اخبار

گفت و گو با علی شالباف، مدیر یازدهمین دوره­ ی نمایشگاه: اصفهان پلاست از چالش های اقتصادی سال مصون می ماند

بسپار/ ایران پلیمر علی شالباف در بین فعالان صنعت پلیمر و پلاستیک چهره ­ای شناخته شده است که برگزاری نمایشگاه اصفهان پلاست را از ابتدا تا به امروز بر عهده داشته است. وی طی دوره ­ای، مدیریت مجموعه کفش ملی را نیز عهده دار شد. در سابقه ­ی مدیریتی شالباف که مدیریت شرکت متحدان آریا را برعهده دارد، اجرای نمایشگاه ایران پلاست نیز به چشم می­خورد.

 

شالباف: به لطف خداوند و پیگیری همکاران و همچنین حمایت انجمن­ها و تشکل های مرتبط، این دوره نیز شاهد استقبال مطلوبی از سوی فعالان این صنعت بوده ایم. مساحتی به وسعت 10 هزار متر مربع در اختیار اصفهان پلاست امسال است که  تا کنون حدود 120 شرکت فعال در زمینه مواد اولیه، محصولات ساخته و نیمه ساخته، ماشین آلات و تجهیزات پلیمری، مواد کامپوزیتی به همراه انجمن­ها و تشکل­های این صنعت در نمایشگاه حضور دارند. از جمله این انجمن­ها می­توان به انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری، انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مصنوعات پلاستیک، تعاونی پلاستیک، انستیتو بسته بندی، خوشه پلاستیک استان اصفهان که چندین دوره است همراه ما هستند در این دوره اشاره کرد.

مشارکت کنندگان از 10 استان کشور در اصفهان پلاست یازدهم حضور می­یابند و تا کنون بیش از 90 درصد از فضای نمایشگاه واگذار شده است.

 

بسپار- آیا آماری از تفکیک جغرافیایی مشارکت کنندگان در دسترس است؟

شالباف: بر اساس تجارب گذشته، حدوداً 40 درصد مشارکت کنندگان از استان اصفهان و بالغ بر 60 درصد از سایر استان­ها در نمایشگاه حضور می­یابند و پیش بینی می گردد در این دوره نیز بر همین منوال باشد.

از لحاظ گروه کالایی نیز چند سالی است نمایشگاه اصفهان پلاست رنگ و بوی صنعتی دارد و بیش از 50 درصد مشارکت کنندگان اصفهان پلاست، فعالان در بخش ماشین آلات و تجهیزات پلیمری هستند. اخیرا با شکل گیری انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری و با توجه به رویکرد کلان کشور در راستای حمایت از تولید داخلی، همکاری مناسبی با اصفهان پلاست داشته اند و فضای قابل توجهی از نمایشگاه در قالب سالن نقش جهان به سازندگان و تولید کنندگان ماشین آلات داخلی که از اعضای انجمن مذکور هستند اختصاص یافته است.

ما در همه­ی دوره­ های برگزاری نمایشگاه، از تمامی انجمن­ها، تشکل­ها و اتحادیه­های مرتبط با این صنعت  دعوت به همکاری می­کنیم و ماشین سازان همه ساله در تمامی نمایشگاه­های لاستیک و پلاستیک کشور فعالیت منسجم و مطلوبی دارند.

 

بسپار- اصفهان پلاست در طول این سالها به عنوان یک نمایشگاه استانی توانسته اقبال و موفقیت خوبی را داشته باشد. این امر را نتیجه چه می دانید؟

شالباف: بخشی از این موضوع را ناشی از صنعتی بودن استان اصفهان می­دانم که با توجه به فضای حاکم در این استان، فعالان صنعتی را بیشتر به خود جذب می­کند. همچنین به عنوان برگزار کننده، سعی داشتیم نمایشگاه را با نگاهی صنعتی مدیریت کرده و اجازه ندهیم اکثریت نمایشگاه به محصولات نهایی اختصاص پیدا کند و گروه­های کالایی مختلف با درصد معقول و منطقی در نمایشگاه حضور یابند که در سال­های اخیر با  تلاش­های صورت گرفته کمک شایانی  به ارتقای سطح نمایشگاه و هرچه بیشتر تخصصی شدن آن شده است، و به دلیل مخاطبان تخصصی و تعاملات شکل گرفته در نمایشگاه های گذشته، با اقبال خوبی از سوی سازندگان به خصوص در بخش ماشین آلات رو به رو بوده ایم. هرچند که باید به یک واقعیت اشاره داشت که متاسفانه شرایط فعلی اقتصاد و نامشخص بودن چشم انداز آینده، شور و حال نمایشگاه­های قبلی کمتر دیده می­شود و تولیدکنندگان نگرانند که با حضور در نمایشگاه و عقد قرارداد، با چه شرایطی باید محصول را تحویل مشتری دهند و دغدغه­های اینچنینی تولیدکنندگان، در نمایشگاه نیز نمود پیدا می کند.

 

بسپار- سال­های گذشته نمایشگاه پلاستیک و رنگ و رزین همزمان برگزار می­شد. دلیل عدم برگزاری نمایشگاه رنگ و رزین همراه با نمایشگاه اصفهان پلاست در چیست؟

شالباف:این موضوع به سنوات و دوره­های ابتدایی نمایشگاه باز می­گردد که اصفهان پلاست به گستردگی فعلی نبود و برخی سالن­ها بلا استفاده باقی می­ماند، تلاش بر این بود موضوع نمایشگاهی مرتبطی از نظر طیف بازدید کننده و مشارکت کننده این فضا را در اختیار گیرند که با گسترش اصفهان پلاست، از آن صرف نظر شد. در ضمن دوره­های بعدی نمایشگاه رنگ و رزین اصفهان توسط شرکت نمایشگاهی اصفهان به صورت مستقل برگزار شد.

 

بسپار- که البته موفق نبود …

شالباف: بله متاسفانه چند دوره­ای است که برگزار نمی­شود.

 

بسپار- چه برنامه­ های جانبی برای نمایشگاه در این دوره تعریف شده است؟

شالباف: در  این دوره نیز طی مذاکره با تشکل­های مرتبط درخواست کردیم که همزمان با نمایشگاه برگزاری کارگاه آموزشی متناسب با نیازهای صنعت را شاهد باشیم. احتمالا یک گردهمایی از فعالان و مدیران مربوط با پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولید کنندگان مصنوعات پلیمری داشته باشیم. این انجمن به طور رسمی همزمان با اصفهان پلاست شروع به فعالیت خواهد کرد و در تلاش هستیم برنامه­های جانبی را با کمک انجمن­ها و تشکل­های مربوطه پیش ببریم.

هرچند که با وجود سهم اینگونه رخدادها در غنای کمی و کیفی نمایشگاه، متاسفانه چندان با استقبال قابل توجهی مواجه نیست و هم غرفه داران و هم بازدید کنندگان ترجیح می­دهند در غرفه­ها حضور داشته باشند و حضور در برنامه­های جانبی کمرنگ است. البته نشست­های B2B همانند دوره­ی گذشته پیش بینی شده که با همکاری اتحادیه لاستیک و پلاستیک استان اصفهان، در محل غرفه اتحادیه نشست­ها برگزار می­شود.

 

بسپار- نمایشگاه تهران پلاست امسال در بهمن ماه برگزار نشد. به نظر شما تحت تاثیر برگزاری اصفهان پلاست به زمان دیگری موکول شد؟ در عین حال آیا عدم برگزاری آن روی نمایشگاه شما تاثیر مثبت داشت؟

شالباف: اگر به سابقه و نحوه شکل گیری تهران پلاست برگردیم قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که نمی­تواند در اصفهان پلاست تاثیری داشته باشد. اصفهان پلاست با 17 سال سابقه، یازدهمین دوره ­ی  برگزاری خود را پیش رو دارد و طبق نظر اکثر فعالان این صنعت، پس از ایران پلاست به عنوان یک نمایشگاه  تخصصی و بین­ المللی، اصفهان پلاست قوی­ترین نمایشگاه این صنعت است.

براساس نظر شخصی هدفگذاری و شکل گیری تهران پلاست را مناسب نمی ­بینم. چرا که نمایشگاه­های صنعت پلاستیک و لاستیک بسیار تخصصی بوده و نوآوری و سرعت تغییرات و رشد تکنولوژی و ماشین آلات و تجهیزات در این صنعت خیلی شتابان نیست. همانطور که نمایشگاه K آلمان که نمایشگاه مرجع در این حوزه است سه سال یکبار برگزار می­شود. با همین رویکرد، اصفهان پلاست را بیش از ده سال است که دوسالانه برگزار می­کنیم و شاید به همین دلیل مشارکت کنندگان علاقه برای حضور در نمایشگاه دارند. حتی پس از یک دوره که برگزاری ایران پلاست بر عهده شرکت متحدان آریا بود، بعد از نمایشگاه در جلسه­ای که با شورای سیاست گذاری نمایشگاه داشتیم پیشنهاد شد در سایر مراکز نمایشگاهی این نمایشگاه برگزار شود، اما شخصا این موضوع را منطقی ندانستم و بر حسب تجربه اندکی که طی بیست سال گذشته از کنش با صنعت لاستیک و پلاستیک داشتم صنعت نمایشگاهی را با برگزاری سالانه یا دوسال یکبار چنین رویدادهایی اشباع شده می­بینم و بایست به جای برگزاری این موضوع در همه­ی استان­ها، بهترین محل را به انتخاب فعالان صنعت واگذار نمود و حتی حضور در نمایشگاه­های خارجی نیز باید بر اساس توانایی بالقوه صادراتی شکل گیرد.

هرچند که تهران پلاست در دوره­ ی اول و با توجه به شرایط موجود که ماشین سازان نتوانستند در ایران پلاست حضور یابند و فرصت حضور را از دست داده بودند برگزاری آن موجه بود؛ اما به نظر بنده با وجود نمایشگاه ایران پلاست و فاصله اندک آن از نظر زمانی و مکانی با تهران پلاست در دوره­های بعد لزومی برای برگزاری وجود  ندارد. ولیکن در نهایت تصمیم و صلاح­دید را باید به عهده فعالین صنعت، مشارکت کنندگان و برگزار کننده محترم این رویداد باید گذاشت.

لازم به ذکر است در اینگونه نمایشگاه­ها بیشترین حضور مربوط به شرکت­های فعال در حوزه پلاستیک است و شرکت ­های فعال در بخش لاستیک بیشتر تمایل به حضور در نمایشگاه صنعت یا خودرو را  دارند.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 197ام بسپار که در نیمه بهمن ماه منتشر می شود، بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا