اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با معین زاهدی، مدیر رنگ های پودری الکترواستاتیک فیروزه شیراز: بدون حلال با اعمال سریع!

بسپار/ایران پلیمر شرکت رنگ فیروزه شیراز (سهامی خاص) فعالیت خود را از سال 1370 در زمینه تولید و ساخت انواع رنگهای ساختمانی و صنعتی، آغاز کرد. مدیران جوان شرکت، مصمم بودند تا همه توان خود را در جهت نیل به اهداف شرکت که تولید محصولات با کیفیت مطلوب مطابق با الزامات استاندارد ملی و نیازهای بازار و جلب رضایت مشتریان بود، به کار گیرند.
مسأله کارآفرینی و ایجاد اشتغال و جذب نیروهای متخصص و تربیت نیروهای جوان نیز همیشه مورد توجه خاص مدیران شرکت قرار داشته و دارد. داشتن نشان استاندارد ملی برای محصولات، دریافت استاندارد بین المللی ISO از سال 1388 که هر ساله توسط شرکت DAS مورد ارزیابی و کنترل قرار می گیرد نیز، از دیگر ویژگی های این شرکت به شمار می رود. هم اکنون با تقویت و گسترش واحد R&D (تحقیق و توسعه) این شرکت قادر است همگام با جدیدترین تکنیک های روز دنیا، ضمن حفظ کیفیت محصولات خود، علاوه بر تولید رنگهای صنعتی، حفاظتی، دریایی، الکترواستاتیک پودری و ساختمانی، پاسخ گوی نیازهای مشتریان طبق سفارشات خاص هم باشد. این شرکت آغاز دهه سوم فعالیت خود را چند روز پیش جشن گرفت.

زاهدی گفت و گو را اینگونه آغاز می کند: معین زاهدی هستم. مدیر قسمت رنگهای پودری الکترواستاتیک شرکت رنگ فیروزه شیراز.
ما از سال ۱۳۸۵ خط تولید این رنگ را وارد کردیم و مشغول تولید شدیم.
تا کنون پیشرفت های خوبی در زمینه فرمولاسیون رنگهای پودری داشتیم. ماشین آلات خریداری شده را بسته به نیاز خود تغییراتی دادیم که در زمینه سرعت و کیفیت تولید به ما کمک شایانی کرد.
رنگهای پودری الکترواستاتیک با ترکیب رزین های پودری، ادتیوها (افزودنی ها)، پر کن ها، سخت کننده و پیگمنت ها ساخته می شوند.

زاهدی در طبقه بندی رنگ های پودری می گوید: رنگهای پودری را به طرق مختلفی می شود تقسیم بندی کرد:
۱- رنگهای قابل استفاده در داخل (دور از نور خورشید) که در بازار به اسم هیبرید شناخته می شوند و
۲- رنگهای قابل استفاده در بیرون (در معرض نور خورشید) که در بازار به رنگهای پلی استر مشهور هستند.

تقسیم بندی دیگری هم از نظر سطح تمام شده کار وجود دارد که یکی از مزیت های رنگ پودری به رنگهای دیگر است.
۱- رنگهای پودری می تواند سطحی مجعد که در بازار به رنگ چرمی مشهور است داشته باشد. مزیت این سطح ضد خش بودن آن است. رنگهای چرمی بسیار پر کاربرد هست. از جمله کاربرد عمده آن در صنعت برق و پوشش تابلو برق است. در دکوراسیون داخلی نیز از این رنگ استفاده بسیار می شود.
۲- رنگ پودری با پوشش صاف و صیقلی که جهت پوشش آستر قطعات خودرویی، مخازن تحت فشار، کمپرسور ها، ترانس های برق و … مناسب هستند.
۳- رنگهای پودری سمباده ای. رنگ پس از پخت سطحی شبیه به سمباده می دهد. زیبایی خاصی دارد و در صنعت خودرو سازی و دکوراسیون داخلی (آشپزخانه) کاربرد دارد.
۴- رنگهای چروک یا کروکدیلی. رنگ پس از پخت سطحی چروک مانند پوست کروکدیل می‌دهد. پوشش ظروف آشپزخانه از جمله کاربردهای این دسته است.
۵- رنگهای چکشی. پس از اعمال، پوششی با دو رنگ روی سطح قرار می گیرید. زیبایی خاصی دارد و ضد خش است.

وی در خصوص مزیت رنگ های پودری در مقایسه با سایر پوشش ها می افزاید: یکی از مزیت های رنگ های پودری الکترواستاتیک توانایی بالای سازنده در درجه براقیت رنگ است که از جمله موارد تقسیم بندی آن است و می توان آن را به موارد ذیل تقسیم کرد :
۱-براق
۲- نیمه براق
۳-نیمه مات
۴- مات
۵- سوپر مات

جهت ساخت رنگهای پودری الکترواستاتیک ابتدا فرمول نهایی در اختیار اپراتور قرار می گیرد.
مواد اولیه بر اساس فرمول در ظرف مخصوص ریخته می شود و با میکسر اتومات ترکیب می شود. سپس مواد اولیه میکس شده وارد دستگاهی به اسم اکسترودر می شوند. مواد در اکسترودر ذوب شده و با حرکت در مسیر ماردون اکسترودر با هم ترکیب می شوند.
سپس مواد ذوب شده وارد دستگاه خنک کن می شوند. کار این دستگاه تبدیل رنگ ذوب شده به ورقه ای جامد و خنک است و در انتها مواد را به تکه های کوچک خرد می کند تا آسیاب راحت تر بتواند تکه ها را به پودر تبدیل کند.
آخرین مرحله آسیاب است که خود دستگاهی چند مرحله ای است و وظیفه آن پودر کردن تکه هاست. پودر به دست امده از آسیاب توسط آزمایشگاه نمونه برداری و تست می شود.
در صورت تایید پودر به دست آمده بسته بندی و به عنوان رنگ پودری الکترو استاتیک روانه بازار می گردد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 219 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان دی ماه  منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقجه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا