اخبار

گفت و گو با مدیران شرکت نکوسازپلیمرآریا، بدلی و ولی پور: باید دانش خود را در صنعت آمیزه سازی ارتقا بدهیم

بسپار می نویسد، ایران­ پلاست، بزرگترین و معتبرترین رویداد صنعت پلیمر در کشور، چندسالیست حاشیه­ های زیادی داشته. هر شرکت و مدیری با دیدی متفاوت از این رویداد بزرگ در صنعت پلاستیک یاد می­کنند. در یک روز گرم تابستانی با همکار جدیدی راهی شرکتی شدیم که اتفاقات ایران­ پلاست را با نگاه ویژه ­ای رصد می کنند.  دو مدیر جوان و مثبت ­اندیش که با تمام مشکلاتی که ایران در دوره­ی تحریم ­ها با آن مواجه بوده، کار و فعالیت خود را در عرضه ماشین­ آلات فرآیند پلاستیک ادامه داده ­اند. مهدی بدلی مدیرعامل و پدارم ولی­پور رییس ­هیات ­مدیره شرکت نکوساز پلیمر صنعت آریا، از جمله افرادی بودند که در پرونده این شماره بسپار با آن­ها به گفتگو نشستیم.

فعالیت تخصصی شرکت نکوساز پلیمر چنانکه بسیاری از خوانندگان بسپار با آن آشنا هستند، واردات تخصصی ماشین ­آلات اکستروژن ­است که در قالب نمایندگی چند شرکت ارایه می­شود. این شرکت ماشین ­آلات صنایع پایین­ دست پتروشیمی در زمینه اکستروژن (شامل ورق­، لوله­ و پروفیل­های پلیمری و کامپاندینگ و بازیافت) و همچنین رسته­ی دیگری از ماشین ­آلات و خدمات مانند Planet engineering،material handling upstream & down stream  palletizing , Baggingو گرانول سازهای صنایع پتروشیمی را در برنامه عرضه خود به بازار ایران دارد.

 

بدلی: به صورت رسمی و انحصاری نمایندگی شرکت Shanghai Jwell اکستروژن و زیر مجموعه آن را که شامل 14 شرکت است و در تمامی رسته­های اکستروژن، خدمات و ماشین ­آلات ارایه می­دهد (شامل ماشین­ آلات تولید انواع ورق­ های پلیمری، ورق­های PET، ABS، ژیوممبران و…انواع پروفیل ، لوله ، کامپاندینگ و بازیافت( بر عهده داریم.

این را هم اضافه کنم که در زمینه بازیافت پلیمر نیز، انواع خطوط بازیافت را از طریق این شرکت ارایه می­دهیم.

از دیگر نمایندگی­ها شرکت­های زیر را می­توانم اضافه کنم:

ICMA San Giorgior ایتالیا/ ماشین ­آلات تخصصی کامپاندینگ و اکستروژن سایز بزرگ مربوط به صنایع پتروشیمی

econ اتریش/ سیستم­ه ایunderwater pelletizerیا سیستم گرانول ­ساز زیرآب

Ct Systems در دو بخش فیدر وزنی و حجمی، طراحی و مهندسی پلنت­ های بزرگ کامپاندینگ، پتروشیمی و مشابه آن

hansweber آلمان خطوط اکسترودر پروفیل و لوله

ESOPP فرانسه خطوط تولید ورق های BOPP , BO- PET و Stone paper

و همچنین به تازگی نمایندگی انحصاری دکتر کولین آلمان را اخذ کرده ­ایم که ارایه دهنده تجهیزات آزمایشگاهی پلیمری و پتروشیمی هستند.

 

بسپار- در سال­های اخیر چه نوآوری  ­هایی در فرآیندهای پلاستیک دیده ­اید که به طور خاصی برای صنعت ایران جالب توجه بوده ­باشد؟

ولی­پور: راستش تفاوت در این ماشین­ ها، در چند زمینه می­تواند رخ دهد. بالا رفتن راندمان، میزان مصرف انرژی پایین­ تر و خروجی بالاتر. در سال­های اخیر در ماشین ­آلات تغییرات بسیاری رخ داده ­است. به طور مثال مانند گذشته که برای اکسترودری با 200 کیلو خروجی، موتور 75 کیلوواتی بگذارند، نیست. اکسترودرها کوچک­تر، قطر مارپیچ کمتر و در عین حال موتورهای کوچک­تری تعبیه می شوند. به طور تخصصی­تر در زمینه ورق­های پلیمری نیز، ضخامت­ها نازکتر و امکان تولید با عرض­ بیشتر ممکن شده است. همچنین تولید ورق های چند لایه با کاربردهای وسیع، لوله­های پلیمری چند لایه و فوم دار از دیگر تازه های چند سال اخیر است. در زمینه کامپاندهای پلیمری نیز نوآوری های بسیاری رخ داده­است. کامپاند صنعت بسیار نامحدودی است. می­توانم بگویم هر ماه در این زمینه نوآوری وجود دارد.

 

بسپار- با توجه به اینکه به نظر می رسد بازار تولید آمیزه های پلیمر در کشور جذاب است، ماشین­­ آلات تولید کامپاندهای تقویت شده از این دست، چگونه است؟

بدلی: زمانی که در ایران نام کامپاند تقویت شده می­ آید، ذهن ­ها به سوی صنعت خودرو معطوف می­شود. در ایران بیشترین کامپاندهای تقویت شده ­ای که می­شناسیم از مشتقات PP هستند. همچنین از کامپاندهایی که در این صنعت یعنی صنعت خودرو به کار برده می­شود می­توان مشتقات  پلی­ آمید و ترموپلاستیک ­ها  را نام برد که البته درصد کمی از بازار را به خود اختصاص می­دهد. همانطور که می­دانید تعداد کثیری اکسترودرسازها و کامپاندرسازها در چین فعالیت می­کنند. ولی تعدادی شرکت مادر این صنعت هستند، مانند شرکت Coperion که دیگر شرکت­ها در واقع دنباله رو آن­ها بوده­اند. معمولا هر نوآوریی که این شرکت به بازار ارایه می­دهد دیگر شرکت­ها آن را دنبال می کنند. در حال حاضر شرکت­ها سعی دارند تا با بالا بردن گشتاور گیربکس­ ها، خروجی بیشتر و مصرف انرژی کم­تر مشتریان را جذب خود کنند. شرکت­های Jwell و Icmaاز قاعده مستثنا نیستند و با تغییراتی در ماشین ­آلات خود سعی کردند به این مهم دست یابند. از مهم­ترین مسایل درکامپاندینگ تنها دستگاه نیست، این است شرکت سازنده بتواند یک آزمایشگاه مناسب داشته ­باشد و بتواند تمامی فرمول ­ها و خدماتی که یک مشتری از او درخواست می­کند را در آزمایشگاه شرکت تست کند و راهنمایی­ های لازم جهت تغییرات دستگاه را به مشتری ارایه دهد. لازم به ذکر است که تجربه در علم کامپاندینگ و ماشین ­سازی صنعت کامپاندینگ نقش بسیار مهمی دارد.

 

بسپار- آیا تولید مستربچ و کامپاند در ایران به رشد لازم رسیده و صنعت بالغی شده ­است؟

ولی­پور: صنعت مستربچ و کامپاند دو مقوله مجزا از یک دیگر هستند. جایگاه این دو در ایران نیز در سطح­های متفاوتی قرار دارد. کشور ما آنچنان از علم روز مستربچ­سازی دنیا عقب نیست. در ایران و در رابطه با کامپاند، بیشتر در زمینه کامپاندهای تخصصی بخصوص ترموپلاستیک­ ها و ترموالاستومرها که خانوده بسیار وسعی هستند، فعالیت دقیقی رخ نداده­است. EPDM وارداتی است و واحدهای تولید آن را در ایران نداریم. عمده واردات آن از کره، چین و در گذشته از آلمان بود ه­است. از لحاظ تنوع، تفاوت بسیاری در صنعت کامپاند در دنیا داریم. واحد پتروشیمی­ جهت تولید پی­وی­سی مدیکال گرید در ایران نداریم. در صورتی که در دنیا مساله جاافتاده­ای است. در پزشکی جایگاه PP در دنیا بسیار بالا است در حالی که در ایران آنچنان مورد مصرف قرار نمی ­گیرد. در رابطه با مستربچ معتقدم که مستربچ­ سازهای خوبی در ایران داریم. حتی برای مستربچ مشکی در منطقه حرف برای گفتن داریم. پیشرفتمان در مستربچ از کامپاند بیشتر بوده ­است.

 

بدلی: در زمینه مستربچ با تمام مشکلاتی که وجود داشت به پیشرفت قابل توجهی رسیدیم و هنوز هم جای پیشرفت دارد. متاسفانه در زمینه کامپاند، بیشتر سعی کرده ­ایم رویه­­ های صورت گرفته در بازار را دنبال کنیم و کمتر به سوی نوآوری قدم برداشته ­ایم و به نظرم محتاطانه عمل کرده­ایم. می­توان دلیل آن را عدم ورود شرکت­های صاحب سبک مانند کوپریون در بازار ایران دانست. از طریق این شرکت­ها باید علم روز وارد کشور شود و شرکت­های تولیدکننده کامپاند نیز بیشتر در کنفرانس­های خارجی شرکت کنند. اطلاع از برگزاری کنفرانس های این چنینی هم با مطالعه مجلات تخصصی بین المللی این حوزه ممکن است. به طور مثال، در مجله ی Compounding world شماره­ای نیست که دعوت به کنفرانسی در رابطه با کامپاند (سیم­و­کابل، خودرویی، ضدحریق، کف­پوشی و …) وجود نداشته­ باشد.

در حال حاضر ما بیشتر تولید کامپاندهای خودرویی را دنبال می­کنیم. آماری از یک خودروی BMW می­خواندم که در آن از 47 درصد از پلاستیک استفاده شده، از خانواده ترموپلاستیک بود. متاسفانه علم ترموپلاستیک ­ها در کشور ما ضعیف است. البته تولیدکنندگان ما مقصر نیستند. باید با دعوت از متخصصین و کارشناسان و برگزاری جلسات مختلف، علم روز دنیا را آموزش دید. در دنیا آمیزه ­ساز قطعات خودرویی، بدون اینکه تحت لیسانس باشد اصلا معنا ندارد! در حالیکه اکنون ما از کامپاندهای فاقد لایسنس در خودروهای مان استفاده می­کنیم. باید با لایسنسورها ارتباط قوی برقرار کنیم. همانطور که پتروشیمی­ ها از لایسنسور­های بنام مانند بازل، BASF، میتسویی و … استفاده می­کنند. باید به تدریج برای کامپاندها هم لایسنس اخذ کنیم تا بتوانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته­ باشیم.

 

بسپار- در دوره تحریم ­ها با چه مشکلاتی مواجه بودید؟ پس از رفع تحریم ­ها مشکلات شما رفع شد؟

ولی پور:


(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 180 ام ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه (ویژه ایران پلاست) منتشر شده است بخوانید.


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا