اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با علی بطحایی، کارشناس مجموعه متین شیمی: تحریم ها، توقف همکاری با شرکت های چندملیتی و قطع صادرات رزین را به دنبال داشت

بسپار/ ایران پلیمر دفتر شرکت متین شیمی در خیابان اتحاد تهران، فضایی بسیار گرم و صمیمی دارد. از فضای سبز و آب نمای طبیعی که در نگاه نخست شما را به خود علاقه مند می کند تا کتابخانه ای با مجموعه هایی ارزشمند که دوست ندارید آن را ترک کنید! خانواده بطحایی در این دفتر میزبان هستند برای ساعاتی.

 علی بطحایی در مورد این مجموعه می گوید: در سال ۱۳۵۰ حاج باقر بطحایی، رنگ متین را پایه گذاری کردند و بعد از آن هم شیمی رزین پلیمر خوزستان موجودیت یافت با بالغ بر ۲۷۰ هزار متر مربع فضا و بالغ بر ۶۰ هزار متر زیربنا. در واقع این شرکت یکی از بزرگترین مجموعه های دارای راکتورهای شیمیایی در ایران است.

تولیدات آن، رزین آلکید است که ماهیانه 1000 تن برای نشنال پینت صادرات داشته و ۵۰۰ تن به آسیای میانه و ۵۰۰ تن به عراق. اکنون تولیدی رنگ متین، زیر مجموعه ای از شرکت شیمی رزین پلیمر خوزستان است و تولید رنگ ساختمانی و به صورت تخصصی رنگ نما را انجام می دهیم. در پروژه هایی مثل بام لند تهران، برخی ساختمان ها در محدوده فرشته و سعادت آباد از رنگ های تولیدی متین استفاده شده و روی بحث اجرا هم نظارت مستقیم داشتیم.

در بخش هایی به صورت تخصصی کار کردیم که یکی از آنها، چسب‌های تخصصی پایه رزین پلی سولفاید است که تا پیش از این در ایران تولید نمی شد و کاملا وارداتی بود.

این چسب مناسب درزگیرها در پنجره های دوجداره است که در شرکت ما به مرحله تولید و تست نهایی رسیده است. با محاسباتی که داریم، بعد از تولید انبوه با تقاضایی معادل حدود ده تن در ماه روبرو خواهیم شد.

قسمت تخصصی دیگری که در مجموعه ما دنبال می شود، تولید خشک کن برای رنگ های پایه روغنی است که با نام  MC Dryer به بازار عرضه می کنیم. این خشک کن ها به محیط زیست آسیب نمی رسانند و قیمت پایین تری هم نسبت به همتاهای دارای کبالت خود دارند.

همچنین سخت کننده هایی که در رزین اپوکسی صد در صد جامد استفاده می شود، را تولید می کنیم. این  Toughenerها در عین حفظ سختی اپوکسی، به اپوکسی قابلیت انعطاف پذیری هم می دهند که می تواند مقاومت ضربه و انعطاف پذیری بالایی برای کفپوش های اپوکسی فراهم آورد.

دانش فنی بیشتر تولیدات مجموعه ما در واحد تحقیق و توسعه شرکت توسعه داده شده است.

 

مهندس علی بطحایی در خصوص ظرفیت تولید نیز گفت: در مورد ظرفیت تولید، ما روزانه ۲۰ تا ۳۰ تن ظرفیت رنگ ساختمانی و نما با برند متین داریم. البته الان به دلیل تحریم ها، بخش صادرات ما بسیار محدود شده است، چون با شرکت های چندملیتی کار می کردیم که آنها برای خرید از ما به مشکل برخوردند.

تمرکز ما روی طرح های توسعه آتی است، از جمله تولید انبوه چسب های پلی سولفاید که محصولی دانش بنیان نیز هست و همچنین سخت کننده هایی که برای اپوکسی ها به آن اشاره کردم.

 

وی در پایان گفت: در بحث تامین مواد اولیه، مثل بسیاری از شرکت های دیگر دچار مشکلاتی هستیم.

بسیاری از افزودنی های مورد نیاز ما در بازار داخل وجود ندارد و نوسان قیمت هم مساله دیگری است که با آن دست به گریبان هستیم. تامین مواد ما از طریق بازرگانی‌ها صورت می گیرد و برخی مواد داخلی را هم از طریق بورس کالا تامین می کنیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا