اخباراخبار ویژه

گفت و گو با فرزان فیاض، مدیر فروش مجتمع پلاستیک طبرستان: عرضه مواد اولیه باید از انحصار خارج شود

بسپار/ ایران پلیمر  مجتمع پلاستیک طبرستان به‌عنوان یک متخصص در حوزۀ محصولات پلیمری، در کنار تولید مخازن پلی‌اتیلن، به تولید بشکه‌های بسته‌بندی بهداشتی چندلایه، محصولات دریایی، استخر کودک، انواع محصولات نورانی و غیر نورانی همچون میز سوارز، صندلی، گلدان، آب‌نما و … مشغول است.

فرزان فیاض از سال 1395 به‌عنوان مدیر فروش در این مجموعه فعالیت داشته. او دربارۀ پیشینۀ شرکت می گوید: مجتمع پلاستیک طبرستان از سال 1375 در شهر ساری با هدف اولیۀ تولید مخازن بزرگ جهت کاربردهای صنعتی آغاز به کار کرد. آقای محمدعلی گلستانی، بنیان‌گذار مجتمع پلاستیک طبرستان، در همان سال‌های ابتدایی برای اولین بار روش قالب‌گیری دورانی یا همان روتومولدینگ را به ایران وارد کردند و همین امر، سبب افزایش سرعت رشد و توسعۀ مجموعه شد.

 

بسپار_ مجموعه شما تولیدکننده مخازن پلی‌اتیلن و قطعات بزرگ پلیمری است، از روش های تولید، ظرفیت ها و مشخصات فنی محصولات بفرمایید.

فیاض: همان‌طور که در ابتدای امر اشاره کردم، هدف اصلی شرکت در ابتدای تأسیس، تولید مخازن و وان‌های بزرگ جهت استفاده‌های صنعتی بود؛ اما با توسعۀ زیرساخت‌ها و امکانات موردنیاز جهت تولید، سیاست‌های شرکت تغییر کرد و تولید محصولات جهت مصارف خانگی نیز در دستور کار قرار گرفت. در رابطه با بخش دوم سؤال که مربوط به ظرفیت‌ها و مشخصات فنی است؛ باید بگویم که مجتمع پلاستیک طبرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مخازن پلی‌اتیلن در ایران، دارای ظرفیت تولید بیش از51  تن به‌صورت روزانه در سه شعبه تولیدی در شهر های ساری، اصفهان و شیراز است و با استفاده از قالب‌گیری دورانی ((Rotational Molding که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا در تولید محصولات پلاستیکی توخالی است صورت می‌گیرد. این مورد را هم اشاره کنم، که ما از سال 1394 موفق به بهره برداری از تکنولوژی بلومولدینگ(Blow Molding)  و راه اندازی خط تولید آن با ظرفیت تولید روزانه 9 تن در راستای توسعه سبد محصول و تولید بشکه های بسته بندی مخصوص حمل و نقل با ویژگی منحصر به فرد چند لایه بودن که امکان بهداشتی بودن لایه داخل را به صورت کامل محیا می سازد شدیم و خوشبختانه هم‌اکنون مجموعۀ ما با تولید بیش از 220 نوع محصول، سبد محصولات متنوعی دارد و همگی با استانداردهای بالا و مواد اولیۀ باکیفیت به دست مشتریان عزیز می‌رسند.

 

بسپار_ محصولات مجموعه شما آیا قابل رقابت در بازار های جهانی و منطقه ای هستند؟ صادرات دارید؟

فیاض: دربارۀ این سؤال جنابعالی می‌توانم با قطعیت بگویم، بله! ما تمام تلاشمان بر این است که محصولاتمان با بالاترین سطح کیفیت و کمترین نقص تولید شوند و خوشبختانه تاکنون هم همین‌طور بوده است. در حال حاضر به‌صورت مستمر محصولاتمان را به نمایندگان مجتمع پلاستیک طبرستان در کشور های عراق و افغانستان و همچنین به صورت موردی به سایر کشور های همسایه و نزدیک از جمله قزاقستان و تاجیکستان و حتی کشورهای افریقایی از جمله سومالی و کنیا صادر می کنیم.

 

 

بسپار_ در بحث تامین مواد اولیه آیا با مشکلاتی مواجه شدید؟ آیا پیشنهادی برای رفع  موانع فعلی دارید؟

فیاض:  بله، متأسفانه با مشکل روبرو هستیم. با توجه به محدودیت‌های واردات، التهاب بازار داخلی، نوسانات قیمت ارز، حجم عرضۀ مواد توسط پتروشیمی‌ها و دیگر موانع موجود، تأمین مواد اولیه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تأمین‌کنندگان در داخل کشور است. این مسئله سبب می‌شود تا تولیدکنندگان درگیر تأمین مواد اولیه شوند و شرکت ما نیز از این امر مستثنی نیست.

در ارتباط با پیشنهاد رفع موانع تامین مواد اولیه، رویکرد کلی تاکید بر نقش و عملکرد انجمن ملی صنایع پلیمر ایران است. به این معنی که این انجمن به عنوان کانون اجتماع بنگاه های اقصادی فعال در صنعت پلیمر مسیر و سازوکار چانه زنی و مطالبه گری بخش خصوصی را هموار نماید. با تقویت عملکرد و توان انجمن، مطالبات و درخواست های بخش خصوصی، با تاکید بر عرضه متناسب و به موقع گرید های مورد انتظار بازارهای داخلی در مسیری شفاف به مراجع دولتی و تصمیم گیرنده ارجاع داده می شود و البته مورد بازبینی و کنترل قرارر می گیرد.

 

بسپار_ با توجه به مسایل زییست محیطی، در دنیا اقتصاد چرخشی به طور جدی دنبال می شود. در ایران این وضعیت چگونه است؟ آیا آن دیدگاه های همیشگی بر سر اینکه مواد بازیافتی بی کیفیت هستند از میان رفته؟ با توجه به طول عمر تولیدات خود، آیا برنامه ای برای جمع آوری و بازتولید دارید؟

فیاض: می‌توانم سؤال جنابعالی را در این زمینه به دو قسمت تقسیم کنم. بخشی از آن مربوط می‌شود به فرهنگ جامعۀ ایرانی و اقداماتی که در سطح کشور در حال انجام است و بخش دیگر به برنامه‌ها و اقداماتی که شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان در برنامۀ خود قرار داده است. احتمالاً جنابعالی نیز در جریان این قضیه هستید؛ که در ایران، اقتصاد چرخشی همچون کشورهای پیشرفته انجام نمی‌شود. این موضوع بیشتر به بحث فرهنگ‌سازی مربوط می‌شود و نیاز به سیاست‌گذاری و مداخلۀ جدی دولت است؛ اما در رابطه با بخشی که به صنعت پلاستیک مربوط است باید عرض کنم، مخازنی که جهت نگهداری از آب آشامیدنی استفاده می‌شوند، باید از مواد اولیۀ خالص تولید شوند و در غیر این صورت بهداشتی نخواهند بود؛ بنابراین ما به‌هیچ‌عنوان از مواد بازیافتی برای تولید مجدد مخازن آب استفاده نخواهیم کرد.

اما این موضوع به این معنا نیست که بدون توجه به محیط‌زیست، تنها به تولید محصولات پلی‌اتیلنی می‌پردازیم! همان‌طور که احتمالاً شما نیز در جریانش هستید و جناب دکتر برمک قنبر پور مدیرعامل محترم شرکت نیز همیشه به آن اشاره می‌کنند، توسعۀ پایدار محیط‌زیست یکی از 4 هدف اصلی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران است.

با توجه به اینکه مواد پلاستیکی قابلیت بازیافت و چندبارمصرف را دارند، علاوه بر شرکت خودمان که به برنامه‌های آن در ادامه اشارۀ کوچکی خواهم کرد، صنایع بی‌شماری هستند که از پلاستیک‌های بازیافتی در تولید محصولاتی استفاده می‌کنند که به‌صورت مستقیم با سلامتی انسان ارتباط ندارند. برای مثال می‌توان به صنعت ساختمان، خودروسازی، لوازم مصرفی و زیرساخت‌های عمرانی اشاره کرد که سهم بزرگی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. مجتمع پلاستیک طبرستان نیز علاوه بر همکاری با برخی از صنایع، قصد دارد فعالیت‌های خود را در حوزۀ انجام مسئولیت‌های اجتماعی و کمپین ایران سیراب که تاکنون تنها به اهدای مخازن اختصاص داشت گسترش دهد. تصمیم‌گیری‌ها و مقدمات آن به کمک تیم فروش و مارکتینگ انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

 

 

بسپار_ دیجیتالی شدن در جهان مدت هاست که درحال پیشرفت هایی هست. باتوجه به وضع تحریم ها آیا حضور آن را در داخل کشور می توان حس کرد؟ مجموعه خود شما در این راستا چه فعالیت های داشته؟ در حوزه ماشین آلات و همچنین ERP؟

فیاض: همان‌طور که جنابعالی نیز در سؤال اشاره کردید، تحریم‌ها تأثیرات بسیار زیادی بر روی کند شدن روند دیجیتالی شدن سازمان‌ها گذاشته‌اند؛ اگرچه این محدودیت‌ها تا حدی سبب شده است تا پیشرفت‌هایی در جهت خودکفایی صورت بگیرد؛ اما تأثیرات منفی آن را نیز نمی‌توانیم کتمان کنیم. به طور کلی روند دیجیتالی شدن حوزه کسب و کار یک فرصت پیش روی بنگاه های تولیدی قرار می دهد و تحریم ها همواره به مثابه تهدیدی در مقابل این روند قرار می گیرند. با رویکرد بهینه یابی و بهبود مستمر، در تلاش هستیم در راستای تامین نیاز های روز بازارهای هدف، توانایی و قابلیت های خود سازمان و تهدید ها و فرصت های مذکور، تصمیم های کلیدی را به گونه ای اتخاذ کنیم تا فعالیت های کوتاه مدت با حداکثر سرعت و سهولت انجام و از سوی دیگر نگاهی بلند مدت به طرح های توسعه استراتژیک سازمان داشته باشیم.

 

 

بسپار_ آینده فن آوری در حوزه فعالیت شما چیست؟ آیا در این مسیر هستید؟

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا