اخبار

گفت و گو با مدیرعامل شرکت ایران دیبا، فرهاد بهشتی: کیفیت، رمز موفقیت در رقابت است

بسپار می نویسد, فرهاد بهشتی، متولد سال 1355، دانش آموخته مهندسی شیمی، مدیر عامل شرکت ایران دیبا و عضو هیات مدیره ی شرکت نساجی دیبا و از نسل سومی های صنعت نساجی در کشور است. 

او می گوید این شغل را از بچگی دنبال می کرده است: پدرم در سال 1346 پس از اتمام تحصیلات در مهندسی نساجی و مدیریت از کشور امریکا به ایران بازگشتند و بعد از فعالیت های متفاوت و تدریس در دانشگاه پلی تکنیک در رشته نساجی در سال 1361 شرکت نساجی دیبا را با برپایه  بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل انواع پارچه تاسیس کردند. به دلیل وارداتی بودن مستربچ های صنعت نساجی، در سال 1373 شرکت ایران دیبا را تاسیس کردیم. پایه محصولات این شرکت برای استفاده در کارخانه های نساجی همچون فرش ماشینی، موکت و… طراحی شده است. 
شرکت ایران دیبا تواسته با طرح توسعه ای مناسب، نیاز داخلی را تامین کند و واردات این نوع محصولات را به حداقل برساند.

بهشتی : محصولات ما مستربچ های گرید نساجی، پلاستیک، لوله، کامپاند و افزوردنی های مربوط به این صنایع می باشد. ماشین آلات کارخانه، بسیار به روز و با کیفیت و  ساخت کشورهای اروپایی هستند. فرمولاسیون تولید محصولات و کیفیت تولید نیز با برترین¬های دنیا رقابت می کند. برای هر صنعتی مطابق با استانداردهای همان صنعت مستربچ تولید میکنیم.

بسپار- ظرفیت تولید شما چقدر است؟ و چه میزان اشتغال زایی به صورت مستقیم داشته اید؟
بهشتی: ما ماهیانه 500 تا 600 تن مستربچ های سفارشی تولید می کنیم که در صورت تولید با تمام ظرفیت و بخش کامپاندینگ، این مقدار به 1000 تن در ماه می رسد. 30 درصد از محصول تولیدی صادر می شود و مابقی نیاز داخل کشور را تامین می کند.
در واحد نساجی کارخانه دیبا 200 نفر، در کارخانه ی  ایران دیبا 160 نفر و در دفترمرکزی 25 نفر مشغول به کار هستند که با طرح توسعه پیش روی کارخانه ایران دییا  که تا دی ماه امسال به پایان می رسد، 50 نفر دیگر نیز مشغول به کار خواهند شد. 

بسپار- مزیت محصولات تولیدی شما نسبت به نمونه های مشابه چیست؟
بهشتی: مزیت اصلی محصولات ما کیفیت عالی است! هنگام شروع تولید محصولات صنایع پلیمری علارغم قیمت تمام شده ی بالاتر نسبت به رقبا توانستیم با بکار گیری تجربه های گذشته در تولید مواد اولیه ی صنعت نساجی، محصولاتی بسیار با کیفیت به بازار ارایه و به خوبی رقابت کنیم که اکنون روز به روز با افزایش مشتری روبرو هستیم.

بسپار- مستربچ های رنگی بنا بر سفارش مشتری تولید می شوند یا در برنامه تولید شرکت هستند؟
بهشتی: مستربچ های رنگی ما با توجه به سفارش مشتری تولید می شوند. مستربچ مشکی را هم از سال 1379 تولید می¬کنیم. تمامی مستربچ های ما با توجه به محیط مصرفی بر اساس استاندارد های تعریف شده، تولید می شوند.

بسپار- چه مستربچ های افزودنی‌های تولید می‌کنید؟
بهشتی: ما کلیه ی افزودنی های Processing aid، Anti-block، Slip agent، Anti-static، Anti-oxidant  و همچنین UV stabilizer )برای فیلم های گلخانه ای) را تولید می کنیم. 

بسپار- آیا در بخش های مختلف واحد تولیدی خود از دانش آموختگان پلیمر و رشته های مرتبط استفاده می کنید؟
بهشتی: بله، دانش آموخته های رشته های مهندسی شیمی و پلیمر در استخدام ما هستند و برای انجام بعضی آزمایشات با آزمایشگاه های مختلفی همچون پژوهشگاه پلیمر ارتباط داریم. ما با توجه به نیاز تحقیق برای توسعه ی شرکت، واحد R&D بسیار خوب و مجهزی را ایجاد کرده ایم و با کمک این قسمت توانستیم در صنعت نساجی، مستربچ های متنوعی را تولید کنیم و در نهایت با توسعه¬ی بخش تحقیق و توسعه، توانستیم به تکنولوژی تولید محصولات صنعت پلاستیک با بهره گیری از استانداردهای روز دنیا دست پیدا کنیم.

بسپار- آقای بهشتی، چه محصولاتی را در ایران‌پلاست به نمایش خواهید گذاشت؟ و نظر شما درباره پتانسیل این دوره از ایران‌پلاست چیست؟
بهشتی: نمایشگاه ایران پلاست از نمایشگاه های خوب و با پتانسیلی است که شرکت کننده ها در آن سعی بر ارایه ی هر چه بهتر محصولات خود دارند. نمایشگاه ایران پلاست برای مشتریان و همکاران خارجی ما نمایشگاه شناخته شده ای است و آن ها تمایل بسیاری برای شرکت در این نمایشگاه چه به عنوان بازدیدکننده و چه به عنوان غرفه دار دارند. یکی از تفاوت های عمده ی نمایشگاه های خارجی با نمایشگاه های داخلی همچون ایران¬پلاست، داشتن سیستمی نظام مند و برنامه ریزی دقیق است؛ که می¬توان با مدیریت هوشمند و برنامه ریزی های دقیق و داشتن نظم، سطح کیفی نمایشگاه های داخلی را هم افزایش داد.
متاسفانه شرکت کننده ها با مشکلات مختلفی روبرو شدند. البته چون شرکت ما اسپانسر نمایشگاه است و از بهمن ماه برای این همکاری اقدام کرده ایم به مشکل خاصی بر نخوردیم.
البته برای برگزاری نمایشگاه ایران پلاست از همه ی مسئولان مربوطه که با تمام تلاش سعی بر برگزاری هرچه بهتر آن دارند تشکر می کنم. در سالن 8 و 9 غرفه داریم و می خواهیم تا تمامی محصولات شرکت را به نمایش بگذاریم؛ البته محصولات جدیدی نیز داریم که در نمایشگاه از آن ها رونمایی خواهیم کرد.
 
بسپار- آیا صادرات هم دارید؟ روش‌های بازاریابی در خارج از کشور را چگونه دنبال می‌کنید و چه راهکارهایی برای آن دارید؟
بهشتی: بله، ما بعد از پیشرفت صنایع داخل در تولید مستربچ، بازار های خارج را زیر نظر گرفتیم  و چند سال است که محصولات خود را به کشور های همسایه صادر می کنیم. به خاطر کیفیت خوب محصولاتمان صادراتمان همواره در حال افزایش است و به همین دلیل از صادرات محصولات بسیار راضی هستیم. 
آنچه تا اکنون به آن پایبند بوده ایم حفظ کیفیت است تا بتوانیم هر چه بیشتر بازار خارجی خود را گسترش بدهیم. نمایشگاه های خارجی برای معرفی محصول به مشتریان بسیار موثر است. موضوع تحریم ها در سال های اخیر برای شرکت ما بسیار دردسر ساز شده¬بود، زیرا مواد اولیه¬ی وارداتی محصولات را باید پس از انتقال به چند کشور مختلف خارجی، وارد کشور کنیم که در نهایت سبب شده قیمت تمام شده خرید مواد اولیه بیشتر بشود. ولی می توانم بگویم این مساله هیچگاه مانع کار کارخانه نشد. فقط ما مجبور بودیم با شرایط سخت تری محصولات را تولید و در بازار خارجی رقابت کنیم. 
به خاطر تخصصی بودن تولید مستربچ و کامپاند، فروش آن در کشورهای مختلف به صورت تاسیس نمایندگی است که موجب شده نماینده در کشورهای مختلف داشته باشیم، در بعضی مواقع نیز شرکت های خارجی محصولات را از ما خریداری می کنند و در کشور خود توزیع می کنند. 

بسپار- اخیرا مشکلی در ارتباط با مسدود شدن حساب های ایرانی ها در چین پیش آمد. آیا شما هم با اشکالی مواجه شدید؟
بهشتی: بله، چنین مشکلی به تازگی رخ داده است که ما نیز درگیر آن شده ایم و به سختی حواله های نقدی را برای همکاران ارسال می کنیم، در بعضی مواقع حواله ها به خاطر مسایل بین بانکی برگشت می خورد. با نظام کنونی بانکی کشور بسیار مشکل داریم و ناچاریم به کمک صراف ها پول جابجا کنیم. البته برای بعضی از مواد اولیه از کشورهایی معین ارز مبادله ای دریافت می کنیم.

بسپار- در این سال ها خیلی از واحدهای تولیدی رکود را تجربه کردند. آیا برای شما هم این دوران پیش آمد؟
بهشتی: شرکت ما در چند سال گذشته همواره برنامه های سالانه ی توسعه داشته است. به دلیل اینکه ما مواد اولیه ی کارخانه ها را تولید می کنیم، در دوران رکود خوشبختانه با کاهش تولید روبرو نبودیم، البته مشکلاتی مثل افزایش چک های برگشتی و یا افزایش مدت بازپرداخت پول، مشکلات واردات، عدم حمایت بانک ها و یا به اصطلاح خود تحریمی داشته ایم، اما هیچگاه با کاهش ظرفیت تولید و یا تعطیلی کارخانه مواجه نشده ایم. اکنون می توان گفت که در این صنعت تا حدودی از رکود در آمده ایم اما همچنان با معضل نقدینگی شرکت ها روبرو هستیم که به دلیل عدم حمایت مناسب بانک ها از تولیدکنندگان است. در نتیجه ی این مشکلات اقتصادی درکشور می توان گفت شرکت ها توان توسعه ی صنایع خود را از دست داده اند و پیشرفت در صنعت با کندی همراه خواهد بود.

(ادامه دارد …)
متن کامل این گقت و گو را در شماره 180 ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا