اخبار

گفت و گو با علی عسگری، مدیرعامل رنگ باراد: هنر، فرهنگ و صنعت رنگ، نقطه تلاقی کجاست؟

بسپار/ ایران پلیمر درآخرین سه شنبه ­ی سال 96 مهمان دفتر خوش رنگ و رویی بودم که هفت سین ویترینش به محض ورود به مجموعه، من را سر ذوق آورد. پالت رنگ نصب شده روی دیوار، وسایل نقاشی و سطل­ های بزرگ و کوچک رنگ که در هر گوشه مرتب چیده شده بود، حس حضور در یک محیط خلاقانه را القا می­کرد. در ابتدا مهندس مسلم عسگری (پدر) را ملاقات کردم که متواضعانه از من استقبال کرد. سپس مهندس علی عسگری، با صدای آهنگین رادیویی خود از رنگ­های دوستدار محیط زیست، ترکیب رنگ با هنر، یوز ایرانی و موضوعات جالب توجه دیگر سخن گفت.

 

عسگری: رنگ باراد، نام تجاری برای صنایع شیمیایی پارس دیباست که در سال 1370 به ثبت رسید اما شروع کار آن در بازار تجاری رنگ ایران به حدود 8 سال پیش برمی گردد. در خانواده ما (عسگری) سابقه­ای برای تولید رنگ وجود داشته که تا به امروز تداوم یافته است.

پدر من از موسسین رنگ پارس بهار و پارس بهاران بوده و من و برادرم سینا سال­ها از همکاران وی در این زمینه بودیم. سال 1387 تصمیم گرفتیم از آن دو مجموعه جدا شده و یک مجموعه­ ی مستقل با رویکردی جدید، مدرن و مستقل پایه گذاری کنیم که نتیجه ی آن رنگ باراد است. باراد مصمم است بین هنر، فرهنگ و صنعت رنگ نقطه­ ی تلاقی ایجاد کند.

 در مجموعه­ ی پدری، از اولین شرکت­هایی بودیم که حوالی سال 81 با دیگر همکاران به تولید رنگ ­های آب پایه اقدام کردیم. البته آن زمان با همراهی دایی من، سید جواد میر محمدی به همراه پسران او سعید و وحید، یک گروه شش نفری شدیم که هسته­ی اصلی این شرکت را شکل دادیم.

یکی از اولین و مهم ترین قدم­هایی که رنگ باراد برداشت، حذف خود خواسته­ی محصولات آلاینده­ ی زیستی بود. با اینکه چیزی حدود 60 الی 70 درصد تقاضای بازار، رنگ­های حلال پایه­ی مضر بود، ما توانستیم با فرهنگ سازی، رنگ­های دوستدار محیط زیست را جایگزین کنیم.

حدود 8 سال است با انجمن یوزپلنگ ایرانی و سایر نهادهای زیست محیطی همکاری داریم. سال 96 ماهنامه­ ی طنز و کاریکاتور باراد را شروع کردیم که تا کنون پنج شماره از آن منتشر شده است. فکر می کنم تنها ماهنامه طنز خصوصی صنعت رنگ ایران باشد که یکی دیگر از اقدامات ما در زمینه­ی فرهنگ سازی به شمار می­رود.

بسپار- تولید چنین نشریاتی به طور کلی زیاد نیست، چه رسد به انتشار در صنعت رنگ. حتما قابل تحسین است.

چرا نام باراد را برای مجموعه­ ی خود انتخاب کردید؟

عسگری: باراد یک اسم چند پهلو است. در فرهنگ فارسی به معنای نیرومند و قوی، در فیزیک واحد فشار (هر یک دهم پاسکال برابر با یک باراد است) و در انگلیسی یک نام خانوادگی است.

 

بسپار- سبد محصولات باراد چه مواردی را شامل می­شود؟

عسگری: ما حدود 50 محصول مختلف آب پایه تولید کرده و در جهت کاهش ترکیبات  آلاینده­ی فعال (VOC) تلاش می­کنیم. رنگ­ها، پوشش­ها و محصولات شیمیایی آب پایه را در سبد محصولات خود داریم. مانند پودر و خمیر بتونه، رنگ­های پوششی و دکوراتیو، رنگ­های ضد خوردگی، بخشی از رنگ­های صنعتی و قطعات خودروی آب پایه. همچنین نمایندگی رسمی و انحصاری رنگ مونتو از اسپانیا هستیم.

با هدف ارتقای فنی و کیفی صنعت رنگ اقدام به دریافت نمایندگی مونتو از اسپانیا کردیم تا بتوانیم محصولات روز دنیا را به ایران وارد کرده و همراه آن دانش فنی و مدیریتی را نیز به صنعت رنگ ایران وارد کنیم. اکنون نیز در جایی با هم گفت و گو می­کنیم که اولین فروشگاه رنگ تحت استاندارد اروپایی تاسیس شده در ایران است. اولین محلی است که مخاطب می تواند به آن مراجعه کند و هرآنچه را که در زمینه­ی پوشش انتظار دارد بیابد. یا خرید کرده یا نیازش را با تیم ما در میان بگذارد، از رنگ­های دریایی گرفته تا رنگ­های چوب، ساختمانی، ترافیکی، صنعتی و غیره. کار ما فروش رنگ نیست بلکه مشاوره، خدمات پیاده سازی و پس از فروش هم برای مشتری فراهم می­شود. در واقع باراد تحت استاندارد و مدیریت شرکت مونتو اداره می­شود.

 

بسپار- در بخش پوشش های ضدخوردگی که با توجه به تاسیسات بسیاری از صنایع مثل نفت و گاز و پتروشیمی در محیط های آسیب زا در کشور خسارت فراوانی نیز همه ساله به دنبال دارد، چه فعالیت هایی دارید؟

عسگری: خوردگی پدیده­ای است که در همه جای دنیا موضوع محافل علمی، صنعتی و تجاری بوده و هست. در بعضی موارد درباره­ی فلزات و در برخی برای سیمان و بتن هم مطرح می­شود. ما در همین فروشگاه رنگ­های ضد خوردگی برای سیمان و بتن هم موجود داریم. همانطور که می­دانید بتن با کربن خورده می­شود و ما محصولات ضد کربن را برای جلوگیری از خوردگی بتن عرضه می­کنیم.

البته نمی­توان جلوی خوردگی را به طور کامل گرفت اما قابل کنترل و محدود کردن است. امسال در هفتمین کنفرانس بین المللی رنگ که در دانشگاه پلی تکنیک برگزار شد رنگ باراد حضور داشت و ما تنها رنگ سازی بودیم که در کنفرانس به ارایه مقاله پرداختیم. عنوان مقاله پوشش­های ضد خوردگی محلول در آب بود.

این برای ما افتخار است که نه تنها به عنوان اسپانسر بلکه به عنوان ارایه دهنده مقاله نیز ظاهر شدیم که مورد توجه اساتید هم قرار گرفت. پوشش­های ضد خوردگی آب پایه در ایران مبحث جدیدی است که نه تنها آن را مقاله کرده و در کنفرانس ارایه دادیم بلکه حدود یکسال است که به تولید انبوه آن پرداخته و در بازار می­فروشیم. آکادمی مترا که یک موسسه استاندارد معتبر جهانی و مورد تایید موسسه استاندارد ایران هم هست، نمونه­های آزمایشی باراد را تایید کرده و در مقایسه با ضد خوردگی­های خارجی و حتی مونتو قابل قبول بوده است. در حال حاضر پوشش­های ضد خوردگی ساختمانی و صنعتی (برای سازه های فلزی) را به بازار ارایه کرده­ایم. در قسمت لوله چیزی به بازار ارایه نکرده­ایم اما برای قطعات خودرو، موتور و… واحد تحقیق و توسعه ما بدون توقف در حال تلاش است و رنگ­های ضد خوردگی دریایی و لوله و غیره را در دستور کار داریم.

 

بسپار- پیش بینی می کنید رنگ های دریایی مورد اشاره تا چه زمانی به بازار عرضه شود؟

عسگری: با توجه به متغیرهای زیادی که در معرفی یک محصول به بازار وجود دارد، نمی­توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد. البته تحقیقات ما در این زمینه در حال انجام است اما با وجود عواملی که غیر قابل پیش بینی و خارج از کنترل ماست، بیان زمان مشخصی برای ارایه محصول به بازار و در واقع صنعتی کردن آن را دشوار می­سازذ.

 

بسپار- آیا رنگ­های خودرویی آب پایه شما در بخش قطعات مورد استفاده قرار می گیرند؟

عسگری: بله، رنگ­های خودرویی باراد در بخش قطعات استفاده می­شود. خوشبختانه اسقبال خوبی از آن شده که به دلیل الزام استفاده از رنگ­­های استاندارد در این بخش است.

 

بسپار- آیا آکادمی رنگ باراد آموزش مجریان و اعمال کنندگان رنگ را بر عهده دارد؟

عسگری: صرفا خیر. آکادمی رنگ باراد به مسایل علمی و آموزشی می­پردازد. هم با دانشگاه پیوند دارد، هم ورک شاپ برگزار می­کند و هم از مقالات دانشجویی و اساتید دانشگاه­ها حمایت می­کند. مدرسه­ی رنگ­های دکوراتیو زیر مجموعه­ی آن است. ما در این مدرسه اجراکارهای رنگ دکوراتیو را توسط یک مدرس اسپانیایی تربیت می­کنیم و مدرک معتبر پایان دوره هم به اجراکارها اعطا می­شود. به این ترتیب هم به کارآفرینی و ایجاد شغل می کنیم و هم به اشاعه­ی انرژی و فرهنگ جدید در فضای کار و زندگی و همچنین صنعت رنگ کمک می­کنیم.

 

بسپار- پس همان تلفیق رنگ و هنر که در ابتدا به آن اشاره داشتید به این نحو در حال شکل گیری است…

عسگری: در واقع خطی مشی باراد این بود که محل تلاقی صنعت، فرهنگ و هنر باشد و هر قدم ما از یک سو به سمت فرهنگ عمومی مردم، یک سمت آن به سمت صنعت و سمت دیگر به طرف هنر است. ما از چاپ و نشر کتاب و از تئاتر ایران حمایت می­کنیم. خودمان اقدام به انتشار ماهنامه کرده­ایم. رویدادهای مختلفی برگزار می­کنیم و در مهد کودک­ها به کودکان آموزش می دهیم و تا جاییکه برایمان مقدور باشد در جهت اشاعه­ی فرهنگ عمومی می­کوشیم. تولید رنگ و فروش آن یا واردات و پول در آوردن از این طریق نه برای ما دغدغه است و نه هدف. نمی­توان برای این چیزها زندگی کرد. رنگ فروختن صرفا یک بهانه است برای انجام دادن کارهایی که وظیفه ماست.

 

بسپار- این دغدغه مندی برای فرهنگ و هنر از کجا می آید؟

عسگری: از آنجاییکه شما از هر شخصی در جامعه انتظارهایی دارید. از هر فرد توقع دارید به جامعه کمک کند، قوانین را رعایت کند و به سهم خود، محیط زیست را آلوده نکند. چگونه از یک شرکت حقوقی نمی­توان چنین انتظارهایی داشت؟ بنگاه اقتصادی نیز همانند یک فرد وظیفه دارد به افراد نیازمند کمک کند و به فکر جامعه­ای که در آن فعال است باشد. این جامعه بستری است که همین بنگاه­ ها و شرکت­های حقوقی از آن امرار معاش می­کنند و باید بی هیچ منتی، این امور را تکلیف خود بدانند. به همان نسبت که از افراد حقیقی توقع داریم باید از شرکت­های حقوقی نیز توقع داشته باشیم.

بحث مسوولیت­ های اجتماعی در دنیا یک امر مسلم است اما برای جامعه­ی ما تازگی دارد. تلاش تیم باراد بر آن است تا حداقل در صنف خود این مهم را پیاده سازی کند. بسیار علاقه­مندیم تا همکاران از روی دستمان تقلب کنند تا هرچه زودتر این فرهنگ همه گیر شود و روزی برسد که همه­ی همکاران چنین اقداماتی را در دست کار داشته باشند.

 

بسپار- چگونه است که با فشارها و استرس­های هر روزه در زمینه تامین مواد اولیه و نرخ ارز و مسایل دیگر، شما نه تنها روحیه­ ی تیم خود را مثبت نگاه می دارید بلکه در صحبت هایتان هم گله و شکایت یا انتظاری از دولت و مسوولین و غیره ندارید؟

عسگری: بخش اعظم فرمولاسیون محصولات ما دارای مواد شیمیایی است که قطعا در کنار دیگر بحران­ها، بحران زده می­شود. وقتی بحران به وجود می­آید باید چه کرد؟ باید با آن سازگار شد و مدیریتش کرد. قرار نیست همه چیز همیشه خوب باشد. همیشه مشکلات هست. روز های خوب در کنار روز های بد می­آیند و می­روند. مانند کوهنوردی که هم گردنه های سخت دارد و شیب های ناملایم، هم سراشیبی­های زیبا و منظره­های حیرت انگیز. همه­ی اینها در کنار هم معنی پیدا می­کنند. این موضوع در طبیعت همیشه بوده و هست. ما چهار فصل را تجربه می­کنیم. بنابراین انسان­ها در ذات خود متوجه هستند که بحران و تغییر همیشه در راه است و باید با آن سازگار شد. پس اگر از این اشکالات ناراضی هستیم در طبیعت ما مشکلی به وجود آمده؛ چرا که وقتی سدی مقابل ما قرار می­گیرد باید از توانایی­های دیگرمان استفاده کنیم.

سال­هاست روی یوزپلنگ ایرانی کار می­کنیم و از آن آموختیم عناصر و موجوداتی از طبیعت حذف می­شوند که قابلیت انعطاف پذیری پایین تری با محیط دارند. کمی به فرهنگ بودن و نبودن فکر کنیم. همین یوز ایرانی اگر منقرض شود چه اتفاقی می­افتد؟ یا اگر زمانی مجله بسپار نباشد چه می­شود؟ آنقدر روی کمبودها متمرکز شده­ایم که اهمیت آنچه را که هست از یاد برده­ایم.

شعار مجموعه ما این است: تو می­مانی.

این شعار روی فرهنگ بودن و نبودن تاکید دارد. اگر به این موضوعات فکر کنیم شکل زندگی، شکل کار و نوع نگاه مان عوض می­شود. سازگار بودن به معنای پوست کلفتی نیست، بی توجهی به مشکلات نیست، تلفیق انعطاف پذیری و مدیریت بحران است.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 188ام دوماهنامه پوشرنگ که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا