اخبار

گفت و گو با مدیران کارخانه های آذین لوله سپاهان و آتی لوله سپاهان از گروه گیتی پسند: یک برند و تولید سه نسل لوله های پلیمری

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، مجید طاهری مدیر کارخانه آذین لوله سپاهان با سابقه 35 سال کار در تولید و صنعت کشور است. رشته تحصیلی او ماشین افزار و عمده عملکرد وی در ساخت و تولید ماشین آلات و قطعات صنعتی بوده است.

او پیشتر مدیر تولید و فروش شرکت های برش کوه سپاهان در زمینه ساخت دستگاه سیم برش و سایر دستگاه های مرتبط در معادن و همچنین مدیر تولید و فروش در شرکت پروفیل پایا، تولید لوله و پروفیل فلزی بوده و هم اکنون، مدیر کارخانه شرکت آذین لوله سپاهان با سابقه 20 سال است.

 

طاهری: شرکت آذین لوله سپاهان در نیمه دوم سال 1377 با توجه به نیاز کشور به لوله های پلیمری از جنس پلی پروپیلن (PP-RC) جهت مصارف بهداشتی و صنعتی و به منظور جلوگیری از واردات بی رویه این محصول از خارج از کشور و متعاقباً جلوگیری از خروج ارز کلانی که باعث ضربه به اقتصاد کشور در آن زمان می شد تاسیس گردید. این شرکت از ابتدای شروع به کار تصمیم به تولید این محصول با شعار کیفیت در سطح کشورهای اروپایی و قیمت زیر قیمت کشور چین گرفت و بر اساس عمل کردن به همین شعار به خصوص در حوزه کیفیت، در حال حاضر یکی از برندهای مطرح این صنعت در کشور و حتی کشورهای همسایه به شمار می رود.

[EasyDNNGallery|23662|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

بسپار- چند خط تولید دارید و ظرفیت روزانه تولیدات شما در هر بخش به چه میزان است؟ قطر لوله های تولیدی شما (باتوجه به کاربرد در صنایع مختلف و گسترده) به چه شکل است؟

طاهری: این شرکت در ابتدا با 2 خط تولید و در زمینی به مساحت 5000 مترمربع به بهره برداری رسید و طی چند نوبت طرح توسعه و جایگزینی خطوط قدیمی با خطوط تولید جدید که از آخرین تکنولوژی های روز دنیا برخوردار است، هم اکنون با 24 خط تولید در زمینی به مساحت 20000 متر مربع و با ظرفیتی معادل 100000 کیلوگرم در روز مواد اولیه و اشتغال زایی نزدیک به 220 نفر در واحدهای مختلف و در 3 شیفت کاری مشغول فعالیت است.

شرکت آذین لوله سپاهان در حال حاضر محصولات خود را در دو رنگ سفید و سبز و در دو نوع تک لایه و پنج لایه با مواد اولیه پلی پروپیلن تولید می کند. البته عمده محصول لوله این شرکت باتوجه به تمایل مشتریان در سال های اخیر از نوع تک لایه و رنگ سفید است، ولی در صورت سفارش خاص مشتری، محصول می تواند در رنگ های دیگر مانند سبز، خاکستری و یا حتی رنگ های دیگر نیز تولید شود.

با توجه به خطوط تولید مستقر در شرکت آذین لوله سپاهان و قابلیت های این خطوط، این شرکت در حال حاضر توانایی تولید لوله تک لایه پلی پروپیلن از سایز 20mm تاسایز 125mm و همچنین لوله پنج لایه پلی پروپیلن از سایز 20mm تاسایز 63mm  به همراه بیش از 150 نوع اتصالات مربوطه را داراست.

لوله های سایز پایین مانند سایز 20،25و 32mm بیشتر برای مصارف شبکه های آب سرد و گرم بهداشتی داخل ساختمان ها و لوله های سایز بزرگ مانند 90، 110 و 125mm بیشتر برای مصارف تاسیسات ساختمان های بزرگ و همچنین مصارف صنعتی به کار می رود.

 

بسپار- چه نوآوری هایی در سال های اخیر به خصوص در بخش لوله و خطوط تولید داشته اید و چه افتخاراتی کسب کرده اید؟

طاهری: شرکت آذین لوله از ابتدای فعالیت کاری خود تا کنون در زمینه های مختلفی جهت بهبود کیفیت محصولات و همچنین فرایندهای کاری خود دست به نوآوری و استفاده از متدهای جدید زده است که به عنوان نمونه بخشی از آنها عبارت است از: طراحی و بهره برداری از سیستم جدید تخلیه مواد اولیه، نگهداری از مواد و انتقال مواد به ابتدای خطوط تولید، استفاده و به کارگیری دستگاه های بازوی مکانیکی جدید جهت تخلیه مواد اولیه به صورت دستی و سیستم مکانیزه بسته بندی محصول لوله، طراحی، تولید و استفاده از مستربچ سفید جدید جهت کنترل عبور نور  از لوله به منظور جلوگیری از رشد میکروارگانیسمهای داخل لوله و هچنین افزایش خواص مهندسی محصول لوله به عنوان اولین تولید کننده لوله های بدون عبور نور در کشور و تغییرات در خطوط تولید جهت کاهش مصرف انرژی.

البته شرکت آذین لوله سپاهان به عنوان یک برند برتر در صنعت لوله و اتصالات پلی پروپیلن کشور افتخاراتی هم کسب کرده که از آن جمله می توان به انتخاب به عنوان  واحد برتر صنایع غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی استان اصفهان در سال 1388 توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انتخاب به عنوان واحد نمونه استانی در سال 1389 توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان، انتخاب مدیر کنترل کیفیت این شرکت به عنوان مدیر کنترل کیفیت نمونه استانی در سال 1392 توسط انجمن تخصصی کنترل کیفیت صنایع استان اصفهان و انتخاب مدیر کنترل کیفیت این شرکت به عنوان مدیر کنترل کیفیت نمونه استانی در سال 1395 توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اشاره کرد.

 

بسپار- نقش خود را در توسعه این صنعت تا چه حد موثر می دانید؟ مهم ترین قدم شرکت آذین لوله سپاهان در مسیر توسعه چه بوده است؟

طاهری: ببینید باتوجه به اینکه شرکت آذین لوله سپاهان چه از لحاظ کمیت که همان حجم تولید است و چه از لحاظ کیفیت یکی از برترین شرکت های داخلی در صنعت لوله و اتصالات پلی پروپیلن تک لایه می باشد و این چیزی نیست که براساس صرفاً شعار باشد بلکه در عمل آن را به اثبات رسانده است، لذا به نوعی این شرکت یکی از شرکت های موثر در این صنعت می باشد به گونه ای که اگر بازار را رصد کنیم می بینیم بسیاری از شرکت های داخلی نگاه می کنند که آذین لوله چه سیاست هایی را در دست اجرا دارد و سعی می کنند از این سیاست ها برای فعالیت خود الگوگیری کنند. لذا باتوجه به این نقشی که شرکت آذین لوله در صنعت لوله و اتصالات پلی پروپیلن تک لایه کشور دارد می توان به اهمیت تصمیمات این شرکت و اثر گذاری برصنعت چه از لحاظ مباحث کیفی و چه از لحاظ مباحث بازار و قیمتی پی برد. لذا در این راستا و به منظور توسعه این صنعت، شرکت آذین لوله  اقدامات مهمی را انجام داده و در دستور کار خود دارد که به عنوان نمونه می توان به مشارکت فعال در جلسات کمیته لوله و اتصالات پلیمری در انجمن کنترل کیفیت صنایع استان اصفهان، مشارکت فعال در تدوین و بازنگری استانداردهای ملی مربوط به این صنعت، تعامل بسیار خوب با شرکت ها و سازمان های موثر بر توسعه این صنعت از جمله تامین کنندگان مواد اولیه مانند پتروشیمی های داخلی و خارجی، سازمان استاندارد ایران، مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی، وزارت بهداشت که بعنوان نمونه تعامل بسیار خوب این شرکت با پتروشیمی ها بخصوص پتروشیمی های داخلی باعث شد که کیفیت مواد اولیه پلی پروپیلن به مراتب بهتر شود و متعاقبا کیفیت محصول لوله و اتصال پلی پروپیلن نیز ارتقا یابد، همچنین این شرکت به واسطه داشتن یک مرکز تحقیق و توسعه تخصصی پلیمر در گروه صنایع گیتی پسند و کارشناسان نخبه و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته از پتانسیل بسیار بالایی جهت ارتقا کیفیت و توسعه این صنعت برخوردار است که در این راستا نیز فعالیت می کند.

 

بسپار- ایجاد مرکز آموزشی بین کارگاهی تا چه حد در افزایش بهره وری نیروی انسانی شما تاثیر داشته است؟

طاهری: یکی از پشتوانه های مهم گروه صنایع گیتی پسند که شرکت آذین لوله نیز زیر مجموعه آن هست، وجود همین مرکز آموزش بین کارگاهی است که به دلیل تمرکز بر روی حوزه آموزش و دیدگاه مدیریت ارشد سازمان به این موضوع از جنبه سرمایه گذاری و نه هزینه، توانسته است خصوصاً در چند سال اخیر دوره های آموزشی موفقی را در سطوح مختلف برگزار کند و بر اساس بازخورد های گرفته شده توانسته است تاثیر به سزایی در افزایش بهره وری نیروی انسانی داشته باشد. یکی از ویزگی های مهم این مرکز آموزش این است که عمده ی دوره های آموزشی برگزار شده به صورت ضمن خدمت و کاربردی می باشد که وجه تمایز آن با دوره‌های آموزشی است که خارج از سازمان برگزار می گردد و لذا به خاطر همین علت است که این آموزش ها در بهره وری نیروی انسانی بسیار موثر بوده است.

 

بسپار- در بخش صادرات چه برنامه ها و چشم اندازهایی دارید؟           

طاهری: به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه صنایع گیتی پسند سیاست گذاری در زمینه صادرات محصولات از طرف مدیریت عامل گروه و همچنین معاونت بازرگانی صورت می گیرد ولی آنچه که به طور کلی قابل بیان هست این است که در کنار بازار داخلی، بازارهای خارجی نیز از جمله کشورهای همسایه رصد می شود و تعاملات با مشتریان خارج از کشور جهت صادرات محصولات صورت گرفته و همچنین در حال انجام است.

 

بسپار- چرا در دیگر بخش های تولیدات لوله های پلیمری مانند PVC و پلی اتیلن انجمن شکل گرفته اما بخش PP فاقد انجمن است؟

(ادامه دارد…) 




متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه  بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 



در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا