اخبار

گفت و گو با محمد رحمان محسنی، مدیر فروش تاک رزین: مشکلات صادرات از واردات بیشتر است!

بسپار/ ایران پلیمر شرکت تاک رزین به عنوان اولین تولیدکننده رزیـن­هـای اکریلیـک پایـه حلالـی از سـال 1380 بـر اسـاس دانـش فراهم شده در بخش تحقیق و آغاز به کار کرد و تا امروز نیز در همین زمینه مشغول به فعالیت است و در سال ۱۳۸۶ موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001 از موسسه Lloyd’s Register انگلستان شد. محمد رحمان محسنی دانش آموخته و فارغ­ التحصیل سال 1369 رشته رنگ دانشگاه امیرکبیر، بلافاصـله پس از اتمام تحصیل دوره کارشناسی به کار مشغول شد. ابتدا حدود دو سال در شرکت رنـگ کرومات سپس حدود هشت سال در شرکت رنگسازی سورمه و از سال 1379 تا حال حاضر در مجموعه سیماب رزین و تاک رزین کاوه به عنوان مدیر فروش مشغول به کار است.

 

بسپار- سبد محصولی تاک رزین چه محصولاتی را شامل می­شود؟

محسنی: محصولات تاک رزین مشتمل بر رزین­ها اکریلیک، پایه حلالی بوده که با حدود 5 محصول آغـاز شد و بـه مرورزمـان بـر تنوع این خانواده از محصولات در تاک رزین افزوده شد.

 

بسپار- تاک رزین چه استانداردها و گواهینامه­هایی را براي محصولات در اختیار دارد؟

رحمانی: سیستم مدیریت تضمین کیفیت ISO9001 تقریبا از ابتداي شروع فعالیت شرکت تاک رزین کاوه به طور غیررسمی و از سال 1386 به صورت رسمی مستقرشده و کلیه فرآیندهای کاری شرکت را تحت این سیستم پیش می­بریم.

 

بسپار- آیا محصولاتی به صورت انحصاری تحت لیسانس تاک رزین تولید می شود؟

رحمانی: تولید رزین­های اکریلیک پایه حلالی در ایران از ابتدا در شرکت سیماب رزین شکل گرفته و در ادامه نیز در تـاک رزیـن تداوم پیداکرده است. این بدین معناست که اکریلیک پایه حلالی اولین بار تحت دانش این مجموعه در ایران تولیـد و همـین امر باعث شده تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش ایجاد شده در تـاک رزیـن را بـه رسـمیت شـناخته و محصولات ما را به عنوان محصولات دانش بنیان پذیرفته و اعلام کند.  همچنان اقلامی از محصولاتمان هستند کـه مشابه داخلی نداشته و صرفا توسط تاک تولید و عرضه می­شود.

 

بسپار- آیا اخیرا محصول جدیدی را به بازار داخل معرفی کرده­اید؟

رحمانی: در زمینه تولید اکریلیک­های پایه حلالی واحد تحقیق و توسعه تاک رزین دایما به فعالیت اشتغال داشـته یـا محصـولات جدید را توسعه داده و یا به بهسازی و به روزرسانی محصولات قبلی مشغول هستند. ایـن امـر باعـث عرضـه دایمـی محصولات جدید و یا رفع مشکلات محصولات قدیمی می­شود. درزمینه تولید انواعی از پلی­یورتان­ها در کاربری جدید نیز اخیرا محصولی به بازار عرضه هشده که بسیار مورد استقبال قرارگرفته است. در صورت رفع مشکلات واردات مـواد اولیـه این فعالیت منجر به انقلابی در تولیدات تاک رزین در صنعت مربوطه خواهد شد.

 

 بسپار- کدام دسته از محصولات تاک رزین در صنایع دریایی کاربرد دارند؟ خواص اینگونه رزین­ها در چیست؟

رحمانی: در بسیاري از سیستم­های پوششی و رنگ­هاي دریایی اعم از اصلی و تعمیراتی اکریلیک­های پایـه حلالـی ترموپلاسـت هوا خشک و نیز اکریلیک­های پلی ال، به عنوان لایه­های نهایی و رویه سیستم پوششی استفاده می­شود. مقاومـت­هـای نوری فوق­العاده و نیز مقاومت­های شیمیایی نسبت به انواع دیگری از رنگ­های رویه نهایی غیر اکریلیکی دریایی باعـث بهره­گیری از این دسته از رزین­ها در رنگ­های دریایی شده است.

 

بسپار- فرمولاسیون و استانداردهای رنگ­های دریایی در صنایع مختلف به چه صـورت اسـت؟ (کشـتیرانی، پتروشـیمی، سازه ­های آبی و غیره)

رحمانی: رنگ­های دریایی در سیستم­های چندلایه مختلف طراحی و تولید می­شوند که نوع و تعداد لایه­هـا بـا توجـه بـه کـاربرد توسط متخصص مربوطه طراحی، اجرا و توسط بازرسین مرتبط بـر اسـاس اسـتانداردها و دسـتورالعمل هـاي مسـتقر در صـنعت رنـگ­هـاي دریـایی از جملـه اسـتانداردهای ASTM ،SSPC ،BSI و یـا بـر اسـاس اسـتانداردهای داخلـی مصرف­ کنندگان بررسی و تعیین کیفیت می­شوند.

 

بسپار- مواد اولیه را چگونه و از چه منابعی تهیه می­کنید؟ بحران­های اخیر را در خصوص تامین مواد اولیه چگونه مدیریت کرده­ اید؟

رحمانی: تاک رزین تا قبل از اعمال تحریم­ها در دوره ­های مختلف، عموما مواد اولیه خود مشتمل بر مونومرها، بعضی حلال­هـا و ادتیوهای مربوطه را از برترین تولیدکنندگان دنیا (اروپایی و آسیایی) تامین کرده است. در حـال حاضـر نیـز بـا در نظـر داشتن کیفیت مواد اولیه به روش­های مختلف – که اکثر تولیدکنندگان ایرانی نیازمند به مواد اولیه وارداتی نیز از این روش­ها بهره می­برند- اکثرا مواد اولیه را از تولیدکنندگان برتر آسیایی (واحدهای تحت لیسـانس تولیدکننـدگان اروپـایی کـه در کشورهای آسیایی تولید می­کنند) تامین می­کنیم.

 

بسپار- برنامه ­های صادراتی و طرح توسعه تاک رزین به چه صورت است؟ آیا رفـتن بـه سـمت تولیـدات آب پایـه را در طولانی مدت در نظر دارید؟

رحمانی: در حال حاضر مشکلات صادرات اگر از واردات بیشتر نباشد حتما کمتر نیست. ضـمن اینکـه بـازار داخلـی بـا توجـه بـه محدودیت محصولات تاک رزین به قدری نیازمند به این محصولات است که صـادرات یعنـی ععدم تامین صـنایع داخلی. هرچند صادرات همیشه یکی از آرزوهای هر شرکت تولیدی ایرانی است ولی با توجـه بـه شـرایط فعلـی، تـامین رنگسازان ایرانی اولویت حال حاضر تاک رزین است. در مورد طرح­هاي توسعه، تاک رزین هیچگاه به سمت تولید رزین­های آب پایه نخواهد. رفت زیـرا مـا و سـیماب رزیـن قصد رقابت با یکدیگر را نداشته و طرح­های توسعه تاک رزین بیشتر معطوف به رزین­های با حـلال و بـدون حـلال اکریلیکـی خواهد بود.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا