اخبار

گفت و گو با ریاست تشریفات ایران پلاست/ مترصد فرصت ها باشید: بازدیدکنندگان از 19 کشور هدف صادراتی به ایران پلاست می آیند

بسپار/ ایران پلیمر آنچه یک نمایشگاه را از سطح ملی و منطقه ای به سطح بین المللی ارتقامی دهد، میزان مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان در آن نمایشگاه است. در نمایشگاه های تخصصی، بازدید هیئت های تجاری پر رنگ تر نیز هست و خصوصا در کشورهای در حال توسعه که نمایشگاه ها بستر و کمکی برای ارتقای وضعیت تولید، صنعت و بازرگانی هستند، جذب بازدیدکنندگان خارجی از کشورهای هدف صادراتی معنای عمیق تری دارد.
ایران پلاست هم از این قاعده مستثنی نیست. به گزارش ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست؛ شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، در این سالها عهده دار مسوولیت دعوت و مدیریت هیات های خارجی نیز بوده است. گفت و گوی زیر با کورش حسن پور، رییس تشریفات نمایشگاه ایران پلاست انجام شده است.

 

-برنامه ریزی برای دعوت از هیئت های خارجی برای بازدید از نمایشگاه ایران پلاست سیزدهم از چه زمانی آغاز شد؟
این کار توسط یک تیم کارشناسی مجرب و با بررسی فعالیت های تجار و بازرگانان از 101 کشور دنیا از آذر ماه سال گذشته (1397) کلید خورد. اطلاعات این افراد در یک پایگاه داده جمع آوری و 3000 تاجر شناسایی و انتخاب شدند که کار دعوت از آنان از ابتدای سال 98 آغاز شد.

 

-هدف و برنامه ی مشخص در دعوت از بازرگانان و تجار خارجی چیست؟
نمایشگاه ایران پلاست محلی برای کسب و کار و تجارت است. در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای آغاز همکاری و تجارت بین تولید کننده و بازرگان شکل می گیرد و هدف ما اجرای هر چه بهتر و پربار‌تر این فرآیند خواهد بود.
-چه تعداد هیئت (چند نفر)از نمایشگاه بازدید خواهند کرد و حوزه فعالیت آنان چیست؟
تا کنون حضور 12 هیات در این نمایشگاه قطعی شده است که از این تعداد عراق با سه هیئت و کشور های افغانستان، ترکیه، آذربایجان، پاکستان،ویتنام، ارمنستان، کنیا، هندوستان، تونسو هر کدام با یک هیات در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.تجار انفرادی نیز از کشور های ایتالیا، اکراین، چین، رومانی، روسیه، سوریه ولبنان هستند. برآورد ما به طور کلی 200 مهمان خارجی است که تا یک هفته قبل از نمایشگاه آمار آنان قطعی خواهد شد.

 

-چه تسهیلاتی در اختیار بازدید کنندگان خارجی قرار خواهد گرفت؟
هدف ما این است که زمان حضور این افراد در ایران به بهترین نحو اداره و مدیریت شود. در همین راستا خدماتی مانند سهولت در اخذ ویزا،محل اقامت نزدیک به نمایشگاه، راهنما و مترجم در حین بازدید از نمایشگاه، برای این افراد تدارک دیده شده.امر حائز اهمیت برای ما هدایت این افراد برای حضور در جلسات B2 B (  (Business to Business است تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن،زمینه های لازم برای عقد قرار‌داد بین تجار و تولیدکنندگان را شکل بدهیم.

 

-این افراد در چه حوزه هایی فعال هستند؟
نمایشگاه شامل بخش های مواد اولیه، ماشین آلات و تکنولوژی و در نهایت محصولات نیمه نهایی و نهایی است. فعالیت تجار نیز متناسب با بخش های مختلف نمایشگاه است.  ما برای شناسایی و دعوت از هیات‌ها علاوه بر اقدامات تخصصی صورت گرفته از جانب تیم های تحقیقاتی‌مان از طریق انجمن ملی پلاستیک ایران به تمام تشکل ها اطلاع رسانی کردیم که لیست مشتریان بالقوه‌ی خارجی خود را در اختیار ما قرار دهند تا از آنان برای شرکت در نمایشگاه دعوت شود.

 

-آیا این روش کارآمد بود؟ این امکان در سایت نمایشگاه نیز پیش بینی شده بود.آیا از آن استقبال شد؟
معتقدم که حضور مهمانانی که تشکل ها با آنان در گذشته همکاری داشته اند بسیار مفید خواهد بود. در همین راستا دو راهکار برای معرفی این افراد پیش بینی شد. حالت اول از طریق سایت و ثبت نام برای گزینه‌ی مهمانان خارجی بود که اشاره کردید و روش دوم تماس مستقیم تیم تشریفات و تشریح شرایط برای تک تک شرکت‌ها تا در صورت علاقه مندی ازمیهمانان آنان دعوت به عمل آید. تعداد قابل توجهی از میهمانان از این طریق به ما معرفی شدند.

 

-امسال با اهمیت پیدا کردن تولید داخلی و صاردات، غرفه داران ایران پلاست امید زیادی به هیات های خارجی دارند. برنامه شما برای جذب بیشتر بازدید کننده از منطقه چه بوده است؟
به هر حال نقش صنعت پتروشیمی و ارزآوری آن بر هیچ کس پوشیده نیست و زمانی موفق خواهیم بود که حضور حداکثری بازدیدکنندگان خارجی را شاهد باشیم. تلاش‌های زیادی نیز در این راستا انجام داده‌ایم که می‌توان به مکاتبه با انجمن پلاستیک تعدادی از کشورهای دنیا و درخواست معرفی نمایشگاه، دعوت از روسای این انجمن‌ها برای حضور در نمایشگاه و همچنین تبلیغات محیطی در کشور های عراق و افغانستان اشاره کرد. همچنین از طریق رایزنان اقتصادیجمهوری اسلامی ایران و اتاق های بازرگانی مشترک، با کشور های مختلف هماهنگی هایی برای تبلیغات و معرفی این نمایشگاه صورت گرفت.

 

-به نظر می رسد که در این خصوص سازمان توسعه تجارت هم مسوولیت هایی دارد. آیا کمکی از طریق این سازمان انجام شد؟
بله بخش مهمی از شناسایی و دعوت ها‌ی انجام شده  با استفاده از پتانسیل بالای این سازمان شکل گرفت.ما از طریق این سازمان با بسیاری از رایزنان اقتصادیجمهوری اسلامی ایران در کشور‌های مختلف نامه نگاری کرده و تمام اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار دادیم و فعالیت های خوبی برای اعزام تجار و هیات های خارجی انجام شد.

 

-بودجه و هزینه حضور هیات های خارجی چه کسری از درآمدهای نمایشگاه است؟
نمایشگاه ایران پلاست یک نمایشگاه خودگردان است و هزینه ها توسط خود نمایشگاه مدیریت می‌شوند. بخشی از درآمد‌های نمایشگاه نیز به این امر تخصیص یافته. علاوه بر تسهیلاتی که پیشتر به آنها اشاره کردم، با توجه به شناخته شده بودن این نمایشگاه در عرصه های بین المللی، تلاش ما بیشتر در راستای تشویق و ترغیب تجار خارجی به حضور در این نمایشگاه بوده است.

 

-همیشه این نقد درباره بازدیدکنندگان خارجی مطرح بوده که افراد دعوت شده مرتبط با حوزه صنایع پایین دستی نیستند. آیا نظری در این خصوص دارید؟
به عنوان کسی که در 5 سال گذشته به طور مستقیم در جریان این امور بوده این ادعا را قبول ندارم. در مدت فعالیت من در این پست اجرایی، حدود 800 تاجر به ایران سفر کرده اند که شاید در این بین تعداد انگشت شماری شامل حال این نقد بشوند! ما تمام بازدیدکنندگان را رصد می کنیم  و موردی را که برای اهدافی غیر از ایران پلاست در این نمایشگاه حضور پیدا کرده باشند، سراغ نداریم. این را هم باید در نظر داشت، تجاری که به طور تخصصی در حوزه پلیمر فعال هستند به نسبت تجار عمومی که برای خرید مواد و یا خرید محصولات پلاستیکی به ایران می آیند از جمعیت کمتری برخوردارند که این امر به خصوص درباره تجار کشور های همسایه صادق است. با هزینه‌بالای سفر‌های هوایی، حضور بدون هدف در ایران پلاست امری غیر معقول است. مضاف بر این که بعد از اعلام آمادگی افراد، فرم ارزیابی در اختیار آن‌ها قرار داده می شود تا اطلاعات کاری خود و شرکتشان را در آن ثبت کنند و این امر یکی از شاخص های مهم در انتخاب افراد برای اجازه‌ی حضور یافتن در ایران پلاست است. من به شما اطمینان می‌دهم که تمام تلاش خود را برای حضور بهترین و تخصصی ترین تیم های بازرگانی در ایران پلاست انجام می دهیم.

 

-برای هیئت های خارجی در زمان اقامت چه برنامه هایی پیش بینی شده است؟
با همت دبیرخانه نمایشگاه ایران پلاست،  انجمن ملی پلاستیک ایران وسایر تشکل هادر حاشیه نمایشگاه، سمینارها و نشست های تخصصی با عنوان تجارت با کشورهای مختلف را تدارک دیده ایم و تلاش میکنیم که به بهترین نحو اطلاع رسانی و برگزار شوند. علاوه بر این بازرگانانی هستند که تمایل دارند تا از کارخانه‌های تولیدی شرکت کننده در نمایشگاه بازدید کنند که بعد از زمان برگزاری نمایشگاه این امر اتفاق خواهد افتاد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا