اخبار

گفت و گو با محمد علی آبادی، مدیرعامل آریاپلیمر پیشگام: دانش آموختگان مهندسی پلیمر پیشران صنعت پلاستیک کشور خواهند بود

بسپار/  ایران پلیمر محمد علی آبادی، دانشجوی دوره دکترای پلیمراست، مدیرعامل شرکت آریاپلیمر پیشگام که در سالهای اخیر نامش با فناوری نانو در این صنعت معرفی شده است. شرکت یاد شده در سال 1387 با هدف تولید سازگار کننده های مالئیک انیدرید و چسب های پلیمری و افزودنی های خاص صنعت پلیمر ثبت شد. 

 

علی آبادی: ما گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بودیم که در دوران دانشجویی تصمیم گرفتیم کار جدیدی بکنیم. درس خواندن صرف، برای ما کافی نبود. یک روز اطلاعیه ی مسابقه جشنواره شیخ بهایی را در دانشکده دیدیم. مسابقه ی بیزینس پلن نویسی. من بیزینس پلن پایان نامه خودم را نوشتم و به عنوان یکی از برگزیده های جشنواره انتخاب شد. همین باعث شد وارد مرکز رشد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان  بشویم. مراحل رشد مقدماتی، رشد و پارک را در این شهرک طی کردیم و امروز اینجا هستیم. 

بسپار- چه طور شد که به بحث نانومقیاس ها علاقه مند شدید؟ 
علی آبادی:
ما سال 1387 اولین فعالیت های خود را با ستاد ویژه توسعه فناوری های نانو آغاز و در بیش از 200 دانشگاه مختلف، دوره های آموزشی آشنایی با فناوری نانو برگزار کردیم که با همکاری ستاد
ترویج فناوری نانو انجام شد. بعد از آن، ستاد وارد فاز حدیدی شد و ما به عنوان مروج صنعتی نانو برای معرفی فناوری نانو بین صنعتگران استان اصفهان انتخاب شدیم. جلسات زیادی روی معرفی، ویژگی ها، مزایا و امکاناتی که فناوری نانو می تواند به صنعتگران بدهد، داشتیم و در سمینارهای آموزشی متعددی هم حاضر شدیم. 
یکی از شرکت ها در این جلسات گفت من می خواهم از این فناوری استفاده کنم. چه کسی می تواند دانش آن را در اختیارم بگذارد؟ 
آن زمان حدود 8 سال پیش هنوز شرکت ها خیلی فعال و شناخته شده نبودند. ما متقاضی شدیم و به عنوان یک پروژه تحقیقاتی با حمایت ستاد ورود کردیم. 
دانش فنی تدوین و در اختیار واحد درخواست کننده قرار گرفت. 

بسپار- در چه حوزه ای بود؟ 
علی آبادی:
اصلاح و بهبود مقاومت ضربه در لوله های  PVC. 
همانطور که می دانید این مساله یکی از مشکلات UPVC هست! PVC دامنه ای از محصولات نرم تا سخت دارد. 
در PVC نرم مقاومت ضریه خوبی می توانیم داشته باشیم ولی استحکام خوب ابعادی، کششی و مقاومت در برابر حرارت ندارد. کاری که ما با فناوری نانو کردیم این بود که خواص استحکامی را حفظ کردیم و با مکانیزم جلوگیری از رشد ترک، مقاومت ضربه را هم بالا بردیم. 
بعد از آن این دانش فنی به 7 شرکت دیگر انتقال داده شد. و امروز این دانش در محصولات PP  و  PE هم به کار گرفته شده است. 

بسپار- استفاده از فناوری نانو به عبارت ساده چه مزیت های اقتصادی را می تواند برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد؟ 
علی آبادی:
یکی از ویژگی ها این است که به خاطر کوچک شدن ذرات و نسبت های سطح به حجم بالا، با درصد کم، اثرات خیلی خوبی می توانیم ببینیم. 
خصوصا در ایران و در حوزه صنعت باید ارزشی که ایجاد می شود خیلی بیش از هزینه انجام شده باشد، تا مورد اقبال قرار بگیرد. در مورد فناوری نانو همیشه اینطور بوده است. 
به طور مثال بعضی از دوستان در صنعت مثلا بسته بندی مواد شوینده، در زمستان با این مشکل مواجه بودند که در حمل و نقل بسته ها (به دلیل خشکی) می شکستند و مواد می ریخت و هزینه های زیادی متحمل می شدند. با افزودن 4 یا 5 درصد از افزودنی های نانو خب می توانستند هم از ضرر مادی جلوگیری کنند و هم شاید مهم تر از آن ارزش  برند خود را حفظ کنند. 
حتی برخی از این دوستان برای داشتن خواصی همچون شفافیت و مقاومت ضربه از PP خارجی استفاده می کردند که با استفاده از  افزودنی های ما توانستند از گریدهای داخلی استفاده کنند و به این ترتیب از نظر اقتصادی به نفعشان هم شد. 

بسپار- خود شما در شرکت آریاپلیمر پیشگام از فناوری نانو در حصول چه دستاوردهای دیگر صنعتی کمک گرفته اید؟ 
علی آبادی:
ببینید اصلا محصول اصلی ما اکستروژن واکنشی هست یا آنطور که شما می نویسید و خوب هم هست، رانشگری واکنشی. 
در واقع اکسترودر تبدیل می شود به راکتور و در همین زمانی که مواد ذوب می شوند، مولکول آغازگر و مونومر وارد می کنیم و یک واکنش شیمیایی روی بک بن پلی اتیلن یا پلی پروپیلن می نشانیم و مولکول های انیدرید مالئیک را روی سطح می نشانیم. این باعث می شود PP و PE که غیرقطبی هستند، با این اصلاح ساختاری قطبی شوند و به عنوان یک سازگارکننده بین دو فاز مثلا PP با الیاف چوب، الیاف شیشه یا نشاسته و … کار کنند و خواص نهایی آمیزه یا کامپاند را بالا ببرند. این محصول اصلی ماست. در چسب ها هم کاربرد دارد، در لوله های 5 لایه، در پوشش دهی لوله ها و خیلی کارکردهای دیگر. 

بسپار- اصولا در بازارهای بین المللی هم فعال هستید ولی محصول شما نهایی نیست … 
علی آبادی:
بله، ما محصول نهایی تولید نمی کنیم و کسب و کار ما B2B است. صادرات مستقیم محصول ما کار دشواری است. دلیل آن هم این است که برای تولیدکننده ها یکی از پارامترهای مهم، بحث یکنواختی و توانایی تامین مداوم است. اگر محصول مصرفی باشد خیالشان راحت است که امروز از یک نفر می خرند و روز دیگر از دیگری ولی در مواد اولیه اینطور نیست. 
به هر حال ما صادرات را به طور جدی دنبال می کنیم. خصوصا صادرات با کمک شرکت های مدیریت صادرات مثل آرتین تجارت رایموند که با این مجموعه در نمایشگاه های مختلفی در خارج از کشور شرکت کرده ایم.از جمله نمایشگاه پلاست اوراسیا در ترکیه که به تازگی در آن مشارکت داشتیم. 

بسپار- در بحث تسهیلات ارایه شده در مسیر حمایت از واحدهای نوآور و فناور چه خدماتی دریافت کرده اید؟ آیا موثر بوده اند؟
علی آبادی:
ستاد ویژه فناوری نانو واقعا حمایت های هوشمندی دارد و به کسب و کارها جهت می دهند. پول مستقیم نمی دهند، به حضور در نمایشگاه های خارجی و اخذ استاندرادهای بین المللی کمک می کنند و خدمات صادراتی ارایه می دهند. ولی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خیلی مدل خدمات دهی شان خوب نیست و ما استفاده نکردیم.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مطلب را در شماره 207 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا