اخبار

گفت و گو با شرکت های فناور در بازیافت PET و برگرداندن آن به چرخه بسته بندی: EREMA در نمایشگاه K’2019

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر بر اساس مطالعه موردی انجام شده توسط شرکت Klockner Pentaplast، یک تولیدکننده فیلم آلمانی، از PETهای بازیافتی ظروف بسته‌بندی می‌توان در تولید فیلم‌های جدید PET استفاده کرد. این مواد را می‌توان دوباره با فرایند گرماشکل‌دهی به کاسه، استوانه یا سینی‌های پلاستیکی تبدیل کرد و به این ترتیب حلقه چرخه بازیافت بسته می‌شود. 
در طول اولین دوره تولید، 20 تن PET بازیافتی پس از استفاده مصرف کننده، توسط شرکت Klockner Pentaplast در اسپانیا مجددا به ظروف غذا تبدیل شدند. به گفته این شرکت این پروژه شواهدی را نشان می‌دهد که به واسطه آن می‌توان از بسته‌بندی‌های PET پس از مصرف، بدون افزودن مواد تمیزکننده PET استفاده کرد. 
این مطالعه، که شرکت Klockner Pentaplast ادعا کرده است در اروپا اولین است، به عنوان بخشی از یک گروه بزرگ‌تر با همکاری Petcore Europe انجام شده است. تفکیک توسط شرکت فرانسوی Valorplast و بازیافت نیز توسط شرکت بین‌المللی Wellman در ایرلند صورت گرفته است. شرکت Klockner Pentaplast می‌گوید این پروژه جریانی نو از مواد بازیافتی برای صنعت بسته‌بندی ایجاد کرده است و از سوی دیگر یادگیری از شواهد فراهم شده، نشان می‌دهد چه طور می‌توان همزمان کیفیت ذرات را بهبود داد، تعداد لایه‌ها را کم کرد و امنیت غذایی را تضمین کرد. 
علاوه بر این، این شرکت به تازگی در ماه مارچ 2019 مدیر اجرایی جدیدی را معرفی کرده است. آقای Scott Tracy که پیش‌تر رئیس بخش سلامت و بهداست گروه بسته‌بندی Berry Global در ایندیانای امریکا بوده، این سمت جدید را برعهده گرفت است. Matt Epse عضو هیئت مدیره این شرکت ابراز امیدواری کرده است که رهبری آقای Tracy بتواند شرکت را در راستای رسیدن به اهداف رشد و سودآوری هدایت کند. 
 

سرمایه‌گذاری در بخش بازیافت و فرصت‌های صادرات اقتصاد چرخشی
مصاحبه زیر از سری مصاحبه‌های انجام شده در حاشیه نمایشگاه K درباره اقتصاد چرخشی است. این مصاحبه با Manfred Hackl، مدیر عامل شرکت Erema، در ۱۶ جولای 2019 در فرانکفورت انجام شده است.
هر روز تولیدکنندگان بیشتری در حوزه محصولات مصرفی از برنامه‌های خود برای تمرکز بر تولید محصولات قابل بازیافت در آینده نزدیک می‌گویند. آیا اکنون ظرفیت کافی برای دستیابی به چنین چیزی وجود دارد؟
در سال‌های اخیر ظرفیت‌های زیادی توسعه داده شده و ظرفیت‌های بیش از این نیز در آینده توسعه داده خواهد شد. بدیهی است که علت این امر وجود تقاضاست. هر چه تقاضای بیشتری برای گرانول‌سازی مجدد وجود داشته باشد، ظرفیت بازیافت بیشتری ایجاد می‌شود. در حال حاضر بازار در حال گسترش است. 
آیا شما نیز این روند را در شرکت Erema به عنوان یکی از تامین‌کنندگان ماشین‌آلات بازیافت در نظر گرفته‌اید؟
کافی است به سه سال اخیر نگاه کنید تا ببینید این روند به کجا می‌رود. در سال‌های اخیر حجم معاملات ما به صورت پیوسته افزایش یافته است؛ در سال مالی گذشته تا 180 میلیون یورو افزایش درآمد داشته‌ایم. بازیافت‌کنندگان، که مشتریان ما هستند، به سرعت در حال سرمایه‌گذاری هستند. 
 

آیا بازار بازیافت به ماشین‌آلات متفاوتی نیاز دارد؟
در سال‌های اخیر شاهد توسعه فناوری‌های بسیاری بودیم. برای نمونه، در حوزه پایداری فرایند، جداسازی یا از بین بردن بوی بد ضایعات تلاش‌های بسیاری شده است و محصولات جدیدی به بازار عرضه شده که این امکان را برای بازیافت‌کنندگان فراهم می‌کند که گرانول‌ها را با کیفیت بالاتری بازتولید کنند. این مسئله به علاوه توسعه‌هایی که در حوزه فرایندهای پیش از اکستروژن انجام شده است، می‌تواند نتایجی را حاصل کند که تا سه سال پیش غیرقابل تصور بود. این روندها ادامه‌دار است. بازیافت مکانیکی گسترش می‌یابد و گرانول‌های بازتولیدشده تنها برای کاربردهایی چون نیمکت‌های پارک قابل استفاده نخواهند بود و می‌توان از آن‌ها محصولاتی با کیفیتی نیز تولید کرد. 
در حال حاضر، پلاستیک‌های تقویت‌شده با الیاف به سختی قابل بازیافت هستند. با نگاهی به سرعت بالای نوآوری، آیا راهکارهایی را در آینده برای بازیافت در این حوزه شاهد خواهیم بود؟
اساساً این امکان وجود دارد که راهکارهایی با رویکرد بلندمدت ایجاد شود. اما درست نیست اگر تمام تلاشمان را بر بازیافت این مواد متمرکز کنیم. توربین‌های بادی و دیگر قطعاتی که از این مواد ساخته شده‌اند تا سالیان طولانی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در عوض ما باید بر مسائلی متمرکز شویم که اکنون مورد نیاز است. طبیعتاً به صورت موازی می‌توانیم پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف را نیز بازیافت‌پذیر کنیم. اما در حال حاضر ضایعات بسته‌بندی که در محیط زیست رها می‌شوند چالش بزرگ‌تری را ایجاد کردند. اینکه این حلقه را سریع‌تر و به شکل بهتری ببندیم، امری حیاتی است.

بسیاری از تولیدکنندگان پلاستیک در حوزه بازیافت مواد شیمیایی پژوهش می‌کنند. آیا این به معنای از بین رفتن کسب‌وکارهایی است که در حال حاضر از روش‌های بازیافت مکانیکی استفاده می‌کنند؟
بازیافت شیمیایی هنوز تنها یک چشم‌انداز است که ما برای بلندمدت داریم. اما حتا زمانی که بازیافت شیمیایی موفقیت‌آمیز باشد، این راهکار همواره جایگزینی برای بازیافت مکانیکی خواهد بود؛ چرا که روش‌هایی که در این حوزه وجود دارد به حد کمال رسیدند و توجیه اقتصادی دارند. با استفاده از بازیافت مکانیکی می‌توانیم گرانول‌های با کیفیتی تولید کنیم که کاربردهای بسیار دارند و این روش‌ها به صورت پیوسته در حال بهبود و توسعه هستند، همان‌طور که در نمایشگاه K2019 شاهد آن خواهیم بود. بازیافت مکانیکی همچنین کمترین ردپای کربنی را تولید می‌کند. بازیافت شیمیایی ممکن است در موارد خاصی مورد استفاده قرار گیرد، اما برای عمده مواد از روش بازیافت مکانیکی استفاده می‌شود. من چنین چیزی را به عنوان رقابت نمی‌بینم چرا که برای همه، مواد به اندازه کافی برای بازیافت وجود دارد. 
آیا ایده اقتصاد چرخشی کارآمد می‌تواند از اروپا صادر شود؟
من معتقدم که اروپا می‌تواند به عنوان یک الگو برای مناطق دیگر در دنیا عمل کند. این احتمال وجود دارد که همه بازیگرانی که اینجا در اروپا هستند، از جمله صنایع، تولیدکنندگان ماشین‌آلات، شرکت‌های مدیریت ضایعات، نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند سامانه‌های گردآوری ضایعات چگونه عمل می‌کنند، چه گام‌هایی برای پیاده‌سازی وجود دارد و چگونه همه شرکا در کنار هم فعالیت می‌کنند. سپس یک مدل کسب‌وکار بر این مبنا قابل ساختن است که برای فروش این فناوری به صورت خدمات، مشاوره یا تجهیزات متناسب است. ایده اقتصاد چرخشی در چین در حال پا گرفتن است. در شانگهای، سامانه جمع‌آوری که چند ماه پیش معرفی شد، از اول ماه جولای به صورت کاملا کارآمد در حال کار کردن است. این سامانه تنها در چند ماه پیاده‌سازی شده است که زمان کوتاهی است و البته متناسب با آن چه که از چین انتظار داریم. این خط فکری در عین حال در ذهن تصمیم‌سازان چینی ریشه دارد. این کشور برای مدت طولانی تا همین اواخر ضایعات پلاستیک وارداتی را بازیافت می‌کرد. گمان می‌کنم که اگر در گسترش ایده اقتصاد چرخشی تلاش کنیم، فرصت‌های صادرات نیز افزایش می‌یابند. 
آیا با وجود ایده اقتصاد چرخشی در اروپا و نشان دادن مزایای آن به عموم، تصویر بدی که از پلاستیک‌ها وجود دارد قابل بهبود است؟
قطعاً. مسئله فقط فراهم کردن و منتقل کردن ایده اقتصاد چرخشی است. آن چه واضح است این است که ما در آینده به پلاستیک‌ها نیاز مبرمی خواهیم داشت، نیازی فراتر از نیاز امروز. این نیاز به واسطه حفظ استانداردهای زندگی و شیوه زندگی و همچنین به سبب افزایش جمعیت کره زمین ایجاد خواهد شد. به این دلیل ما باید چرخه پلاستیک‌ها را ببندیم؛ همان‌طور که این چرخه را برای کاغذ، فلز و شیشه بستیم.

این مصاحبه توسط VDMA تهیه و برای ترجمه و نشر در اختیار  گروه رسانه ای بسپار قرارداده شده است. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا