اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مسعود مسیبی، مدیرعامل بسپار شیمی سپیدان: همه ی ما به دنبال ثبات و تعادل هستیم

بسپار/ایران پلیمر بسپار شیمی سپیدان (BCS) با تکیه‌بر بیش از دو دهه تجربه مدیران آن در حوزه بازرگانی و تأمین مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی و صنعتی در سال ۱۳۹۰ بنانهاده شد. این شرکت با توسعه فعالیت‌های خود هم‌اکنون در زمینهٔ تولید، تأمین و تحویل مواد اولیه و افزودنی‌های صنعت پلاستیک، لاستيك و نساجی فعالیت می کند.
این شرکت با اتخاذ راهبرد توسعه کسب‌وکار، در سال ۱۳۹۷ اقدام به تأسیس مرکز تحقیق و توسعه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کرد و با برنامه‌ریزی فرآیند مطالعات فنی-اقتصادی، طراحی و اجرای کسب‌وکارهای نوین، گامی در تعریف و مدیریت استارت آپ های تخصصی صنایع شیمیایی، پلیمری و نساجی برداشته است.
گفت و گوی بسپار با مهندس مسعود مسیبی را در ادامه می خوانید:

مسیبی: مسعود مسیبی هستم. فوق لیسانس مهندسی صنایع و نزدیک به ۱۰ سال هست که مدیریت شرکت بسپار شیمی سپیدان را برعهده دارم.
فعالیت هایی در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی در صنایع مختلف مثل لاستیک، پلاستیک و لوازم خانگی در گذشته داشتیم که در قالب این مجموعه ادامه پیدا کرد.
شرکت ما، یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه توسعه سرمايه گذاري انتخاب است . در اين مجموعه بحث های واردات خود را نزدیک ۲۰ سال پیش شروع کردیم و افزایش نیاز به تامین پايدار مواد اولیه، سبب شد تا شرکت به صورت مستقل در زمینه واردات مواد اولیه کار خود را از سال ۹۰ به صورت رسمی آغاز کند.
عمده فعالیت ما در ابتدا به صورت واردات مواد اولیه شامل انواع پليمرهاي مهندسي از قبيل پلی آمید، پلی کربنات و.. قابل كاربرد در صنایع مختلف و علي الخصوص صنعت لوازم خانگی در مجموعه ی گروه انتخاب بود.
در کنار آن عرضه افزودني ها و مواد تخصصي صنعت پلاستيك از قبيل دی اکسید تیتان ، الیاف شیشه و … سایر افزودنی های مورد استفاده در صنايع مشابه را در برنامه واردات خود گنجانده ایم.
در حوزه بازرگانی با توجه به بررسی‌های بازار و جمع آوری اطلاعات در صنعت به طور مستمر در حال تلاش برای تكميل سبد محصولات و تامین نياز بازار هستیم.

بسپار- اشاره کردید که در زمینه واردات مواد اولیه پلیمرهای مهندسی و افزودنی ها کار می کنید. در این بخش چه خدماتی به تولیدکنندگان ارایه می دهید (دقیقا چه موادی را از چه کمپانی ها و کشورهایی وارد می کنید؟) و آیا این فعالیت با توجه به تحریم ها متوقف و یا کند شده؟ یا با چه چالش هایی مواجه بوده و اثرات آن در صنایع چه بوده است؟
مسیبی: واردات ما عمدتاً از کشورهای شرق آسیا، کره، چین و تایوان است. همکاری هایی هم با شرکت‌های اروپایی در زمینه افزودنی ها انجام مي دهيم .
بله، تحریم ها تاثیرات منفی به بار آوردند چه در بعد خارجی و چه در بعد مشکلاتی که در داخل کشور دچار آن شده ایم که عمده مشکلات ما در بحث های ارزی بوده است.
در طول یک سال مالی گذشته (و تقریباً منطبق با سال میلادی) می‌توانیم بگوییم یکی از عمده‌ترین مشکلات، بحث های ارزی ( تخصیص و تامين ارز ) بوده است. قسمت عمده آن هم تحت تاثیر تحریم ها بوده و همچنین ناهماهنگی های داخلی در حوزه‌های مختلف.
بحث پاندمی و کووید ۱۹ هم مزید بر علت شد تا تأمین ارز دچار مشکل شود و ما به سختي بتوانيم ارز مورد نياز براي واردات مواد اوليه را تامين كنيم
با توجه به اینکه در مجموعه ، شرکت خارجی زيادي از شرق تا غرب دنيا در حال همکاری است، مشکلات بیرونی کمتری داشتیم اما وقتی کشور تحریم می شود در حوزه حمل و نقل تاثیرات آن بر بهای تمام شده کالا رخ می دهد و حمل و نقل دچار چالش می شود.
در واقع ما باید حمل را در ایستگاه های متعددی انجام دهیم تا بتوانیم کالا را به کشور برسانیم كه اين خود باعث افزايش قيمت تمام شده ، تاخيرهاي فراوان تامين و… مي شود.

بسپار-در کنار فعالیت بازرگانی در حوزه تحقیقاتی هم ظاهرا با ایجاد مرکز تحقیقاتی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وارد شده اید. هدف در این بخش چه بوده؟ آیا به واحدهای دیگر تولیدی خدمات انجام پروژه های پژوهشی و آزمون می دهید یا موارد دیگر؟ خروجی این مرکز چه بوده است؟
مسیبی: از سال 90 اين مجموعه كار خود را در قالب شركت بسپار شيمي سپيدان در فضاي واردات مواد اوليه آغاز نمود و ار سال ۹۶ لزوم توليد برخي از مواد مورد استفاده در گروه توسعه سرمايه گذاري انتخاب ما ار بر آن داشت كه فعاليت هاي توليدي را به مجموعه فعاليتهاي شركت بيافزاييم و از اين رو کارخانه کامپاند و مستربچ تاسیس شد و نهايتا در سال 96 موفق به اخذ پروانه بهره برداری شديم . نياز به توليد محصولات دانش بنيان و حضور در این عرصه تولیدی، یکی از دلایلی بود که ما را بر آن داشت تا وارد حوزه تحقیقات شویم.
علاوه بر اين طي بازديدي كه مديران مجموعه از دانشگاه ملي سئول به عمل آورند با مجموعه هاي صنعتي بزرگي مانند سامسونگ و ال جي در دل دانشگاه مواجه شدند كه مستقيما نيازهاي صنعتي را در مجموعه هاي خود در اين دانشگاه عرضه و از پتانسيل هاي علمي مستقيما و به طور موثر استفاده مي نمودند . و از آنجا این جرقه ذهنی باعث شدبه فكر شكل دهي مركزي در دل دانشگاه جهت ارتباط موثر با پتانسيهاي و ظرفيتهاي علمي كشور بيافتيم.
در اين راستا در سال ۹۷ و در شهرک تحقیقاتی اصفهان اقدام به تاسيس مركز علمي و تحقيقاتي در حوزه مواد پليمري، لاستيك و پلاستيك، شيمي و نساجي کردیم.
هدف ما در اين بخش توسعه محصولات، توسعه بازار، کمک به فرآيندهاي توليدي دانش بنیان مي باشد
اين خدمات هم براي مجموعه هاي توليدي خودمان مثمر ثمر بوده و هم نياز بخشهاي مختلف صنعت را برآورده نموده است به اين شكل كه فروش خدمات مهندسي در كنار محصولات مجموعه انجام ميشود .
يكي از ثمرات ايجاد اين مركز ايجاد و توسعه سه مجموعه توليدي در قالب شركتهاي گروه بسپارشيمي سپيدان بوده است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 218 ماهنامه بسپار که در اواسط اذر ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا