اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با محمدرضا شریفی، مدیرعامل درنیکاوِیژن آریا: هر کسی را بهر کاری ساختند …

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  محمد رضا شریفی، دانش آموخته رشته تحصیلی مهندسی شیمی است و در حدود بیست سال است که در صنعت رنگ و پوشش مشغول به فعالیت است. وی ابتدا کار خود را در شرکت رنگسازی نقاشان شروع کرده، پس از سه سال سابقه در تولید رنگ و پوشش وارد بازار ارایه ابزار و تجهیزات تست و کنترل کیفیت رنگ و پوشش شده و در حال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت درنیکا ویژن آریا مشغول به فعالیت است.

شریفی: سنجش، اندازه گیری، ارایه خدمات فنی و تخصصی در این خصوص اولین موضوع فعالیت شرکت درنیکا ویژن آریا از بدو تاسیس بوده و این شرکت با هدف ارایه ابزار و تجهیزات کنترل کیفی مورد کاربرد در صنایع: رنگ و پوشش، صنایع خودرو، قطعه سازان و پیمانکاران مربوطه، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع سنگین (فولاد، مس و … )، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی، صنایع آموزشی و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، فعالیت خود را معطوف به عرضه تجهیزات اندازه گیری و سیستمهای قابل استفاده در: آزمایشگاهها و ادارات کنترل کیفی، سالنهای رنگ، امور مهندسی رنگ، ادارات تست صنعتی، واحدهای تحقیق و توسعه و خطوط تولید کرده است. این تجهیزات کمک شایانی در زمینه آنالیز، بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی انواع محصولات تولیدی به شرکتهای سازنده می کنند.
به طور کلی شرکت درنیکا ویژن آریا به عنوان یکی از عمده ترین عرضه کنندگان ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی تست و کنترل کیفیت رنگ و پوشش در ایران از چهار بخش جداگانه تشکیل شده است که به اختصار عبارتند از: واحد فروش، واحد آموزش، تحقیقات و مشاوره فنی و واحد سرویس و تعمیرات.

بسپار- همانطور که اشاره کردید، شما یکی از واردکنندگان تجهیزات تست و کنترل در صنعت رنگ هستید. این ابزار شامل چه چیزهایی هستند؟ برای دقیقا چه کاربردهایی؟ با چه میزان فروش سالانه و سهم شما از بازار ایران چند درصد است؟
شریفی: در حال حاضر شرکت درنیکا ویژن آریا به عنوان نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش محصولات چندین شرکت خارجی در ایران فعالیت می کند. شرکتهای BYK-Gardner و PhoenixTM آلمان ، Cofomegra ایتالیا، Objectra AB سوئد، DJH Designs کانادا، Biuged Instruments چین و CHN Spec چین شرکتهایی هستند که در حال حاضر با آنها همکاری داریم.
همانطور که در مقدمه به استحضار رسید شرکت درنیکا ویژن آریا عرضه کننده طیف وسیعی از تجهیزات آزمایشگاهی جهت تستهای رایج مورد کاربرد در صنایع گوناگونی در کشور می باشد که به اختصار به تشریح بعضی از این دستگاهها می پردازیم:
• تستهاي ظاهري شامل: دستگاههاي براقيت سنج (Glossmeter)، ماتي سنج رنگ (Hazemeter)، دستگاه تعیین اثر پوست پرتقالي سطح رنگ (Wave Scan/Orange peel meter) و دستگاه تعیین میزان ابلقی رنگ
• تستهاي فام رنگ شامل : انواع فام سنج و اسپکتروفتومتر جهت اندازه گیری فام رنگ
تست ويسکوزيته شامل: انواع کاپهاي ويسکوزيته و ویسکومتر های آزمایشگاهی جهت اندازه گیری میزان گرانروی انواع رنگ و مایعات
• تستهاي فيزيکي و مکانيکي رنگ و پوشش شامل: دستگاههای تست سايش تر و خشک جهت تعیین میزان دوام رنگ در مقابل سایش، تست زمان خشک شدن رنگ، انواع سختی سنجهای رنگ، تست چسبندگی رنگ به سطوح، دستگاههای مربوط به خواص تستهای انعطاف پذیری و کشسانی رنگ اعم از تست ضربه، خمش و جامی شدن، انواع ابزارهای بررسی کیفی رنگ مایع به مانند اپلیکاتور جهت اعمال فیلم یکنواخت رنگ در ضخامتهای مختلف، تست تعیین میزان دانسیته (Pyknometer) ، تست دانه بندی (Grindometer)، انواع کاغذهای تست پشت پوششی رنگ، انواع ضخامت سنج جهت تعیین میزان ضخامت رنگ اعمال شده بصورت تر یا خشک و دستگاه ثبات درجه حرارت کوره پخت رنگ (ترموگراف)
• کابينهاي تست شرايط محيطي شامل: کابين تست مقاومت در برابر اشعه UVوXenon با قابلیت ایجاد شرایط محیطی تشدید شده، کابینهای تست های خوردگی تسریع شده شامل کابین تست مه نمک (سالت اسپری)، رطوبت اشباع و خوردگی دوره ای

با عنایت به سابقه کارکرد طولانی شرکت درنیکا ویژن آریا و افتخار خدمت رسانی به صنایع مادر و تولیدی کشور در طی این سالها، لیست خلاصه ای از مشتریان یا به تعبیر بهتر شرکای تجاری این شرکت عبارتند از: کلیه شرکتهای خودروسازی اعم از ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، سایپا، سایپا دیزل، پارس خودرو، کرمان موتور، گروه بهمن، بهمن دیزل و …، تقریبا کل شرکتهای رنگسازی و تولید کنندگان انواع رزین، حلال و تینر دایر در کشور که به دلیل تعدد بدون ذکر نام به همین شرح بسنده می شود، شرکتهای فولاد مبارکه، هفت الماس، نورد و لوله سمنان، فولاد بهمن، شرکتهای پتروشیمی بندر امام، جم، تندگویان، آریا ساسول، نوید زرشیمی و …، شرکتهای تولیدکننده انواع محصولات پلیمری و مستربچ به مانند کربی پلیمر، دیبا پلیمر، آوا پلیمر، گرانول معصوم، نیرومند پلیمر، پلی مت و …، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی نظیر پژوهشگاه رنگ، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف، دانشگاه رجایی و …
با توجه به فعالیت گسترده شرکت درنیکا ویژن آریا به عنوان نمایندگی انحصاری شرکتهای نام آشنای یاد شده در مقدمه، دوام و کیفیت بالای محصولات و اینکه دستگاههای ارائه شده یکبار مصرف نبوده و در صورت استفاده متعارف از آنها می توان سالهای سال استفاده کرد، شرایط اقتصادی حاکم بر صنایع در اثر فراز و نشیبهای اقتصادی و سیاسی در هر برهه از زمان، اینکه بخواهم سهم شرکت درنیکا ویژن آریا را از بازار مصرف داخلی تخمین بزنم کمی سخت به نظر می رسد و این سوال را بایستی برای یک سال مشخص یا یک دوره زمانی خاص پاسخ داد. منتها با توجه به تحقیقات میدانی، گزارشات دریافتی از مصرف کنندگان، اندک بودن تعداد همکاران فعال و رقبای اصلی در بازار و شاید بازار کم رونق فعلی در اثر تورم اقتصادی، تحریمهای بین المللی، کمبود نقدینگی و متعاقبا رغبت کمتر تولید کنندگان در گسترش کار و خرید تجهیزات آزمایشگاهی به روزتر و گاها جایگزین، می توان گفت سهم این شرکت حداقل 30 تا 40 درصد از فروش تجهیزات آزمایشگاهی در یک سال اخیر بوده است.

بسپار- در خصوص فعالیت در شرایط فعلی اقتصادی کشور محدودیت های واردات و تخصیص ارز امسال چه چالش های احتمالی داشته اید؟ و چرا؟
شریفی: متاسفانه از ابتدای سال 1397 و تغییر سیاستهای ارزی کشور بر اثر تشدید تحریم های بین المللی، جدای از افزایش چشمگیر بهای ارزهای خارجی، افت ارزش پول ملی، امکان دسترسی سریع و به حوالجات بانکی از طریق بانکهای عامل یا صرافی های مجاز از شرکتهای بازرگانی سلب شده است. از ابتدا با وعده دسته بندی کالاهای وارداتی و اولویت بندی در زمان، نرخ و نوع ارز مجاز به حواله، چندین ماه بین چند بانک مطرح و بزرگ سرگردان بودیم و در این اثنا بدلیل پیچیدگی و حجم مدارک درخواستی توسط بانک و سازمانهای دخیل در تخصیص ارز به این نتیجه رسیدیم که عطای دریافت ارز دولتی را به لقایش ببخشیم و برویم به سراغ صرافی ها و نرخهای متغییر روزمره که این خود باعث عدم امکان تثبیت قیمتهای اعلام شده به مشتریان و نهایتا منجر به از دست دادن چندین و چند پروژه فوق بزرگ و حساس بدلیل افزایش قیمت کالاهای پیشنهادی و ناتوانی مشتری در تامین مالی مورد نیاز برای خرید کالا شده است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۷ دو ماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اوایل آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا