اخبار

گفت و گو با مدیر جهانی استراتژی شرکت INEOS Styrolution در K2019: ضایعات پلاستیک، مواد اولیه عصر جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر مصاحبه زیر با آقای Johannes Musseleck مدیر جهانی استراتژی در شرکت INEOS Styrolution انجام شده است. این مصاحبه از دسته مصاحبه‌های انجام شده در حاشیه نمایشگاه K2019 است و محورهای آن شامل اقتصاد چرخشی، مزایای پلاستیک‌ها در زیست‌بوم و تاثیر مکمل بازیافت شیمیایی و بازیافت مواد نسبت به یکدیگر است. 

اتحادیه اروپا به سوی اقتصاد چرخشی پیش می‌رود. آیا تلاش‌های مشابهی را در سایر کشورها مشاهده کرده‌اید؟
ما در حقیقت در سایر کشورها در نقاط دیگر دنیا مباحثی را می‌بینیم که پیرامون اقتصاد چرخشی شکل گرفته است. برای نمونه در امریکا؛ مباحثی در بسیاری از ایالت‌های فدرال و همچنین در نواحی دیگر جغرافیایی دیده می‌‌شود. در حال حاضر قوانین بسیاری نیز در این مناطق وجود دارد. در آسیا نیز به همین ترتیب تلاش‌های مشابهی برای پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی مشاهده می‌شود. اتحادیه اروپا از این نظر برتری دارد که ما یک دسته قوانین یکپارچه برای یک حجم اقتصاد با بیش از 500 میلیون نفر جمعیت داریم. بنابراین تصمیم‌‌گیری‌های اتحادیه اروپا به مناطق گسترده‌تری رسیده است. 

و شرکت INEOS Stryrolution چه نگرشی نسبت به اقتصاد چرخشی دارد؟
دیدگاه ما در خصوص اینکه این مفهوم باید توسعه داده شود کاملا قطعی است. ما متعهدیم که به حل مشکل ضایعات پلاستیک کمک کنیم. اساسا همه ما که با پلاستیک‌ها به نحوی درگیر هستیم باید در این امر مشارکت داشته باشیم. چرا که پلاستیک یک کالای باارزش است که نسبت به تقریبا تمام مواد دیگر برتری دارد. این ماده به راحتی در کاربردهای بلندمدت و ایمن قابل پیاده‌سازی است. پلاستیک‌ها سبب شدند که خودروها سبک‌تر و به این ترتیب به لحاظ مصرف سوخت کارآمدتر باشند. پلاستیک‌ها غذاها را تازه نگه می‌دارند و از خراب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این مزایا به وضوح به نفع محیط زیست است. اما مثل روز برای ما روشن است که پلاستیک‌ها نباید در اقیانوس‌ها و دریاها ریخته شوند و مواد ارزشمندی هست که در حالت ایده‌آل باید مجددا مورد استفاده قرار گیرند. 

آیا استفاده از نفت خام در تولید پلاستیک‌ها کاهش می‌یابد؟
در تولید پلاستیک‌ها، برای مدت طولانی از نفت خام به عنوان ماده اولیه تولید آن‌ها استفاده کرده‌ایم. اگر از منظر اقتصاد چرخشی به این مسئله نگاه کنیم، ضایعات پلاستیک مواد اولیه عصر جدید هستند. این برای ما بسیار خوب است چرا که در راستای اهداف ما برای استفاده مجدد از مواد ارزشمند قرار می‌گیرد. اما از سوی دیگر این مسئله به معنای فرآوری ضایعات پلاستیک است تا در نهایت به یک محصول بدون نقص به لحاظ کیفی دست یابیم. این محصول باید همان خواص مکانیکی و بهداشتی محصولی را داشته باشد که از نفت خام تهیه شده است. این محصول باید به نحوی توسعه داده شود که از منظر قوانین و الزامات با محصولات دیگری که تولید می‌شود، برابری کند. 

چه قدر زمان برای دستیابی به چنین چیزی لازم است؟
تولید پلاستیک‌هایی با کیفیت که از ضایعات پلاستیک ساخته شده، به قطع یقین توسعه‌ای بسیار بزرگ است. بسته به رویکرد ما، دست یافتن به محصولاتی با همان خواص سال‌ها به طول می‌انجامد. 

در حال حاضر در INEOS Stryrolution بر روی چه چیزی کار می‌کنید؟
در بازیافت شیمیایی رویکردهای توسعه‌ای گوناگونی وجود دارد که هر یک پیچیدگی‌های خود را دارد. ما در حال حاضر در مراحل مختلف توسعه‌ای هستیم. برای نمونه از طریق واکنش وابسپارش با استفاده از گرما در حال تلاش برای تبدیل پلی‌استایرن به تکپارهایش هستیم. خروجی این فرایند مواد اولیه برای تولید ما خواهد بود. سپس ما دوباره از تکپارهای استایرن، پلی‌استایرن تولید می‌کنیم. این روشی است که در نهایت به ما این امکان را می‌دهد که تولید را از ابتدا آغاز کنیم. این یک چرخه بسیار شفاف است. محصولات جدید با کیفیت، مشخصات فنی و کاربردهای مشابه تولید می‌شود. بازیافت مواد راهکاری منطقی است اما کاربردهایی وجود دارد که نمی‌توان در آن‌ها از بازیافت مکانیکی استفاده کرد. 

اما ضایعات پلاستیک عموما عاری از ناخالصی نیستند.
ما باید مواد خارجی را جدا کنیم. تولید مجدد گرانول‌های باکیفیت از ضایعات پلاستیک نیازمند مراحل فرآوری زیادی است. از منظر بازیافت شیمیایی، تمام فرایندهای شیمیایی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. برای نمونه پسماندهای نامطلوب می‌توانند با انجام تقطیر جدا شوند. ما در حال حاضر این کار را به صورت آزمایشگاهی به خوبی انجام می‌دهیم و در حقیقت می‌توانیم بار دیگر بدون هیچ گونه مشکلی پلی‌استایرن بسیار عالی را تولید کنیم. بنابراین با وجود فناوری همه چیز ممکن است. حالا این فرایندها باید به نحوی توسعه داده شوند که همه چیز در سطح صنعتی قابل پیاده‌سازی باشد. این کاری است که ما همه در سال‌های آینده با آن روبه‌رو خواهیم شد تا به این ترتیب هزینه مناسب برای بازیافت قابل دستیابی باشد. 

آیا بازیافت شیمیایی نسبت به مکانیکی مقدم است؟
رویکردهای بسیاری برای بازیافت محصولات وجود دارد. بازیافت مکانیکی در واقع در مورد برخی محصولات بهتر است. بازیافت شیمیایی و مکانیکی هر دو روش‌هایی هستند که مکمل یکدیگرند چرا که کاربردهای نهایی متعددی را تسهیل می‌کنند. اینکه یکی بر دیگری از اساس برتری دارد، ایده درستی نیست. 

آیا در هر دو روش طراحی هوشمندانه سبب سهولت انجام کار می‌شود؟
قطعا. این مسئله به شدت اهمیت دارد. برای نمونه برای طراحی یک خودرو و اجزای مختلف آن؛ تا به این ترتیب در نهایت به موادی بازیافتی خوبی دست یابیم. درباره پرسش شما از طراحی محصول؛ ما با مشتریان خود در حال تعامل هستیم و می‌توانیم به آن‌ها بگوییم از چه طراحی استفاده کنند تا محصولاتی با سهولت در بازیافت تولید کنند. 

شرکت INEOS Strolution برای بهبود تصویر پلاستیک‌ها چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟
به عنوان یک شرکت، ما بر روی راهکارهایی برای استفاده مجدد از ضایعات پلاستیک کار می‌کنیم. به این ترتیب نشان داده‌ایم که کاری قابل انجام است. اما بهبود شهرت بدی که پلاستیک‌ها دارند کاری است که کل زنجیره تامین باید انجام دهد. ما باید در اینجا تعهدی مشترک داشته باشیم و پیام مشترکی برای همه بفرستیم. این پیام آن است که یک اقتصاد چرخشی زمانی می‌تواند به خوبی عمل کند که همه سهم خود را بر عهده گیرند. به این ترتیب می‌توانیم بار دیگر نسبت به مزایای این مواد کارآمد، آگاهی ایجاد کنیم. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تقاضای انرژی جهانی، در صورتی که پلاستیک‌ها با مواد دیگر جایگزین شود، دو برابر می‌شود. حتی تولید گازهای CO2 نیز به این ترتیب به شدت افزایش می‌یابد و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون پلاستیک به اهداف دمایی خود (برای مقابله با تغییر اقلیم) دست یابد.

این گفت و گوها توسط VDMA انجام و در اختیار رسانه های تخصصی قرار گرفته است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا