت داشته ولی راهکارهای عملیاتی و تسریع در تشکیل آن طی نامه های مختلف به وزارت صمت جهت جلوگیری از سوء استفاده ها اعلام شده. اعضای دیگر آن وزارت صمت، تعزیرات، بازرسی و حراست هستند که فکر کنم با تشکیل پلیس امنیت اقتصادی نماینده آنها نیز اضافه شود. البته تشکیل این کمیته از مصوبات کارگروه تنظیم بازار بوده و روش اجرایی و اعضای آن از طرف معاونت محترم وزارت صمت جناب مهندس مقیمی ابلاغ گردیده که مختص صنعت ما هم نیست و برخی صنابع دیگر را نیز شامل می شود. در ابتدای عرایض عرض کردم که وضعیت کشور با چند سال قبل متفاوت است و باید نظارتها بیشتر و دقیقتر شود. متاسفانه مواد اولیه پلیمری به مستحقش نمی رسد ولی در بازار آزاد به وفور یافت می شود و از آن طرف خرید و فروشش جرم تعزیراتی دارد.

 

بسپار- شما در هیات های حل اختلاف همین صنعت هم حضور دارید؟ درست است؟ در این هیات ها مشکل اصلی صاحبان صنعت چیست؟ و چه راهکاری برای حل آن در آینده می توانید پیشنهاد کنید؟

صادقی نکو: بله در هیات های مالیاتی و اداره کار نیز حضور دارم فعالین این صنعت دارای مشکلات زیادی هستند که اکثر آنها می تواند با آموزش قوانین حل شود تا شاهد حضور پرونده ها در این هیات ها نباشیم. باید برای رفع این مشکلات تشکلها کلاس های آموزشی به زبان ساده و عملیاتی با در نظر گرفتن سایز واحدها و علم آنها، برای اعضا برگزار کنند و اعضا نیز باید از حضور در این کلاسها چون به نفع خودشان است استقبال کنند.

 

بسپار- و در پایان؟

صادقی نکو: در آخر برای شما و همه بسپاریون آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا