اخبار

گفت و گو با مدیر نمایشگاه ایران پلاست/ ارتقای جنبه بین المللی نمایشگاه در دستور کار/ آیا فعالیت شورای سیاست گذاری ادامه خواهد داشت؟

بسپار/ ایران پلیمر ایران پلاست شانزدهم با تفاوت هایی نسبت به دوره سلف خود پیش روست (30 شهریور تا دوم مهرماه).

نمایشگاهی که بعد از دو دوره برگزاری در طی دنیاگیری کرونا، چنانکه انتظار می رفت با استقبال مشارکت کنندگان به روال پیش از دوران این همه گیری بازمی گردد. تمامی سالن های سایت نمایشگاهی تهران در بزرگراه چمران امکان رفتن زیر بار نمایشگاه را در صورت وجود تقاضا دارند.

آنچه این دوره را از دیگر دوره ها متمایز می کند، تشکیل شورای سیاستگذاری نمایشگاه با حضور نمایندگان تشکل هاست. عملکرد این شورا را طی هفته آتی از زبان نمایندگان و مدیران تشکلی در همین وبسایت خواهید خواند.

این گفت و گو توسط این گروه رسانه ای با مدیر نمایشگاه شانزدهم ایران پلاست (مدیرکل روابط عمومی شرکت NPC)، ایوب بنوی انجام شده است. خانم شاه ملکی ما را در این نشست همراهی کردند.


ایران پلیمر- آخرین آمارها از مشارکت در نمایشگاه شانزدهم چه می گویند؟

شاه ملکی: در این دوره پس از پیش ثبت نام انجام شده از سوی بیش از 1250 شرکت، نهایتا مدارک بارگذاری شده حدود 780 شرکت مورد تایید قرار گرفت و وارد فرآیند جانمایی شدند که ممکن است شاهد ریزش تعدادی اندک باشیم. فضای 30 هزار متر مربعی در سالن های غربی و شرقی نمایشگاه در اختیار این دوره قرار گرفته است.

امسال تعامل خیلی خوبی با تشکل ها داشتیم و آنها در واگذاری سالن های زیادی مشارکت داشتند.

چندین شرکت خارجی هم از کشورهای کره، هند، ترکیه، سوریه و چین متقاضی غرفه گذاری بوده اند.

 

ایران پلیمر- آقای بنوی، در برخی ادوار گذشته ایران پلاست با تشکیل شورای سیاستگذاری تلاش شد که این نمایشگاه به استانداردهای معمول صنعت نمایشگاهی در دنیا نزدیک تر شود. اما متاسفانه مستمر نبود و ادامه پیدا نکرد. این شورا امسال جلساتی داشته و بفرمایید خروجی های آن چه بوده؟ آیا در ادوار آتی هم همین شیوه در برگزاری دنبال خواهد شد؟

بنوی: سیاست معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل  NPC حمایت از نمایشگاه ایران پلاست به عنوان تنها رویداد و مهم ترین رویداد صنعت نمایشگاهی پلیمر و پتروشیمی کشور است. این نمایشگاه برای مجموعه وزارتخانه های نفت و صمت بسیار حایز اهمیت است. این نمایشگاه می تواند بهترین فرصت برای تحقق شعار ما در توسعه کسب و کار جهانی باشد.

تاکید آقای شاهمیرزایی استفاده از همه ظرفیت ها برای برپایی این نمایشگاه و ارتقای کمی و کیفی آن است.

ما باید بتوانیم این نمایشگاه را بهتر از سطح دنیا و کشورهای همسایه و در شان ایران برگزار کنیم.


ایران پلیمر-  ولی واقعیت این است که با اعلام برگزاری نمایشگاه فقط دو ماه پیش از برگزاری، عملا موضوعیتی برای وجه بین المللی آن و مشارکت شرکت های خارجی وجود ندارد. البته که تحریم های بین المللی محدودیت زیادی در این مسیر ایجاد کرده ولی حتی کشورهای دوست هم با چنین برنامه ریزی امکان حضور ندارند … اینطور فکر نمی کنید؟

بنوی: بله … در همین راستا امسال ما تمامی تشکل های فعال را دعوت کردیم و سه جلسه در قالب شورای مشورتی یا سیاست گذاری برگزار شد. انجمن ملی صنایع پلیمر، انجمن های ماشین سازان،  انجمن مستریچ و کامپاند، انجمن پلی یورتان و انجمن صنایع همگن پلاستیک. برخی انجمن ها را هم چون تحت پوشش انجمن ملی هستند، خلاصه کردیم.

هدف شورای سیاست گذاری و رسالت آن ارتقای کیفیت و رفع دغدغه ها در حوزه مشارکت کننده و بازدیدکننده بود.

 

ایران پلیمر – و چه خروجی هایی حاصل شد؟

بنوی: نخستین نتیجه عملی امسال، تثبیت تاریخ برگزاری نمایشگاه ایران پلاست بود. برگزاری نمایشگاه در دهه دوم مهرماه تا پنج سال آینده از مصوبات شورای سیاستگذاری نمایشگاه بود.

اینجا به سوال شما برمی گردم. نخستین رویکرد بین المللی یک نمایشگاه، زمان مشخص آن در دوره های متمادی است. ما توانستیم طی جلسات فشرده این مهم را عملی کنیم.

 

ایران پلیمر- بسیار عالی. نمایشگاه ایران پلاست واقعا این پتانسیل را داشت که خواسته خود را دیکته کند، چنانکه نمایشگاه های دیگری مثل ساختمان، بسته بندی و … سالهاست در زمان معلوم در کشور برگزار می شوند.

بنوی: بله. بحث دوم  در شورای سیاست گذاری، ساعات بازدید بود که  8 تا 15 از سوی شرکت سهامی نمایشگاه ها اعلام شده است. مکاتبه کردیم و درخواست دادیم تا با هماهنگی پلیس راهور امکان بازدید از 9 تا 17 فراهم شود که شخصا فکر می کنم اگر 17 نشود، به احتمال زیاد 16 محقق می شود که ساعت بازدید افزایش خواهد داشت (در ساعت های مناسب تر).  

موضوع بعدی درخواست انجمن ها بود که فضای اختصاصی در اختیار آنها قرار دهیم.

واقعیت هم این بود که مثلا جانمایی انجمنی با 100 عضو در یک سالن، دشوار بود، ولی خود انجمن با شناختی که از اعضای خود دارد می تواند اینکار را مدیریت کند.

 

ایران پلیمر- این اقدام در دوره قبلی هم انجام شد …

بنوی: دوره قبل فقط سالنی به انجمن ماشین سازان تخصیص داده شده بود و فضای خیلی محدودی به انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند. اما امسال به شکلی برنامه ریزی شده این کار انجام شد. انجمن های بیشتری هم مشارکت داده شدند.

 

ایران پلیمر- تا این لحظه از این همکاری رضایت داشته اید؟

بنوی: ما در شرکت NPC به عنوان مبدع ایجاد شورای سیاست گذاری، هدفمان کسب رضایت حداکثری مشارکت کنندگان بوده است. اگر در این دوره بازخوردی که از غرفه گذاران در مسیر مدیریت جانمایی تشکل ها می گیریم، مناسب باشد و انجمن ها هم به آن توافقی که کردیم و زحمتی که به آنها داده ایم عمل کنند، که قطعا این رویه را در سالهای آینده هم ادامه خواهیم داد دادیم ولی … اجازه بدهید ولی را به کار نبریم و امیدوارم که همینطور باشد.

 

ایران پلیمر – آقای بنوی، شاید تشکیل دبیرخانه دایمی نمایشگاه و امکان ارتباط های فراملی دایمی برای هویت بین المللی ایران پلاست ضرورت زیادی داشته باشد. هر چند که عملا روابط عمومی NPC در این سالها این نقش را ایفا کرده است. برنامه شما در این خصوص چیست؟

بنوی: بله دبیرخانه دایمی نمایشگاه همواره در روابط عمومی NPC مستقر بوده و در طول سال با نمایندگان در کشورهای خارجی مکاتبه ها برقرار بوده است. خانم شاه ملکی تیمی 4 نفره دارند که این کار را پیش می برند. ولی بنا داریم این دبیرخانه را با کمیته های محتوایی فعالتر کنیم.

امسال تمرکز را بیشتر بر رویدادهای حاشیه نمایشگاه به صورت هدفمند و فراگیر قرار داده ایم. اینطور هم نیست که فقط منحصر به پتروشیمی ها باشد. هر کسی در هر گروه کالایی می تواند ایونت های مختلفی از جمله برای معرفی نوآوری و محصول جدید یا سخنرانی هیات های خارجی و موارد دیگر را در Business Forum که در جنب سالن 38 پیش بینی کرده ایم در فضایی بسیار مجهز برگزار کند. رسانه ها هم در آنجا برای انعکاس رویدادها حاضر هستند.

 

شاه ملکی: این یکی از ابزارهای روز تبلیغاتی در نمایشگاه های دنیاست که ما در ایران پلاست پیاده سازی کردیم.

 

ایران پلیمر- در مورد حضور هیات های خارجی هم بفرمایید.

بنوی: هر چند معتقد هستم در سالهای گذشته هم هیات های تجاری مدعو کیفی و مشتری بودند، امسال طرح جدید رجیستری هیات ها را فعال کردیم و با سختگیری بیشتری تسهیلات در اختیار بازدیدکنندگان خارجی در قالب هیات های تجاری قرار خواهیم داد تا نتیجه بهتری هم به دست بیاید.

طبق آخرین آماری که دارم حدود 270 نفر از 11 کشور معرفی شده اند که پس از بررسی تعداد نهایی اعلام خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا