اخبار

گفت و گو با شرکت آسالیزرساخت: پرینترهای سه بعدی برای آینده

بسپار می نویسد، محمودی از شرکت آسا لیزر ساخت فارغ ­التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف در مقطع لیسانس و ارشد است. قریب به 5 سال است که در زمینه پرینت سه­ بعدی به صورت تحقیقاتی و تجاری فعالیت می­کنم. این کار را با یک تیم 5 نفر آغاز کرده و اکنون تقریبا 10 نفر عضو داریم. از سال 93 به شکل حقوقی در قالب شرکت آسا لیزر ساخت و با نام تجاری I DESING فعالیت می­کنیم.

تکنولوژی پرینت سه­ بعدی با نام علمی ADDITIVE MANUFACTURGIN، تکنولوژی نوینی است که توانمندی­های بیشتری را در عرصه ساخت و تولید از تجهیزات پزشکی، توانبخشی و… تا کاربردهای صنعتی در هوافضا و خودروسازی در اختیار ما قرار می­دهد.

اکنون 8 تا 9 روش تجاری در زمینه پرینت سه­ بعدی وجود دارد. این روش­ها از پرینترهای رومیزی و خانگی تا پرینترهای صنعتی را در برمی­گیرد و در صنایع هوافضا و حتی تولید قطعات موتور جت نیز کاربرد دارد.

در آغاز فعالیت به یکی از روش­های صنعتی به نام SLS (SELECTED ENTER LASERING) یا تفت جوشی انتخابی با لیزر علاقه­ مند شدیم که یک نوع پرینتر صنعتی لیزری سه­ بعدی است. فعالیت­های تحقیقاتی در این زمینه انجام داده ­ایم، دونمونه از این دستگاه یکی را به صورت آزمایشی و دیگری صنعتی ساخته­ ایم که نمونه صنعتی را نمایشگاه عرضه کرده­ ایم.

نمونه اولیه متناسب با نیاز پژوهشی و تحقیق و توسعه جهت قرارگیری در لابراتوار است که البته می­تواند کاربردهای صنعتی نیز داشته­ باشد.

روند اجرایی دستگاه اینگونه است: فایل سه بعدی کامپیوتری که اصطلاحا به آن کَد گفته می­شود را گرفته و با یک فرمت و یا نرم­ افزاری آن را اصطلاحا لایه لایه می­کنیم. سپس لایه­ ها را به نرم­ افزار دستگاه می­دهیم. نرم افزار دستگاه بر اساس فرمت، شروع به تولید اطلاعات عددی در قالبی شبیه CNC یا کنترل عددی کامپیوتری می­کند و سپس به دستگاه معرفی می­کند. لکه لیزی را به گونه­ ای حرکت می­دهیم که در هر لایه ذرات پودر را به صورت انتخاب شده یه یک دیگر جوش دهد. 


(ادامه دارد …)


متن کامل این مقاله را در شماره 177 ام ماهنامه بسپار که در خرداد ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا