اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با محسن شریف، مدیرعامل سپینود شرق، مشاور سرمایه گذاری و تامین مالی: سرمایه گذاری متوقف نشده است!

بسپار/ایران پلیمر  سپینود شرق یک موسسه بخش خصوصی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تاسیس شده است.
ارایه ایده های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح توجیهی (امکان سنجی)، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تامین ماشین آلات و اجرای پروژه های صنعتی، از جمله فعالیتهایی است که در سپینود شرق انجام می شوند. در واقع این شرکت تلاش می کند تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری از ایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد.
کاهش ریسک یکی از مزایای استفاده از خدمات مشاوره است. اما اگر مشاور دانش و تجربه کافی نداشته باشد، نتیجه معمولاً مطلوب نخواهد بود. وقتی مشاور دانش و تجربه کافی در این زمینه خطیر ندارد نمی تواند آن را به کار گیرد یا منتقل کند. آفتی که در بین مشاوران بعضاً دیده می شود این است که وعده هایی می دهند و تکالیفی را به عهده می گیرند که اصلاً از توان آنها خارج است. در چنین شرایطی مشاور می خواهد پروژه را به هر قیمت بگیرد در حالیکه در واقع توان اجرایی آنرا ندارد. این نوع پروژه ها محکوم به شکست اند، چرا که یا از حوزه اقتدار و عمل مشاور خارجند و یا اساساً توان اجرایی آن وجود ندارد. این پروژه ها ممکن است در کوتاه مدت، عوایدی (قسط اول یا پیش پرداخت) برای مشاور ایجاد کنند اما چون به اتمام نمی رسند، اعتبار مشاور را مخدوش می کنند. مدیران سپینود شرق معتقدند به خاطر اعتبار خود، قول نمی دهند، تکلیفی را برعهده نمی گیرند، مگر اینکه بتوانند به آن عمل کنند و در واقع توانایی انجام آن برایشان مسجل شده باشد.
در راستای مباحث این شماره بسپار در خصوص مشاوره سرمایه گذاری و تامین مالی گفت و گویی داشتیم با محسن شریف، مدیرعامل این شرکت.

بسپار- آقای شریف، یکی از مسایل مهم در امر مشاوره سرمایه گذاری، پروتکل های امنیت اطلاعات مشتریان است. این یکی از حقوقی ست که بعضا بازدارنده های کافی برای نقض آن در کشور وجود ندارد. شما این موضوع را در مجموعه خود چگونه مدیریت می کنید؟
شریف: ما در تمام قراردادهایمان با مشتری ها به درخواست یا حتی بدون درخواست مشتری این تعهد را لحاظ می کنیم که کلیه داده ها و اطلاعات و نتایج پروژه انجام شده بر اساس قرارداد را تحت هیچ شرایطی به غیر واگذار نکنیم و برای دوست یا متقاضی دیگری ارسال نمی کنیم. در ۱۵ سال گذشته ما حتی سابقه این را هم داشتیم که دوستانی، مشتری ای را به ما معرفی کردند ولی بعد از آن از ما خواستند که طرح نهایی را برای آنها هم ارسال کنیم که طبیعتا من عذرخواهی کردم و گفتم که ما طرح را تنها برای کارفرمایی که با او قرارداد امضا کرده ایم، خواهیم فرستاد. حتی شده ما طرح هایی را داشتیم که در هلدینگ های بزرگ مطرح می شده و پروژه، زیرمجموعه هلدینگ بوده و از هلدینگ های بالاتر درخواست دریافت طرح می کردند. باز من ضمن پوزش گفته ام که این اطلاعات را تنها به کسی می توانم بدهم که قرارداد با او امضا شده (کارفرما) یا نماینده منتخب او. از طرفی کارکنان ما هم به این تعهد واقفند و این تعهد را به ما و مشتری ما داده اند که حق افشای اطلاعات مشتری را ندارند.

بسپار- اصلا بحث تامین مالی در پروژه ها چرا اینقدر مهم است؟ و نکات مهم و قابل توجه در فرآیند جذب سرمایه برای یک صاحب ایده دقیقا در کجاهاست؟
شریف: خیلی از مواقع، دانش آموخته ها و کسانی که قصد راه اندازی کسب و کاری دارند، شروع می کنندبه جمع آوری و محاسبه اطلاعات در یک حوزه ای که نهایتا منجر می شود به امکان سنجی و نوشتن طرح توجیهی (که بخشی از کار ما هم هست). نیاز به یک میزان سرمایه برآورد می شود. ما به عنوان موسسه سپینود بعد از جمع آوری اطلاعات می فهمیم که چقدر سرمایه نیاز داریم. معمولا اگر بخواهیم در پروژه های مختلف سرمایه گذاری کنیم یا سرمایه ای جذب کنیم اول از همه باید آن اطلاعات وجود داشته باشد و میزان سرمایه مورد نیاز را بدانیم. وقتی میزان سرمایه مشخص شد، در دامنه های مختلفراهکارهای مختلفی می توان برایش در نظر گرفت. مثلا یک وقت شما پروژه ای دارید که با ۲۰۰ میلیون تومان انجام می شود، خب این قاعدتا در پروسه های بانکی و تامین سرمایه وزارت (صمت، جهاد کشاورزی و …) معنا ندارد که ما بخواهیم تعریف کنیم و با روند های طولانی کارها را انجام دهیم. شاید شما از یک آشنا بتوانید این مبلغ را تامین کنید. پروژه اگر بخواهد در پروسه تامین مالی بانکی و وزارت صمت و صندوق توسعه ملی قرار بگیرد، به نظر من حداقل باید ۳-۴ میلیارد تومان به بالا باشد، چون در شرایط فعلی ۳-۴ میلیارد واقعا عددی نیست برای یک پروژه صنعتی. چراکه الان ۱۰۰۰ متر سوله خودش حدودا از ۳ میلیارد بالاتر است. بنابراین ما به عنوان موسسه سپینود شرق می توانیم کمک بدهیم و ببینیم که اصلا چقدر نیاز مالی داریم و بعد فکر کنیم که این نیاز مالی را اصولا از چه راهی می توان تامین کرد. یک جاهایی ما شما را به سرمایه گذاران کوچک یا فرشتگان کسب و کار معرفی می کنیم، یک جاهایی شما نیاز دارید بدانید که این نیاز به سرمایه شما، کوتاه مدت است یا بلند مدت؟ تامین مالی بلند مدت از راه هایی مثل اوراق بورسی و … باشد یا منابع بانکی که می تواند حداکثر ۷۰-۸۰ درصد سرمایه موردنیاز به صورت تسهیلات در بر بگیرد.
قابل توجه است که اگر بخواهیم در پروسه های تامین مالی صندوق توسعه ملی یا وزارت صمت گامی برداریم یا حتی صندوق نوآوری. قاعدتا اولین گام برای تامین مالی بحث مجوزها، زمین، کارهای بروکراسی و این دسته از کارها هست که نیاز اولیه قرار گرفتن در پروسه است.

بسپار- در سپینود دوره های آموزشی مختلفی هم در این زمینه برگزار می کنید، درست است؟
شریف: ما به عنوان موسسه سپینود شرق مسوولیت اجتماعی خود می دانیم در راه توسعه کشور آموزش هایی را به دانشجویان، کارآفرینان و کسانی که علاقه مندند در حوزه امکان سنجی، سرمایه گذاری، ایجاد کسب و کار و صنعت و بیزینس در ایران فعالیت کنند،به شکل فرآیندهایی که در دنیا متداول هستند و به عنوان دستورالعمل های مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی و مواردی مشابه این ارایه کنیم.
این آموزش ها در وبسایت ما موجود است و اگر شما به قسمت آموزش سایت ما مراجعه کنید، پادکست، فیلم های آموزشی و … قرار داده ایم و در عین حال به آموزش های کاربردی هم می پردازیم. سالها است که با روزنامه دنیای اقتصاد همکاری فعالانه ای داریم. خود ما نیز به عنوان موسسه آموزشی در حال برنامه ریزی دوره های آموزشی در زمینه مطالعات امکان سنجی، مطالعات طرح کسب و کار، BP و تحقیقات بازار هستیم.
البته خدمتتان عرض کنم ماهیت چنین آموزش هایی که توسط ما یا هر آموزشگاه مشابه دیگری ارائه می شود، قاعدتا آشنایی با این حوزه های تخصصی است و هر کدام از این حوزه ها نیازمند تجربه است. می خواهم بگویم که اطلاعات کسانی که آموزش می بینند و کنار ما قرار می گیرند هم بر اساس تجربه های مختلفی که با ما در پروژه های مختلف به وجود می آید،تخصصی تر و واقعی تر است، آنها بیشتر و مسیرشان هموارتر می شود.

بسپار – فرض کنیم کسی، صاحب یک ایده یا طرح می خواهد کسب و کارش را شروع کند. روش چیست؟ مسیر از کجا شروع می شود؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 216 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در نیمه مهر ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا