اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهدی بدلی، مدیرعامل شرکت نکو سازپلیمرصنعت آریا: جایگاه بین المللی ایران پلاست بسیار تضعیف شده است

بسپار/ ایران پلیمر نکوساز پلیمر صنعت آریا به ‌عنوان یکی از شرکت های ارائه ‌دهنده ماشین‌آلات اکستروژن در بازار پلاستیک ایران، تلاش و تمرکز خود را بر ارایه تجهیزات اکستروژن فناور برای مصارف صنایع پایین‌دستی و بالادستی پتروشیمی، متناسب با بودجه مشتریان قرار داده است.

مهدی بدلی مدیرعامل شرکت نکو ساز پلیمر صنعت آریا به همراه پدرام ولی پور، رئیس هیات مدیره شرکت، نمایندگی رسمی و انحصاری شرکت های Jwell چین، ICMA San Giorgior ایتالیا و  Ct Systemایتالیا، econ اتریش، ایزوپ فرانسه و دکتر کولین و hansweber  آلمان را در اختیار دارند و محصولات این شرکت ها را در ایران ارایه می کنند.

 

بسپار- آقای بدلی شما عرضه کننده ماشین آلات و تجهیزات خطوط فرآیند پلاستیک از کمپانی جول و برخی کمپانی های دیگر هستید. بفرمایید دقیقا چه ماشین آلات و چه تجهیزاتی را با چه مشخصات فنی از چه شرکت های مادر، در ایران ارایه می کنید؟

بدلی: در مورد نوع فعالیت شرکت ها، شرکت Jwell بزرگترین تولید کننده خطوط اکستروژن حال حاضر دنیاست و در ایران هم پرفروش ترین خطوط را شرکت Jwell دارد که شامل انواع ورق های پلیمری، لوله و پروفیل پلیمری و کامپاندینگ و خطوط بازیافت شامل اکستروژن بازیافت و دستگاه های آسیاب و شستشو است.

شرکت ICMA San Giorgior ایتالیا است که تمرکز آن در حوزه کامپاندینگ است و در صنایع پتروشیمی و اکسترودرهای سایز بزرگ (تا سایز 25 تن بر ساعت) فعالیت می‌کند و در ایران هم ۲۱ خط در حال کار دارد.

شرکت econ اتریش سیستم های Under water palletizing برش گرانول زیر آب می سازد که جزو نوآوری های این صنعت است و با کیفیت در حال کار است. دکتر کولین آلمان بزرگترین و معروفترین سازنده خطوط و ماشین آلات پایلوت صنایع آزمایشگاهی است که در تمامی پتروشیمی‌های کشور حداقل یک یا دو دستگاه از این شرکت وجود دارد.

Esopp فرانسه، تولید کننده ورق های BOPP   Synthetic paper است و جزو سه شرکتی است که در دنیا این محصول را تولید می کند. در صنایع تولید کاغذ سنگ هم فعالیت داشتند. شرکت Weber در آلمان هم در خصوص تولید لوله ها و پروفیل های پلیمری فعالیت می‌کند و از قدیمی ترین های این صنعت است.

 

بسپار- آیا محصولات مجموعه شما، خصوصا آنها که خاستگاه اروپایی دارند، به لحاظ قیمت در ایران قابل رقابت هستند؟ (چه چیزی خرید این تجهیزات را برای مشتری ایرانی اقتصادی می کند؟) خدمات فنی پس از فروش چگونه ارایه می شود؟

بدلی: ابتدا باید در نظر داشته باشیم چه رقیبی است و از چه جنبه رقابت وجود دارد. اگر شرکت  Jwellرا در نظر بگیریم دوستان در ایران محصولاتی را دارند می فروشند که حتی با اینکه هزینه‌های ساخت آنها از محصولات  Jwell پایین‌تر است و هزینه گمرک و بار هم ندارند باز هم قیمتهای  Jwellبا فاصله ی زیادی پایین تر است. به لحاظ کیفیتی شرکت   Jwellبهترین تولید کننده خطوط اکستروژن در چین است.

اگر بخواهیم از جنبه بازرگانی در نظر بگیریم مطمئناً قیمت های ما پایین تر خواهد بود و خدماتی که شرکت  Jwell ارائه داده بسیار بالاست و حتی در دوره کرونا هم همواره در حال حمایت کردن بودند چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری.

 

بسپار- آیا خرید به دلیل تحریم ها برای مشتریان ایرانی با دشواری خاصی همراه نیست؟

بدلی: باید بگویم به قدری که ما در داخل برای واردات مشکل داریم تحریم ها مشکل ساز نبوده اند! تحریم‌ها با سیاست و برنامه ریزی قابل حل است اما در داخل، ما در گمرک، ثبت سفارش و ترخیص مشکل داریم و تحریم در حال حاضر بیشتر داخلی است تا خارجی و این خیانت به صنایع مادر داخل کشور است که ماشین آلات به روز وارد نشوند.

 

بسپار- آیا شرکت در مسیر پیوستن به نسل چهارم صنعت یا Industry 4.0 است؟ این مساله برای کاربران چه مزایایی دارد؟

بدلی: در رابطه با نسل چهارم صنعت، زمانی بود که شرکت‌ها در کشور چین صرفاً می خواستند تولید کنند. بعد ظاهر را درست کردند و نقص‌ها را برطرف کردند و الان تمرکز آنها درست مثل شرکت‌های اروپایی بر راندمان بالاتر و صرفه جویی در مصرف انرژی است. شرکت های چینی در حال حاضر و امروزه مثل قدیم نیستند و تحقیق و توسعه دارند و حتی نوآوری‌هایی ارائه داده‌اند.

 

بسپار- تاکنون چند واحد و خط را در ایران تجهیز کرده اید؟ بیشتر برای چه صنایعی؟

بدلی: شرکت  Jwell حدود ۷۳۰ خط تولید در ۱۵ سال گذشته در ایران به فروش رسانده است. شرکت ICMA San Giorgiorدر حدود ۲۱ خط در حال کار دارد. شرکت econکه تقریباً با ۱۵ خط در حال کار را در هفت سال فعالیت خود در ایران راه اندازی کرده است. دکتر کولین حداقل ۷۶ ماشین و ایزوپ فرانسه یک خط تولید در ایران دارد. همچنین ctsystem ایتالیا نیز 3 پروژه کلان پتروشیمی و کامپاندینگ را تا امروز به مرحله اجرا گذاشته است.

 

بسپار- وضعیت اقتصادی ایران آیا برای سرمایه گذاران مناسب است؟ خریدهایی اخیرا از شما داشته اند؟

بدلی: در دوران کرونا من معتقدم با توجه به نیاز بازار به بسته بندی، صنعت پلاستیک حداقل دو سال جلو افتاد و فروش ما هم بالا رفت. با توجه به اینکه برندینگ انجام شده و   Jwellوecon و سایر شرکت های که با آنها کار می‌کنیم در تحریم ها ما را تنها نگذاشتند طبیعتاً در تعداد بالایی هم در دوره کرونا فروش رفتند.

 

بسپار- واردات ماشین آلات به کشور از نظر شما با چه مسایلی روبروست؟

بدلی: ما خودتحریمی داخلی داریم که از همان ابتدا خریدار با چالش مواجه می‌شود. تا سال گذشته ما معافیت‌هایی داشتیم اما امسال از اردیبهشت به بعد جلوی معافیت‌ها گرفته شد و در کل قیمت تمام شده بالا می رود اما باز هم با تمام این مشکلات قیمت های ما از دوستان داخلی پایین تر است.

 

بسپار- آیا محصولات شرکت شما تولید مشابه ایرانی دارد؟

بدلی: از لحاظ اسمی در ایران مشابه داریم اما از لحاظ کیفیتی ترجیح می دهم اظهار نظر نکنم.

 

بسپار- نقش نمایشگاه ها به طور کلی و نقش ایران پلاست را در تجارت و توسعه بازارهای خود چگونه می بینید؟

بدلی: نمایشگاه بهترین مکانی است که تمامی صنوف پلاستیک می توانند با هم ملاقات داشته باشند اما باید چارچوب و اصولی داشته باشد. نمایشگاه ایران پلاست نمایشگاه بسیار زیبایی بود ولی الان به نظرم دیگر نمی توان گفت نمایشگاه بین المللی است! چون از صاحبین صنعت روز دنیا غرفه ای نداریم، شرکت های چینی و اروپایی به ایران پلاست نمی آیند و به نظرم جایگاه بین المللی ایران پلاست بسیار تضعیف شده است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا