اخبار

گفت و گوی بسپار با عباس فاتحی، مدیرعامل فن آور آمیزه پیشرفته: چاره ای نداریم جز اینکه تکنولوژی روز دنیا را وارد کنیم

بسپار/ ایران پلیمرشرکت فن آور آمیزه پیشرفته  بر پایه تفکر دانش بنیان تشکیل و در سال 1393 موفق به اخذ این نشان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد. این مجموعه در سال 1388 با حدود ده سال سابقه تحقیقاتی و تولید در مرکز رشد پلیمر با نگرش و رویکردی جدید به خصوص کامپاندینگ و فرمولاسیون کار خود را آغاز کرد.

عباس فاتحی، مدیرعامل این شرکت، دانش آموخته مهندسی پلیمر از دانشگاه تهران است و  از سال 85 شروع به فعالیت در زمینه پلاستیک کرده است.

 

فاتحی: این شرکت سه سال متوالی است که با نشان دانش بنیانی فعالیت خود را ادامه می دهد. در حال حاضر این شرکت ظرفیت ده هزار تن در سال را دارد. فن آور امیزه پیشرفته از الگوی نوآوری ساز برای توسعه محصولات خود استفاده می کند. به این صورت که ایده های داخلی و خارجی را در قالب  مهارت ها و سیستم های مختلف با یک دیگر ترکیب و مدل های  کسب و کار جدیدی خلق می کند. پیش ثمره ی این باور تاسیس دو شرکت تولیدی در زمینه تولید مواد اولیه دارویی و افزودنی های  صنایع پلیمری بوده است.

 

بسپار- سبد محصولات خود را برای خوانندگان بسپار شرح دهید.

فاتحی: محصولات حال حاضر این شرکت در دو قالب تقسیم بندی می شود. ابتدا کامپاند و مستربچ، این گروه از محصولات شامل انواع مستربچ های رنگی و افزودنی ها هستند که در صنایع بسته بندی بیشترین استفاده را دارند و کامپاند های تخصصی بر پایه پلیمرهای مهندسی برای صنایع لوازم خانگی.

گروه بعدی، افزودنی پی وی سی شامل استابلایزرهای پایه سرب، استابلایزرهای دوست دار محیط زیست است  که با فرمول کاملا نو و بدون استقاده از فلزات سنگین و برای اولین بار در ایران بر پایه کمک فرایند های پلیمری و روان کننده داخلی موجود است.

 

بسپار- محصولات مجموعه شما آیا قابل رقابت در بازارهای جهانی و منطقه ای هستند؟ صادرات دارید؟ برای بسترسازی بهتر در این حوزه چه پیشنهاداتی دارید؟

فاتحی:  در زمینه صادرات کامپاندها و مستربچ های پلیمری باید عرض کنم که بازار منطقه بسیار گسترده است  و می توان بازار های فروش خوبی پیدا کرد.

اما این را هم بگویم که کشور های همسایه (ترکیه و هند) به صورت سیستماتیک در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و این باعث می شود که رقابت با این دو کشور سخت باشد. اما افزودنی های پی وی سی به دلیل اندک بودن تامین کننده های منطقه ای، بازار بسیار گسترده تری دارند. تقریبا دو سال هست که به کشور عراق این محصولات را صادر می کنیم و البته این میزان قابل افزایش است.

 

بسپار- آیا در زمینه تامین ماشین آلات فرآیند و تجهیزات و افزودنی ها برای تولید محصولات خود با چالشی مواجه هستید؟

فاتحی:  متاسفانه در سال های اخیر به دلایل غیر قابل قبول، تعرفه های نامناسب برای تجهیزات مورد استفاده ما گذاشته شده. البته این تعرفه ها از نگاه دیگر برای حمایت از تولید داخلی تجهیزات اتفاق افتاده ولی اگر کارشناسی می شد و نظر انجمن مستربچ و کامپاند خواسته می شد، امکان اینکه منافع هر دو طرف لحاظ بشود خیلی بیشتر بود.

در مورد افزودنی ها نظر خاصی در خصوص واردات ندارم چرا که شخصا  اعتقاد دارم که در ایران توان تولید افزودنی ها و رنگ ها وجود دارد و رسالت مجموعه خود را در این می دانم که به این مهم کمک کند و تقریبا در نود درصد موفق به داخلی سازی دانش فنی تولید این محصولات شده ایم. یا از دوستان متخصص داخلی خرید کرده ایم.

به نظرم، برگزاری پاویون ها در کشور های همسایه یا جلسات اتاق های مشترک بهترین راه حل برای توسعه صادرات می تواند باشد.

 

بسپار- با توجه به مسایل زیست محیطی، در دنیا و پیگیری جدی اقتصاد چرخشی، آیا این روند در ایران هم دنبال می شود؟

 آیا آن دیدگاه های همیشگی بر سر اینکه مواد بازیافتی بی کیفیت هستند از میان رفته؟ 

فاتحی:  پس از اپیدمی کرونا خوشبختانه دنیا با پلاستیک ها با نگاه متفاوت تری برخورد کرد. اینکه دربرخی موارد استفاده بی رویه از محصولات پلاستیکی می شود یا بر روی اثرات محیط زیستی آن تحقیق نشده دال بر بد بودن آن محصول نیست. به نظر من در سالهای اخیر جامعه پلیمر به رسالت خود در زمینه محیط زیست به طور کامل عمل کرده و چندین شرکت تولید کننده ظروف یکبار مصرف می شناسم که خط تولید بازیافت راه اندازی کرده اند. صنعت بازیافت در کشور در حال رشد است و در آخرین نمایشگاه تخصصی پلاستیک که در مشهد برگزار شد، دست کم 20 واحد تولیدکننده مواد بازیافتی مشارکت داشتند که تغییر نوع نگرش  را در این صنعت نشان می دهد.

 

بسپار- دیجیتالی شدن در جهان مدت هاست که درحال پیشرفت هایی هست. باتوجه به وضع تحریم ها آیا حضور آن را در داخل کشور را می توان در حوزه ماشین آلات و تولید حس کرد؟ مجموعه خود شما در این راستا چه فعالیت های داشته؟

در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی چه طور؟

فاتحی: متاسفانه این مشکل تقریبا در تمام تجهیزات احساس می شود. ما مجبور هستیم تکنولوژی روز دنیا را وارد کنیم. در حل حاضر تکنولوژی های با مصرف انرژی کمتر و راندمان بالا بیشترین نیاز کشور است که متاسفانه نمی توانیم از آن بهره ببریم. اگر می شد از تجهیزات با مصرف انرژی کمتر استفاده شود، شاید امروز مشکلی که با آن سر و کله می زنیم (تعطیلی یک روز در هفته برای کارخانه ها)، اتفاق نمی افتاد.

 

بسپار- آینده فن آوری در حوزه فعالیت شما چیست؟ آیا شما هم در این مسیر هستید؟

فاتحی:  صنعت ما صنعت جوانی هست و بازار بسپار گسترده ای دارد و این بازار باعث شده حتی در دوران اپیدمی بتوانیم در بازار رقابت باقی بمانیم. ورود مجتمع های پتروشیمی به صنعت کامپاند و مستربچ نیز باعث شده نوآوری  های جدید و تولیداتی با کیفیت بهتر  و مهم تر از آن تولیدات اقتصادی که تقاضای اصلی بازار است اتفاق بیفتد. می توان گفت بیشترین سهم نوآوری این صنعت، در بخش تجهیزات مورد استفاده است که فقط می توانیم با خرید این تجهیزات از آینده عقب نمانیم.

ما هم در شرکت خودمان از نوآوری تبعیت می کنیم که باعث شده پروژه های خود را مقرون به صرفه و با بهره وری بالا تولید کنیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا