اخبار

گفت و گو با علی قریه، مدیر فنی شرکت رنگسازی آذرطیف: تمامی محصولات تولیدی ما بازار محور است

بسپار می نویسد، علی قریه متولد سال 1366 در شهر تبریز است. او می گوید: طی تحصیلات آکادمیک خود به واسطه­ی آشنایی با اساتیدی چون آقایان دکتر منوچهر خراسانی و دکتر علیرضا مهدویان با زمینه سنتز انواع رزین ­های پایه‌ آب آشنا شدم و تز کارشناسی ارشد و دکتری اینجانب نیز تحت نظر این اساتید در زمینه سنتز لاتکس­های اکریلیکی تعریف شد. در حین تحصیلات دکتری، به پیشنهاد آقای دکتر خراسانی همکاری اینجانب با شرکت سیماب‌ رزین شروع شد. این همکاری سبب شکل­دهی دید صنعتی در کنار دانش آکادمیک در بنده شده و تاثیر بسیار زیادی در نگرش اینجانب در مورد صنعت رزین­ های پایه‌آب داشت.

پس از اتمام دوره دکتری، در طی فعالیت­ های صنعتی و مشاوره­ای که در تبریز انجام می­دادم، با آقای مهندس مجید اهرابی، مدیر محترم شرکت رنگ­سازی آذرطیف آشنا شدم و ایشان از علاقه وافر خود برای راه­اندازی خط تولید رزین‌های پایه‌آب الکیدی اصلاح شده جهت کاربرد به عنوان لاک ایزولاسیون الکتریکی صحبت کردند. بنابراین، تحقیقات بر روی ساخت این لاک شروع و در مدت حدود 19 ماه به دانش فنی ساخت این محصول نائل شدیم. تولید لاک ایزولاسیون الکتریکی اشاره شده در راکتور 5000 لیتری، شروعی بر همکاری جدی اینجانب با شرکت آذرطیف و آقای مهندس اهرابی بود.

 

بسپار- چه محصولات آب‌پایه‌ ای در سبد محصولات شرکت آذرطیف وجود دارد؟ و چه نوآوری‌هایی در این زمینه در سال‌های اخیر داشته‌اید؟

قریه: محصولات تولید شده در شرکت آذرطیف در دو دسته محصولات عمومی شامل رزین­ های آب‌پایه اکریلیکی برای مصارفی همچون رنگ، درزگیر، ملات ساختمانی و پارچه و محصولات تخصصی همچون رزین­های پایه آب اپوکسی- اکریلیکی و رزین­های پایه آب پخت کوره­ای مخصوص پوشش فلز، رزین­های پایه آب الکیدی مخصوص لاک­های ایزولاسیون الکتریکی و رزین­های پایه آب کاتیونی مخصوص ساخت رنگ­های مبدل زنگ (Rust converter) است.

 

بسپار- روند تغییرات صنعت رنگ از محصولات حلال‌ پایه به سمت آب‌پایه از ابتدا تا امروز چگونه بوده است؟

قریه: رنگ­های پایه آب، برای نخستین بار در اوایل دهه 30 میلادی با گسترش رنگ­های پلی ­وینیل استاتی گسترش یافت. با گسترش دانش فنی تولید، دسترسی به انواع مواد اولیه، فشار دولت­ها و تدوین نمودن انواع استاندارهای زیست محیطی در جهت استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست، استفاده از پوشش­های آب پایه نیز گسترش یافت. با نگاهی کلی به سهم پوشش­های آب پایه نسبت به کل بازار رنگ­ها و پوشش­های تولیدی در سال­های اخیر، می­توان به خوبی به این مطلب پی­برد که اغلب کمپانی­های بزرگ رنگسازی، چشم­اندازی مدون شده برای جایگزین کردن پوشش­ ها و رنگ­ های حلالی با هم رده ­های پایه آب خود را دارند.

 

بسپار- در زمینه لاک ایزولاسیون الکتریکی تولیدی توضیح مبسوط تری می فرمایید؟

قریه: سیم­­ های مسی مورد استفاده در روتور­ها و استاتورها، لایه­ای از لاک اولیه که نقش محافظت در برابر عوامل محیطی را ایفا می­کند، بر روی سطح خود دارند. در حین فرآیند سیم­پیچی، بنا به دلایل مختلف، لاک اولیه دچار ترک و با جدا شدگی از سطح می­شود. وجود چنین نقص­هایی در سیستم منجر به کاهش عملکرد و عمر مفید موتور می­گردد. به منظور رفع این نقص و همچنین کنار یکدیگر نگاه داشتن سیم­های منفرد در سیم­پیچ، از لاک ثانویه استفاده می­گردد. این نوع لا ک­ها به دو شکل پایه حلالی و پایه آبی عرضه می­گردند. از جمله ویژگی­های لاک ثانویه می­توان به خواص مکانیکی، نفوذ پذیری و پایداری حرارتی مناسب آن اشاره کرد.

در موارد متعدد، استفاده ار لاک ایزولاسیون الکتریکی پایه حلالی، به علت اتصال الکتریکی و یا بی ­دقتی افراد، منجربه ایجاد آتش­سوزی و تلفات جانی و مالی شده است. در طی سالیان گذشته، این چنین حوادثی منجر به رغبت بسیار بالای مصرف کنندگان برای به کارگیری لاک­های ایزولاسیون الکتریکی پایه آب شده است. با توجه به اینکه اینگونه لاک­ها در ایران تولید نمی­شوند، مصرف کنندگان مجبور به واردات این محصول از کشورهای اروپایی شدند. بنابراین، به منظور پر کردن خلاء تولید داخلی در بازار مصرف، شرکت آذرطیف شروع به انجام تحقیقات گسترده در جهت ساخت این محصول شده و خوشبختانه پس از مدت نه چندان طولانی این محصول به سبد تولیدات این شرکت اضافه شده و بخش عمده­ای از بازار فروش داخلی را بدست آورد.

 

بسپار- رزین اپوکسی-اکریلیک آب‌ پایه چه کاربردهایی دارد؟ و جایگزین چه محصولی در بازار شده است؟ و تا به امروز تا چه حد توانسته بازار خود را در ایران پیدا کند و جایگزین محصولات گذشته موجود در بازار شود؟

قریه:

 


(ادامه  دارد …)



متن کامل این گفتگو را در شماره 180ام دوماهنامه پوشرنگ که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا