اخبار

گفت و گو با رضا علی قاسمی، مدیرعامل ایرانیان سیم کار: قالب سازی جذابیت چندانی برای بازار سرمایه ندارد!

بسپار/ ایران پلیمر مهندس رضا علی قاسمی، تحصیلات در مقطع کارشناسی طراحی جامدات و کارشناسی ارشد تکنولوژی خودرو از دانشگاه مونیخ آلمان را در کارنامه ی خود دارد. وی متولد سال 1336 در تهران است و در سال 1372 مجوز فعالیت صنعتی را از وزارت صنایع سنگین اخذ و فعالیت صنعتی خود را آغاز کرد. وی موسس و مدیر شرکت ایرانیان سیم کار است. در این شماره از مجله ی بسپار وی تجربیات و نظرات خود در خصوص صنعت قالب سازی در کشور با خوانندگان بسپار به اشتراک گذاشته است.

 

قاسمی: ایرانیان سیم کار و برند ایران سیم، کار خود را از سال 1372 با نام قالب سازی ایران سیم در زمینه طراحی و ساخت قالبهای دای کاست، پلاستیک و Progressive آغاز و از سال 1386 فعالیت در زمینه تولید قطعات پلاستیکی خودرو را دنبال می کند. هم اکنون نیز شرکت عمده ی توان خود را معطوف به تولید قالب ها ی تزریق پلاستیک و پروگرسیو کرده است.

 

بسپار- مراحل طراحی و ساخت قالب در این مجموعه چه فرآیندی دارد؟

علی قاسمی: معمولا مشتری نقشه دو بعدی و سه بعدی یا نمونه قطعه را تحویل می دهد که طراحی قالب  با توجه به تیراژ مورد نظر انجام می شود. در بعضی از موارد که نمونه قطعه وجود ندارد و یا مشتری ایده و فکری را در ذهن دارد از روش های  تحقیق و توسعه، نمونه سازی و پرینت سه بعدی استفاده می کنیم، پس از انجام اصلاحات و اعمال تغییرات لازم نقشه قطعه نهایی طراحی و قالب ساخته می شود. در برخی مواقع برای بهبود عملکرد و کیفیت قطعه موجود کارهای تحقیقی بر روی قطعه انجام می گیرد و پس از نمونه سازی و آزمایش، قالب برای قطعه ساخته می شود. در کارنامه ی شرکت ایران سیم چنین مواردی به وفور قابل مشاهده است.

 

بسپار- فولاد مصرفی برای  ساخت قالب های خود را با چه کیفیت و از چه منابعی تهیه می کنید؟

قاسمی: در چند سال گذشته چندین شرکت تهیه و توزیع فولاد به صورت گسترده در بازار کار خود را ادامه می دهند و سعی کرده اند با به کارگیری نیروی کار بیشتر و سفارش گیری توسط اپراتورها این کار را سهولت بخشند ولی با توجه به ضعف  آموزشی اپراتورها و فروشنده ها، عدم برنامه ریزی و نبودن نظارت، در زمینه ی خرید فولاد با مشکلات زیادی مواجه هستیم. ما فولاد موردنیاز ساخت قالب از جمله فولادهای گرم را از چندین فروشنده ی با سابقه و قدیمی مانند فولاد آساب آقای قمری و فولاد پوشش در خیابان فتح که مورد اطمینان ما هستند تهیه می کنیم.

 

بسپار- با توجه به تجربه و دانشی که در این صنعت دارید، آیا ماشین آلات و تجهیزات این بخش از صنعت را به روز می دانید در کشور؟ چون لازمه تولید رقابت پذیر است؟

قاسمی: بهره مندی از علم روز دنیا و به کارگیری تجهیزات جدید رمز پایداری یک واحد قالب سازی است.

روش های سنتی  استاد و شاگردی و کار به صورت دستی و یا سیستم ماشین کاری به صورت  Manual  دیگر جوابگو نیست و سیستم کاری را با مشکل مواجه خواهد کرد. امروزه ماشین کاری  CNC بر روی قطعات با سختی  بسیار بالا به راحتی انجام می گردد که کیفیت تولید را ارتقا داده است. متاسفانه  با کاهش ارزش پول کشور و تحریم در بخش ماشین الات دستگاه های فعال در کارگاه های قالب سازی تکنولوژی مطلوبی ندارند و مدت زمان فرآیند ساخت قالب در کشور کمی طولانی است.

 

بسپار – به هر حال بخش قالب سازی پلیمر حتما ویژگی های خاص خود را دارد …

قاسمی: بله، طراحی قالب و انتخاب نوع فولاد مصرفی در ساخت قالب با توجه به نوع مواد پلیمری، دمای مناسب تزریق، خورندگی ماده و  … و همچنین میزان تیراژ قطعه مورد نظر صورت می گیرد.

 

بسپار-کارگاه های قالب سازی در این سالها توسعه پیدا کرده اند یا تضعیف شده اند؟ و سیاست های دولت چه تاثیری بر آنها داشته و دارد؟

قاسمی: سیاست های غلط دولت و عدم آشنایی به فرهنگ قالب سازی که از سالیان گذشته شکل گرفته بود این صنعت را به سوی ضعف سوق داده است. شرکت ها نیز تعاملات مالی خوبی با قالب سازان داخلی ندارند در حالی که برخورد آنان با خارجی ها به گونه ی دیگری است. همچنین در کشور ما حمایت چندانی از قالب سازی صورت نمی گیرد حال آن که در  کشور های دیگر این صنعت از جایگاه ویژه ای از جانب دولت برخوردار است. متاسفانه نیرو های جدیدی که در این سال ها به مجموعه ی ما اضافه می شوند سابقا” قالب ساز بوده اند که به دلیل رکود در اقتصاد و به صرفه نبودن تولید کارگاه های خود را تعلیق کرده اند.

 

بسپار- آیا این احتمال که واردات عرصه را بر این بخش از صنعت کشور تنگ کند، وجود دارد؟

قاسمی: اگر دولت سیاست های حمایتی برای این صنعت در نظر نگیرد و قالب سازان همچنان با مشکلاتی از قبیل مالیات و بیمه مواجه باشند بدون تردید سایر کارگاه های باقی مانده ی قالب سازی در کشور نیز به تعطیلی کشانده شده و ایران در آینده به یک وارد کننده ی صرف قالب بدل خواهد شد. عدم شناخت مسئولین از این صنعت باعث شده است تا هیچگاه قالب سازی در اولویت نباشد و با این منوال بدون تردید چین صنعت قالب ایران را به تصاحب در خواهد آورد.

 

بسپار- آیا برای به کار گرفتن نیروی انسانی ماهر مشکلی در کشور وجود ندارد؟

قاسمی: در سیستم آموزشی کشور هیچ برنامه ی مدونی برای پرورش نیروی کار ماهر در هنرستان ها به چشم نمی خورد و همواره با کمبود نیروی کار ماهر در این صنعت مواجه هستیم. تاحدی که به شخصه خود را تاجر صنعت قالب سازی می دانم تا تولید کننده ی قالب!

انتقال کارگاه های قالب سازی به فاصله های بسیار دور از شهر ها و همچنین عدم تمایل نسل جوان به کار سختی همچون قالب سازی و نیز پایین بودن دستمزد برای فرد تازه کار در این صنعت، مزید بر علت شده تا صنعت قالب سازی بیش از پیش در کشور محجور بماند.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 206 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا